Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Brawa stoomlok baureihe 06

Gestart door Peter, 03 januari 2013, 14:03:48 PM

Peter

Mijn laatste aanwinst, een geschenk van de kinderen trouwens, is de baureihe 06 stoomlo van Brawa.
Katalogus nummer: 40214 Prijs tussen de 430 en 499 euro (afhankelijk van waar je hem koopt)
Tijdperk II Deutsche Reichsbahn Geselschaft
Dit model is ook analoog, in 3-rail en met of zonder sound verkijgbaar, en in verschillende (al dan niet fiktieve kleuren)

Mijn model is dus de 2-rail DCC digtaal sound en in de zwarte kleur.

De baureihe 06 is samen met de goederenlok baureihe 45 de grootste stoomlok die ooit in Duitsland gebouwd is en heeft gereden.
Er werden 2 loks van gebouwd, de 06 001 en de 06 002, die helaas de in hun gestelde eisen niet konden waarmaken, en zelfs de onhebbelijkheid hadden in korte bochten te ontsporen (in model gelukkig niet) Van beide loks overleefde er 1 in min of meer goede staat de oorlog, maar is bij mijn weten nooit meer ingezet.

Het Brawa model is een, zoals we steeds van Brawa mogen verwachten, een perfekte weergave  van het grote voorbeeld.
Volledig in metaal met een gewicht van iets over de 600 gram is het een zware brok.
Bij het uitpakken vind je als eerste een briefje met de vermelding dat het model zoals het uit de doos komt, niet geschikt is voor bochten met een straal kleiner dan 1000 mm. Je hebt de keuze van ofwel de vervangende voorste bekleding met een kleine uitsparing aan te brengen, ofwel deze stukken gewoon weg te laten. Zo heeft hij trouwen bij het grote voorbeeld ook een tijd rondgereden.
Bij het model vind je ook, zoals gewoonlijk een door de verkoper ingevulde garantiekaart, die je zelf verder invult en een deel moet opsturen naar Brawa voor registratie. (een van de weinige merken die dit doen trouwens)
Verder vind je nog een zakje met extra onderdeeltjes die je, als je wil kan aanbrengen (voor een vitrine model)
Het model is uitgerust met een ESU Loksound decoder met 12 geluiden en een Seuthe rookgenerator.

Zowel analoog als digitaal zijn de rij-eigenschappen subliem te noemen. Het model zet zich heel langzaam geluidloos (analoog) in beweging tot volledige schaalsnelheid, en ligt mede door zijn gewicht zeer vast en stabiel op de rails

Minpunten? Zoals het uit de doos komt staat het geluid zeer hard en de verlichting is nog met gloeilampjes (eigenlijk geen minpunt voor mij)





Met vriendelijke groeten
Peter