PCB's (en andere dingen) etsen

Gestart door conducteur, 19 december 2012, 18:16:29 PM

Gerolf

Citaat van: conducteur op 11 februari 2013, 21:31:23 PMsoldeereilandjes lukken wel nog niet altijd.
Ik vermoed dat je "niet" bedoeld  ;)
Ik denk dat onder-etsing en waarschijnlijk ook onderdoor-belichting je probleem is.
Je soldeereilandjes wat ruimer zwart tekenen helpt:
In plaats van een cirkeltje van 2mm met een gat van 1mm, teken eens 2.5 met een gat van 0.5  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Weet iemand wat er exact gebeurd in je ontwikkeltank? Dat is wellicht een vrij complexe chemische formule? Zou die, indien niet te moeilijk moeten opnemen in mijn eindwerk...
Voor de etstank met Natriumpersulfaat heb ik deze gevonden. Cu + Na2S2O8 --> CuSO4 + Na2S2O4.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Citaat van: conducteur op 25 maart 2013, 22:45:43 PM
Cu + Na2S2O8 --> CuSO4 + Na2S2O4.

Volgens mij klopt de boekhouding van je reactie niet.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Decapod

Er zit een zwavelatoom teveel in de tweede helft van je reactie: je natriumsulfaatmolecule is een beetje overbeladen  ;) .

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

conducteur

#49

Ik hoop dat het nu wel zichtbaar is (derde poging)


Cu +Na2S2O8 --> CuSO4 +Na2SO4
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

En nu nog de codes corrigeren, zodat we 't kunnen lezen, en we zijn er, Rian.  ::)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

In je tank krijg je inderdaad op de duur een (verzadigde) kopersulfaatoplossing, vandaar de blauwe kleur.
Maar waarom wil je de volledige formule weten? Heeft dat belang voor je schaduwstation-GIP?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Ja, de vraag was om dat eens uit te zoeken, hoe dat proces eigenlijk werkt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

argilla

klein vraagje;
Heb geen flauw benul van PCB diktes.
PCB van 3mm dikte dikte van de dwarsliggers schaal 0) enkelzijdig koperplaat bestaan die ? Zo ja waar ?
Heb het nodig voor de module baan om de rails vast te leggen bij de verbinding van 2 modules.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Bij mijn weten is 1.5mm het dikst, dunner bestaat wel (1 en 0.5mm bijvoorbeeld)
Ik denk dat je voor dikke dwarsliggers er een laag onder zal moeten kleven, of je rails solderen aan een koperen schroef  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Citaat van: Gerolf op 23 mei 2013, 09:35:10 AM
Bij mijn weten is 1.5mm het dikst, dunner bestaat wel (1 en 0.5mm bijvoorbeeld)
Ik denk dat je voor dikke dwarsliggers er een laag onder zal moeten kleven, of je rails solderen aan een koperen schroef  ;)


thx Gerolf dat laatste, die koperen schroef zal ik zeker gebruiken prima idee  ;) :D
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

FREMO e.V. - afd België

Citaat van: argilla op 23 mei 2013, 09:13:28 AM
klein vraagje;
Heb geen flauw benul van PCB diktes.
PCB van 3mm dikte dikte van de dwarsliggers schaal 0) enkelzijdig koperplaat bestaan die ? Zo ja waar ?
Heb het nodig voor de module baan om de rails vast te leggen bij de verbinding van 2 modules./
Citeer
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dag Marc-Laurent,

Voor "0"-schaal is er een betere oplossing voor het vastzetten van je sporen op het einde van een module.

Gebruik platte koperen hout vijsjes van 4mm, die je op de juiste afstand in het hout vastzet en op de juiste hoogte laat zodat je deze kan vast solderen aan de onderkant van je vast te zetten spoor.
Je kan ook terzelfder tijd daar een voedingsdraad aan bevestigen om je rail te voeden van de nodige stroom. Deze blijft dan onzichtbaar daar ingewerkt in je ballast.

Mvg,

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

argilla

Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 23 mei 2013, 16:56:33 PM
Citaat van: argilla op 23 mei 2013, 09:13:28 AM
klein vraagje;
Heb geen flauw benul van PCB diktes.
PCB van 3mm dikte dikte van de dwarsliggers schaal 0) enkelzijdig koperplaat bestaan die ? Zo ja waar ?
Heb het nodig voor de module baan om de rails vast te leggen bij de verbinding van 2 modules./
Citeer
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dag Marc-Laurent,

Voor "0"-schaal is er een betere oplossing voor het vastzetten van je sporen op het einde van een module.

Gebruik platte koperen hout vijsjes van 4mm, die je op de juiste afstand in het hout vastzet en op de juiste hoogte laat zodat je deze kan vast solderen aan de onderkant van je vast te zetten spoor.
Je kan ook terzelfder tijd daar een voedingsdraad aan bevestigen om je rail te voeden van de nodige stroom. Deze blijft dan onzichtbaar daar ingewerkt in je ballast.

Mvg,



ben ik nu volop aan het gebruiken die koperen houtschroeven Thx voor het advies ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15