PCB's (en andere dingen) etsen

Gestart door conducteur, 19 december 2012, 18:16:29 PM

conducteur


Dit draadje is een beetje het 'vervolg' op http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=16064.msg192010;topicseen#new . Daarin hebben we de verschillende paketten/mogelijkheden besproken om elektronica printplaatjes te ontwerpen. Omdat het onderwerp al lang overgegaan was op etsen en tekenen hebben we besloten het draadje te splitsen


Het is de bedoeling om te leren etsen. In het begin zal dat gaan over enkele printplaatjes. Oa voor een pwm regelaar en een voeding. In een later stadium wil ik ook nieuwzilver platen leren etsen om details voor een project van mij te maken. (=spiegels, een grille). In afwachting van een bestelling printplaatjes ben ik al begonnen met leren tekenen in een vector-tekenprogramma.


Hieronder kun je mijn 'verhaal' volgen.



Viavia aan een etstank + belichtingstoestel gekomen, voor zo goed als niets. Dit weekend heb ik mijn gerief dus om te beginnen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Heb mijn etsgerief al 'gekregen', maar wil er een paar 'wijzigingen' doorvoeren vooraleer echt te starten.
-Het verwarmingselement haalde de 50°C niet, en was ook niet aan te passen. Zoals Gerolf in msm schrijft ook een Scuba 100W gekocht, die is net gearriveerd per post, die heeft een deftige houder waar ie in kan gehangen worden, in tegendeel tot de vorige.


-Het etsbakje staat maar op twee gammele plaatjes styreen, dat moet beter. Ga eens kijken of ik nog wat restjes plaatmateriaal heb liggen om te zagen.


-Het lichtbakje is een aangekocht toestel, er zitten 4 tl lampen in, geen vacuum belichting, en ook maar voor éénzijdige belichting. Misschien dat ik later eens de lampen ballast en starters recupereer om een te maken met dubbelzijdige belichting.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Succes met het etsen, Rian  ;)
Het proces bestaat uit veel stappen, en er kan dus veel fout gaan. Experimenteer en leer met kleine plaatjes !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Nu is het wachten op een bestelling van conrad, waar oa printplaatjes inzitten, juist bevestiging gekregen dat ze mijn betaling ontvangen hebben.
Platen nieuwzilver van Saemann heb ik ondertussen al, maar heb nog niet direct iets om daarmee te doen, en wil eerst eens expirimenteren met pcb'tjes. Ik denk toch dat dat minder moeilijk is, gezien het maar éénzijdig is, en minder dik. Ondertussen eens leren met coreldraw werken, heb dat hier staan maar kan daar gelijk moeilijk mee overweg.


Ter vergelijking: met 3D cad tekenen was ik direct vertrokken. Voor de basis wees dat zichzelf uit. Coreldraw werkt op een heel andere manier gelijk waar ik mij eens zal moeten aan wennen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Het begint een beetje te lukken in coreldraw om vormen te tekenen, met afmetingen zoals ik ze wil. De voornaamste struikelblok is nog leren elementen positioneren tov elkaar.
PS: zouden we dit draadje niet verplaatsen, of moet ik een nieuw beginnen, want dit begint stilaan een ander onderwerp te krijgen dan PCB software.?




Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Als je het zelf voorstelt... Een nieuw beginnen is veel duidelijker, dan zullen mensen die naar tekenen voor etsplaten zoeken het ook vinden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Lijkt me ook beter (een geïnteresseerde meelezer   ;) )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

... en opsplitsen is gebeurd  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Gerolf, ik had begrepen dat Rian wilde splitsen tussen "pcb's tekenen" en "etsplaten tekenen in Coreldraw". Niet tussen "tekenen" en "etsen". Kan mis zijn natuurlijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Rian heeft zelf al de titel van het topic veranderd. Dus ik denk dat het zo is als hij bedoelde.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#10
Het eerste expiriment. Het resultaat is denk ik niet bruikbaar, maar ben ervan verschoten dat het voor de éérste keer toch goed gelukt is. Het voornaamste probleem is blijkbaar ... Te kleine soldeereilandjes. Ofwel, maar daarvan ben ik niet echt zeker heb ik het printje te lang in het ontwikkelbad gelegd. En de tekst moet ook groter.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Twee mogelijke oorzaken, Rian.
Er is licht gesijpeld tussen de bedrukte laag en je printplaat
- onvoldoende druk tussen transparant en printplaatje?
- de bedrukte zijde naar je printplaat gekeerd?
Of je hebt onder-etsing gehad
- te lang in het zuur
- of te koud en/of te weinig concentratie, en daardoor te langzaam geëtst
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Op het zakje natriumpersulfaat staat 250-300 gram/l ik heb iets meer dan 220g voor 0.8l. De temperatuur is ongeveer 50°. De transparant (voor inkjet) ligt met de inktlaag tegen het printje.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Dan blijft over
- transparant niet genoeg aangedrukt
- (meest waarschijnlijke) te lang geëtst

Waar haal je die natriumpersulfaat? Vroeger waren dat zakjes van 140g - wat nog genoeg is voor 800ml hoor  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Per kilo 'gekregen' (ga je daar nog eens een PM over zenden). Als je goed kijkt, dan zie je dat de baantjes eigenlijk goed gelukt zijn, maar dat overal de kleine soldeereilandjes niet goed zijn. Als ik die dus wat groter kan maken, dan is het al wat makkelijker te etsen. Ga dat eens bekijken in mijn tekening.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum