Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Jubileum lok type 29 Olaerts

Gestart door ToThePoint, 29 december 2012, 02:51:29 AM

dgrr57

Voor de K-rail'ers die zelf willen aanpassen en niet wachten op de nieuwe stukken van Guido :










ToThePoint

#46
Citaat van: Rochevalien op 01 januari 2013, 15:32:53 PM
Jp ,je schrijft nergens dat je lok in de winkel bij O getest is,maar wel dat hij al ontspoort op een test ovaal met één wissel . Dit alleen al voorspeld weinig goeds :de prestaties op de baan zullen dan zeker niet beter zijn.
Het op en af rijden naar Diepenbeek is ook nergens voor nodig :dat kan toch op élke beurs gebeuren?
Het is natuurlijk een tour de force als je dit probleem kan oplossen maar wat als er iets misgegaan was? Naar je garantie kan je nu wel fluiten ,denk ik. Daarom is omwisselen de beste optie ,volgens mij.

Ik ga naar 1 beurs om de 2 jaar en dat was te Mechelen omdat ik in de weekends werk.
Tour de force ? Niet echt.
Garantie ? was da ? De lok voor de komende jaren weg ? Neen dank u.
Omwisselen ? Ik heb een speciale lok met slechts 1 lamp en speciaal nr en stelplaats. Omwisselen zal niet kunnen.
Het grote probleem zijn de RP25 wielen. Alleszins zijn de wielflensen te laag. Voor zulke flenzen dient uw baan kwassie perfect te liggen. Op zich duid de lok wel alle probleemstukken in de baan, maar ja dat was niet mijn bedoeling. Of die wielen aan de RP25 norm beantwoorden weet ik niet.

Ik heb de wielen eens vergeleken met een ROCO 63364 (Rp25 wielen) en de type 12 van Olaerts ( ik dacht ook RP25 wielen)
Ik zie duidelijk verschil in wielprofiel !
Kan iemand dat ook doen die vergelijking met de type 12 ?

Dan nu een update.

Voor de aansturing van de kabineverlichting monteerde ik 2 glasdioden die met de aansluitings kant zwart streepje aan de decoderconnector zitten. Zodoende word de sturing van voor en achterlicht niet verstoort en word er toch afgetapt voor de cabine led die steeds gaat branden als de verlichting aanstaat in beide rijrichtingen. In serie zit een weerstand van 1K8 die op de ex-positie van de gele draad zit.



De weerstand van de bovenste koplamp van 2K2 oftewel 2200 ohm.
Ik heb de originele koplamp ook kunnen dimmen, ik moest een weerstand van 47K oftewel 47000 ohm gebruiken. Duidelijk een led van de modernste soort.



Beide koplampen in actie. Het lijkt of ze te fel branden, maar de camera melde dat er "LOW LIGHT "was en trekt het lichtniveau automatisch omhoog. Visueel is het prima naar men goesting. Misschien dat op de film het beter meevalt.



Om dezelfde reden kon ik geen scherpe foto nemen van de kabineverlichting, maar het geeft een goed beeld van de lichtsterkte. de koplampen hebben dezelfde lichtsterkte.



Kabineverlichting met een andere achtergrond genomen. Let op de machinist en stoker die ook hun plaats gekregen hebben.



De loc is voorzien van een ESU loksound select decoder a 70 eurokes (import uit de US) en na een dag instellen is die voor mij perfect afgeregeld. Ook filmkes op u-tube beluisterd en het geluid van aandrijving en toverfluit komt heel dicht in de buurt nu.
De lok haalt nu 121km/h. De rijeigenschappen zijn verbeterd, maar optimaal ? Op een rivetteteller zijn baan misschien.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steven123

Netjes en efficiënt opgelost met die componentjes, de machine ziet er goed uit ;)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Metpetergaathetbeter

JP,

ik zie dat je je loc.en de tender niet in de dichtste(minst gesloten) stand staat, maar eigenlijk een loc van deze prijscategorie zou toch veel dichter mogen en moeten staan, andere merken slagen er daar wel in en loc's kosten ook betrekkelijk minder ! Trouwens een fout die al die stoomloc's van Olaerts schijnen te hebben !

Groeten Peter ;)

ToThePoint

#49
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 januari 2013, 10:37:22 AM
JP,

ik zie dat je je loc.en de tender niet in de dichtste(minst gesloten) stand staat, maar eigenlijk een loc van deze prijscategorie zou toch veel dichter mogen en moeten staan, andere merken slagen er daar wel in en loc's kosten ook betrekkelijk minder ! Trouwens een fout die al die stoomloc's van Olaerts schijnen te hebben !

Groeten Peter ;)

@ Peter

In de dichtste stand is enkel voor in de vitrine of op een baan met minimum radius van 2m.
Is hier op de zolder niet het geval.

Heb met het daglicht nieuwe fotokes getrokken.

Duidelijk verschil.




En een nieuw filmke.
HIERE
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Citaat van: ToThePoint op 02 januari 2013, 15:01:35 PM
@ Peter: In de dichtste stand is enkel voor in de vitrine of op een baan met minimum radius van 2m.

En hoeveel mm verschilt het per "stand" ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Citaat van: Gerolf op 02 januari 2013, 17:00:18 PM
Citaat van: ToThePoint op 02 januari 2013, 15:01:35 PM
@ Peter: In de dichtste stand is enkel voor in de vitrine of op een baan met minimum radius van 2m.

En hoeveel mm verschilt het per "stand" ?

Kweet nie van buiten Gerolf. Heb dat niet gemeten. Stond in het testartikel in msm 121. Dacht 5mm of zoiets.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Seffens toch dat artikel eens bezien. 5 mm lijkt me nogal veel  ???
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stevend

#53
Beste heren

Na het lezen van het artikel in msm 121, heb ik toch even het msm nr 21 bij genomen ( juist 100 nr er tussen, moet wel lukken) waar het vorig model in messing,(tevens ook van Olaerts) ruimschoots bejubeld werd.

Ook hier zie je een gaatje op de rookkast deur, maar waar verder geen aandacht aan besteed werd.
En de blinkende asswielen was hier ook het ENIG negatief punt ,dat makkelijk verholpen kon worden.
Blijkbaar heeft onze vriend deze pagina niet gelezen in ons tijdschrift.
Wat het geluid betreft ,werd toen al samen gewerkt met esu. Want , en ik citeer:
is het in de loksound geprogrammeerde geluid echt dat v/d 29.013, opgenomen in de tijd toen deze nog reed. Dat dat het echte geluid is, is voor kenners te horen aan het feit dat 1 cilinder niet werkte toen het werd opgenomen.
En vervolgens lezen we : via de programmatie van de decoder wordt de juiste kadans doorgegeven.
Dus ook toen was de geluid niet gelijk met de beweging.
Misschien is hier de zelfde decoder gebruikt als toen.

krispy

Hé JP ,

mooi filmke
Wat er nu nog mist is de stoom die langs de wielen afgelaten wordt en de donkere wolken die uit de schouw komen als hij vertrekt  ;)

Volgende stap in de verbeteringen  ;D ;)

en daarna alle dagen u bovenleiding opkuisen hé
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

ToThePoint

#55
@ stevend

Als dat geluid opgenomen is van een kapotte 29.013 is dat zeker geen geluid dat veralgemeend kan worden, maar slechts kan gebruikt worden voor de 29.013 tijdens de periode dat deze stuk was.

Op vraag van een forumlid staat de file voor het programmeren van de esu loksound select micro op de site, maar hoe ik ervoor kan zorgen dat men dat kan downloaden ???
http://www.all-that-is.eu/type29.esux

Eveneens vroeg ik hem om zijn wedervaren te posten.
Aangezien ik voorlopig niet weet hoe ik er voor kan zorgen dat de file opent om hem te downloaden en opent in een browser even vertellen hoe ik tewerk ging.

Ik gebruikte de heavy steam sound file met als sound configuration number "15 " De sound voor een 2/8/0 staat er ook bij, maar ik vind dat niet echt klinken als onze 29. De fluit is ook aangepast met die instelling. Als u toch de 2/8/0 sound wil moet u configuration number 15+16=31 nemen.

Sound settings.

Distance step 1 : 195
Adjustment higher speed steps: 49

Motor settings.

reg ref : 140
K slow: 32
I slow: 0
Par K : 48
Par I:  32
reg inf: 255

adaptive reg frequency: aangevinkt
40kHz motor pulse frequency
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

stevend

Daar ben ik het volledig mee eens To The Point.
Het is zo dat m'n in msm 21 enkel sprake is over de 29.013, die getest werd.
Wel is er sprake van de 29.173, en wie vooraf intekende kon toen ook kiezen
voor een eigen nr met bijpassende stelplaats.
Uit dit alles is niet duidelijk of er specifiek een geluid opgenomen werd voor de gebrekkige 29.013,
of dat dit geluid voor alle loc's diende.
En ( en dat is wat ik me afvraag , louter ter info) of het ook niet gebruikt wordt bij het nieuwe type?

ToThePoint

@ Steven

In de soundfile van esu voor de loksound select zit bij de heavy steam lokomotiven op 1 een mikado en op 2 een consolidation.
Wil nu lukken dat onze type 29 een consolidation is (1D of anders geschreven 2-8-0) angezien een deel van de 300 stuks uit de verenigde staten kwam. Die uit canada was misschien onder licentie van de US en gaat het eigenlijk om dezelfde machines die eenzelfde geluid produceerde.
Soit het klinkt goed het geluid dat de 29.290 hier produceert, het blijft zo.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

dgrr57

Citaat van: ToThePoint op 04 januari 2013, 01:20:19 AM
Op vraag van een forumlid staat de file voor het programmeren van de esu loksound select micro op de site, maar hoe ik ervoor kan zorgen dat men dat kan downloaden ???
http://www.all-that-is.eu/type29.esux

Eveneens vroeg ik hem om zijn wedervaren te posten.
Aangezien ik voorlopig niet weet hoe ik er voor kan zorgen dat de file opent om hem te downloaden en opent in een browser even vertellen hoe ik tewerk ging.
Gewoon rechts clicken op de link  :D :D

ToThePoint

Citaat van: dgrr57 op 04 januari 2013, 18:21:39 PM
Citaat van: ToThePoint op 04 januari 2013, 01:20:19 AM
Op vraag van een forumlid staat de file voor het programmeren van de esu loksound select micro op de site, maar hoe ik ervoor kan zorgen dat men dat kan downloaden ???
http://www.all-that-is.eu/type29.esux

Eveneens vroeg ik hem om zijn wedervaren te posten.
Aangezien ik voorlopig niet weet hoe ik er voor kan zorgen dat de file opent om hem te downloaden en opent in een browser even vertellen hoe ik tewerk ging.
Gewoon rechts clicken op de link  :D :D

A ja seh dat werkt, met koppeling opslaan.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI