Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

mijn eerste huisjes vervuild

Gestart door lb99, 02 januari 2013, 16:44:53 PM

lb99


ik heb vandaag mijn eerste huisjes vervuild ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en/of tips hebben.
al zeg ik het zelf zijn ze goed gelukt voor de eerste keer.
hier een paar foto's:


 




Gerolf

Het hout van die goederenloods lijkt niet slecht voor een eerste keer  :)
Verwering zie je echter beter op detailfoto's. Lukt dat?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

lb99

ik zal ze er zo snel mogelijk op zetten alleen ik kon onze goede camera niet vinden sorry

lb99


Dirky

helemaal niet slecht voor een eerste poging Laurens...

Wat je beter doet vóór je iets vervuild is schilderen met matte verf. Plastic heeft een te glad oppervlak om het vuil dat je wenst vast te houden... Probeer het eens, ja zal merken dat het gemakkelijker wordt!  ;)

lb99

bedankt voor de tip.
ik ga het proberen.
alleen dat word erg lastig voor de gebouwtjes die ik nu heb want die zijn al in elkaar gezet.

en het was eigenlijk ook de bedoeling dat het deels niet blijft zitten want ik verf de gebouwtjes eerst dun en dan veeg ik het eraf met een linnen doek, dan blijft het achter in de randjes (of als je meer wil laten zitten veeg je wat minder hard)

Dirky

Je hoeft het ook niet meteen te doen voor wat je reeds in elkaar hebt gezet. Zoals ik zeg, voor een eerste poging is je werk best OK!

Wat je bijvoorbeeld veel beter kan vervuilen als het een laagje verf gekregen heeft is de daklijst op je eerste detailfoto. Die ziet er nu plastiekerig uit en dat zal ook zo blijven als je probeert te vervuilen.

Welke wash gebruik je voor het vervuilen?

lb99

Ik gebruik revell verf.
De daklijst zal ik ook nog een beetje verven en de onderdelen op foto 3.

Gerolf

Met gewone verf verven en meteen afvegen is niet de beste methode.
Dirky sprak over een wash: dat is héél sterk verdunde verf, bijna zoals het water waar je je borstel in reinigt.
Als je dat gebruikt hoef je niets af te deppen. Meestal heb je meerdere dunne laagjes nodig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Knap... door te doen, leer je...

Nog een Tip;  Er bestaat van VALEJO, Testors, ea...  matte spuitvernis.  Als je gebouwen reeds in elkaar plakken, kan je ze dan nog mat vernissen en dan met de "washes" en drybrush techniek vervuilen.  Zo hecht de verf beter zoals Gerolf en Dirky aangeven en is de plasticglans voor het grootste deel foetsie...

Goe bezig ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

lb99


lb99

ik heb eindelijk een spuitbus kunnen bemachtigen ;D.
we gaan het proberen met de tips (foto's zal ik publiceren).
alleen ik heb de komende tijd niet zo veel tijd :'(

nog ff een vraagje kan ik het ook gewoon op huisjes die al geverfd zijn spuiten?

Laurens,

Gerolf

Met matte vernis zou ik wel voorzichtig zijn voor de ramen: je glas zal ook mat worden...
Afplakken met tape of invetten zodat de vernis niet "pakt"  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

Heb je het over matte vernis spuiten?  In principe is dat geen probleem, let wel op; als je nog nooit iets hebt gespoten eerst eens proberen op een andere object (stuk oud speelgoed of iets wat rondslingert) want het is typisch dat je in dat geval een te dikke laag aanbrengt, druipers krijgt enzo... Zou jammer zijn van je huisje.

Verder niet te dicht met de spuitbus bij het te spuiten object komen en vooral heel belangrijk: niet blijven stilstaan met de bus tijdens het spuiten (daarmee bedoel ik niet op 1 plaats blijven richten terwijl je spuit), de hele tijd van verschillende kanten spuiten, blijven schudden met de bus,...


En zoals Gerolf zegt: Opletten voor de raampjes ;)

Veel succes!
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

lb99

ik was al van plan om eerst een stukje proef spuiten maar nu zal ik het zeker doen (en ik wou al gaan springen tijdens het spuiten ::))

alleen een probleempje deze ramen kan ik niet egt afplakken of moet ik gewoon iets deels over het plastic plakken?