Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

tip om goedkoper ballast te maken

Gestart door lb99, 02 januari 2013, 16:51:29 PM

lb99

de ballast in de modelspoor winkel is niet al te goedkoop.
en aangezien ik niet zo veel verdien is het te duur, maar je kan het ook gewoon met decoratie grind doen.
en als je oplet dat het niet te groot is en niet te veel glimt (eventueel zelf dof maken) geeft het een goed resultaat.

laurens,

Steven123

Ik maak gebruik van aquarium-grind voor een grotere schaal (spoor 1), misschien kan je nog vermelden wat voor soort 'decoratie grind' je hebt gebruikt en waar mensen dit kunnen vinden?

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Klaas Zondervan

Ik gebruik aquariumzand als ballast voor H0.

argilla

yep, aquarium grind gebruik ik ook voor de tuinbaan.
Juiste maat t.o.v. 1/29. Zelfde principe  , ballasten en vastleggen met watervaste houtlijm op een ondergrond van plastiek die ze gebruiken in de bouw als vochtbarrière. Kan lekker krimpen ( het geheel schuift op de ondergrond) en zetten zonder scheuren.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

lb99

ja dat is een goeie

ik heb het gekocht bij een tuincentrum (stout's tuincentrum in Bergambacht voor degene die rond de Krimpenerwaard wonen.)
en het merk is: mica
foto:


lb99

ik meng het grind met behangplaksel (poeder)
en leg het dat op de rails en sprenkel er water over heen.
uitgebreide handlijden en andere tips:  http://www.nproject.org/nl/

dani

ik gebruik voor Märklin C-rails een zelf gemaakt mengsel van IKEA-grint.
Dat grint koop je voor 1,25 euro per zakje van 750 gram.
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/10211035/

Ik meng die dan zelf samen tot het kleur effect me bevalt.
bvb:  7 delen zwart, 2 delen donkerbruin en 1 deel donkergroen

Als je dus 10 zakjes koopt  (voor 12,5 euro) heb je  7,5 kilo ballastzand.
En als je de groffere variant neemt heb je ook meteen rotsblokjes.


Voor M-rail gebruik ik  (aromatisch) bruin schelpenzand van bij de Cora   (3 euro voor 2 kilo in een strooibus, en 't ruikt ook nog lekker naar anijs).
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

 

Huugooke

Een tip uit de wel zeeeer oude doos: gebruik gedroogde gebruikte koffie (wij noemden dat "koffedrasj", maar er zal wel een schoon Vlaams woord voor zijn zeker?).
Als jeugdig modeltreinliefhebber had ik ook geen centen, en ik gebruikte dat als ballast (alle dagen vers!).
De kleur is realistischer dan je zou denken, zeker voor oude sporen; en ja, mijn baan rook heeeerlijk!

Kautenbach

..pas wel op met koffie, t gaat schimmelen is mijn ervaring tenminste.. deed het vroeger ook,

janieburton

Als men de "koffiedrasj" een uurtje in de oven "bakt" op 100°C om de schimmels en bakteriëen?

Ik heb dat gedaan met zand dat ik had meegebracht van de kust, om die in een vaas te doen, om die droog te maken.
 

Huugooke

Droog houden is de beste manier om schimmel te voorkomen. Bij dit weer nogal lastig :'(