Een kijkje achter de schermen: Depot Val-Rikard

Gestart door Val-Rikard, 02 januari 2013, 08:42:21 AM

Steven123

Hartelijk bedankt Rik voor je verslag, ik heb veel respect voor je werk en heb meteen weer heel wat bijgeleerd.  Die penseel techniek voor bakstenen vind ik ook erg straf, zeer mooi resultaat!

Kijk alvast uit naar uw project(en)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Val-Rikard

De diktes die ik gebruikte waren 3mm. 5mm. en 20mm.  De meest gebruikte is hier 5mm, vooral voor de muren. De opzet stukken op de muurtje zijn 3mm dik en het pluimkarton voor het rotsmassief 20mm. Voor het maken van de betonnen trap gebruikte ik eveneens deze dikte. ( Zie afbeelding hieronder ). Alle stukken worden ontdaan van de kartonnen laag, althans alleen de zichtbare zijden. Daar waar je een hoek maakt  dien je te zorgen dat het karton langs twee kanten verwijderd word, anders zie je een dun streepje karton op de hoek. Bij het maken van baksteen muren leg je de muurtjes naast elkaar wanneer je aan het volgende stuk begint. Op deze manier kan je correct de voegen aan  duiden op het volgende stuk muur en verkrijg je een mooie hoek zonder verspringende voegen. Nog een kleine tip, leg een dun streepje seconden lijm, uit het midden van de plaatdikte, aan de niet zichtbare kant. Op deze wijze blijft het pluimkarton te bewerken om nadien op de kopse kant de voegjes te graveren en een perfecte baksteenhoek te maken.



Voor het maken van deze beton trap was fijn snijwerk nodig, éénmaal de structuur gelijmd is alles een stuk steviger. Uiteraard is en blijf dit een fragiele constructie. Het voordeel is echter wel dat pluimkarton wel veerkrachtig is, en éénmaal de trap te plaatse gelijmd is alles stevig genoeg om transport te overleven.  ;) :)     

Val-Rikard

Ik ben iets belangrijks vergeten ! Voor beton imitatie is het belangrijk het oppervlak ruiger te maken met een koper of ijzeren borsteltje.
Deze op een tandenborstel lijkende borstel druk of mep je in het oppervlak, hoe meer, hoe ruiger. Dit doe je voor het schilderwerk.
:-[ :P :) ;)

PeterC

Rik, bedankt voor je uitvoerig verslag!  Weer heel wat bijgeleerd   :) :) :)

Citaat van: Val-Rikard op 03 januari 2013, 12:45:18 PM
...Voor het nabootsen van beton schilder ik het pluimkarton in één of meerdere lagen met Humbrol 28...

Even ter verduidelijking (daar ik het toch moest opzoeken): Humbrol 28:


Afbeelding 'geplukt' van http://www.scanlansarts.com
Groetjes, Peter


Val-Rikard

Bedankt voor de link, altijd leuk als je de kleur op het potje kan zien, zeker bij deze grote van afbeelding. :) :) :)

krisds


Binco

Humbrol 28 zit hier ook in het koffertje als het over beton ed gaat.

Wat ik mij afvraag bij dit materiaal (pluimkarton),
stel je bent aan een gevel bezig, en na 2/3 gedaan te hebben schiet je in het midden van je werk een baksteen (of een kassei) verkeerd, helemaal scheef, compleet uit de rij...
Wat dan?  ;D
Voor de duidelijkheid, dit is een serieuze vraag hé!
Is je werk dan om zeep? Is er een vorm van recupereren mogelijk? Of is 'verdoezelen' de boodschap?

:) ;)

Dirky

stukje uitsnijden en ander stukje inpassen...

Val-Rikard

#23
Citaat van: Binco op 03 januari 2013, 22:03:54 PM
Humbrol 28 zit hier ook in het koffertje als het over beton ed gaat.

Wat ik mij afvraag bij dit materiaal (pluimkarton),
stel je bent aan een gevel bezig, en na 2/3 gedaan te hebben schiet je in het midden van je werk een baksteen (of een kassei) verkeerd, helemaal scheef, compleet uit de rij...
Wat dan?  ;D
Voor de duidelijkheid, dit is een serieuze vraag hé!
Is je werk dan om zeep? Is er een vorm van recupereren mogelijk? Of is 'verdoezelen' de boodschap?
:) ;)

Je kan de bewuste baksteen of kassei er voorzichtig uit halen. Nadien kan je  een stukje mousse van het pluimkarton snijden, een tikkeltje groter dan het ontstane gaatje, en dit in het gaatje duwen. Je doet dit liefst zonder lijm. Als je niet anders kan zorg je ervoor dat je je lijm zodanig aanbrengt dat het in het diepste deel van het putje of gaatje zit. Als de lijm teveel aan de oppervlakte zit kan je het bewuste steentje niet meer opnieuw graveren of drukken omdat het oppervlak te hard geworden is door de verlijming. Door het te schilderen blijf alles sowieso op zijn plaats zitten. Het is een beetje alsof je een klein stukje spons in een gaatje stopt. Een ander trucje is, indien mogelijk, van af de andere zijde het steentje of kassei terug duwen. Op deze manier zorg je ervoor dat het te diep gedrukte steentje weer mooi gelijk zit met de oppervlakte. Door te schilderen zie je nadien de herstelling zo goed als niet. Een schuin gedrukte steen is moeilijker te herstellen. Een enkele steen een beetje schuin valt nog mee, deze gaat op in de massa. Het beste is om een latje te gebruiken bij het drukken van steentjes. Een klein teststukje maken om het in de vingers te krijgen zal je tonen dat het minder moeilijk is dan dat het eruit ziet. Het enige wat je moet aanvoelen door te doen is het drukken zelf. Hoe hard of zacht voel je snel aan. Het kleine teststukje kan je dan even schilderen om te zien of de voegen diep genoeg gedrukt werden en niet  onmiddellijk vol zitten met verf. De mat witte acrylverf verf breng je best niet te dik aan om de structuur van de mousse niet te maskeren.

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.  :) ;)


Steam.N

Rik, hartelijk dank voor de hele rits tips, die je laatste dagen hebt gegeven.
Ze zijn niet in dovemansoren gevallen.
Of ze allemaal zonder meer in N kunnen gebruikt worden, moet ik nog uittesten.

Wat ik waarschijnlijk over het hoofd gezien heb: welke verf heb je gebruikt voor je bakstenen? 
Je vermeldt wél de afwerking (mat witte humbrol), maar niet het type rode verf, en de verdere bewerkingen.

In elk geval is je bijdrage goud waard !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Binco

Dat klopt wat Jean zegt!
Bedankt voor de uiteenzetting  ;)

Val-Rikard

Citaat van: Steam.N op 04 januari 2013, 07:36:31 AM
Rik, hartelijk dank voor de hele rits tips, die je laatste dagen hebt gegeven.
Ze zijn niet in dovemansoren gevallen.
Of ze allemaal zonder meer in N kunnen gebruikt worden, moet ik nog uittesten.

Wat ik waarschijnlijk over het hoofd gezien heb: welke verf heb je gebruikt voor je bakstenen? 
Je vermeldt wél de afwerking (mat witte humbrol), maar niet het type rode verf, en de verdere bewerkingen.

In elk geval is je bijdrage goud waard !

Na het wit schilderen met matte acrylverf gaan we verder met een mat zwarte wash, niet te donker.



Na het drogen starten we met het aanbrengen van  gebrande sienna acrylverf nr 411 van Talens. Din doen we zachtjes zodat de voegen niet mee geverfd worden. We bouwen dit beter langzaam op zodat we zeker niet teveel aanbrengen. Te veel is namelijk bijna niet te verwijderen, bij te weinig geef je gewoon een laagje bij. We doen dit met een kortharige plat borsteltje. Met Engels rood nr339, acrylverf, ook van Talens, brengen we dan afzonderlijk nuances aan door willekeurig een aantal stenen afzonderlijk te schilderen. Wanneer je een donkerdere steen wenst meng je deze twee kleuren met wat matzwarte acrylverf. Als deze verf droog is deppen we de voegen met wit pigmentpoeder van Mig Productios. Wanneer deze volledig bedekt is strooien we een kleine hoeveelheid zwart pigmentpoeder er overheen. Het teveel borstel je er af, het resterende druk je zachtjes met je vingers in de voegen. Als laatste maken we het muurtje schoon door middel van een zachte doek, liefst geen pluizende doek maar een oude zakdoek, die we bevochtigen met water. Wrijf met kleine cirkelbewegingen het oppervlak proper om de baksteen kleur opnieuw zichtbaar te maken. Een uitgebreid artikel staat te lezen in MSM nr 63 blad 58 van de hand van Emmanuel Nouaillier.  ;)

Steam.N

Dank je wel, Rik.
Straks dat nummer eens uit de kast halen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dgrr57

De artikels van Emmanuel Nouaillier vond (en vind) ik van een zeer hoog nivô. Volgens mij kon alleen Emmanuel Nouaillier dit doen. Blijkbaar niet, dus  ;) ;)

Ik moet (het is geen verplichting) een Belgisch depot bouwen. Ik was met platen van Slaters vertrokken. Maar ik vind het niet mooi. Ik ga toch eens al de artikels van Emmanuel Nouaillier onder de loep nemen en proberen te werk gaan met pluimcarton.

@Rik : prachtig werk. Spijtig dat ik niet meer vrije tijd had in Mechelen  :(

Val-Rikard

#29
Citaat van: dgrr57 op 04 januari 2013, 20:40:40 PM
De artikels van Emmanuel Nouaillier vond (en vind) ik van een zeer hoog nivô. Volgens mij kon alleen Emmanuel Nouaillier dit doen. Blijkbaar niet, dus  ;) ;)

Ik moet toegeven dat de werkstukken van Emmanuel Nouaillier buitenaards mooi zijn, hij is werkelijk top. Het is dan ook zijn werk die mij doet kwijlen en inspireert. Zijn benadering is origineel en naar mijn idee vrij uniek. Hij is de bedenker van de "pel techniek" met pluimkarton. Ik denk dat de techniek die Emmanuel toepast toegankelijk is voor de meeste modelbouwers. Het was eerder toevallig dat ik eens een stukje probeerde, de ingrediënten waren aanwezig. Ik was met met een ander stuk modelbouw bezig, maar was dit even beu. Ik nam een stukje pluimkarton, stripte dit, en nam een oude versleten borstel die ik ontdeed van haartjes. Toen de borstel in de juiste vorm geplooid was startte ik met drukken. Het was een magisch moment, zelf zonder het te beschilderen vond ik het al mooi... Van af dat ogenblik besloot ik ook eens een klein stukje af te werken met Emmanuel zijn beschreven schilder techniek .  :) ;)