Jubileum lok type 29 Olaerts

Gestart door ToThePoint, 29 december 2012, 02:51:29 AM

ToThePoint

Bon voor zij die het nog niet wisten heb ik de lok op de foto eens aan een test onderworpen.
In msm 121 staat een testartikel, maar de bewuste msm is hier nog niet gearriveerd.

Het gaat om dit exemplaar



Ik vind het mooi afgewerkt en gedetailleerd.
Met een esu decoder (DCC) loopt ie max 119km/h volgens koploper (geijkte snelheid) En vermoedelijk is dat ongeveer wel juist.
Phil Dambly schrijft in zijn bijbel dat type 29 max 96.5km/h aankon en waren gelimiteert op 105km/h. In elk geval oogt de snelheid van de lok realistisch en mooi.
De aandrijfwielen zijn afgeveerd behalve daar waar de antislipbanden op zitten. Die wielen met antislipbanden worden aangedreven door de inwendige motor.
De voorloper heeft geen systeem dat het tegen de rails drukt en dat baarde me zorgen.

Uit een test op de baan (met o.a. Fleischmann profi wissels allerhande) blijkt inderdaad dat de voorloper uit de rails wordt gelicht. Jammer ik zal een messing plaatje monteren dat de voorloper op de rails drukt zoals in menig andere stoomlok te vinden is van andere fabrikanten. Als ik het niet mis heb had de type 12 daar ook last van en was opgelost nadat ik daar ook dergelijke aanpassing had gedaan.

Ik stel me de vraag of de afgeveerde aandrijfwielen voldoende speling hebben in verticale richting, en of het überhaupt functioneert. Want men moet in verhouding veel kracht uitoefenen om de wielen in te drukken.

De stroomafname is matig om niet te zeggen pover.
De lok valt op elke wissel stil.
Vreemd omdat niet enkel op de tender maar ook op het eerste en laatste aandrijfwiel stroomafnemers gemonteerd zijn.
Oftewel is er een slecht contact tussen lok en tender dan wel dat de draad die gebruikt is ipv lamellen om stroom af te nemen niet veerkrachtig genoeg is om contact te houden met de wielen omdat deze verticaal kunnen bewegen. Want de stroomafneemdraden op de voorste aandrijfwielen maken contact bovenaan. Als de wielen verticaal naar boven gaan en er is geen veerkracht genoeg blijven die onderweg hangen als de wielen terug naar beneden gaan.
Aangezien ik er rijtuigen ga aanhangen met stroomafname op alle wielen vormt dat voor mij echter geen groot probleem.

De trekkracht van de lok bedraagt 70 a 100 gram. Ben eens benieuwd of dit voldoende gaat zijn op hellingen.
Eveneens de rp25 wielen baren me zorgen op de baan hier op zolder. Er is al een engelse kruiswissel (fleischmann) waar die gegarandeerd uitgaat.

Ik heb de lok niet gekocht om in de kast te stoppen, rijden zal die doen, maar van de type 12 ben ik meer tevreden.
Hopelijk is het geen zorgenkindje van 725€

N.b. Heb de versie met een koplamp. Voor 50 € extra hab men dat verschrikkelijk gat in de keteldeur wel eens mogen dichtmetselen met putty of iets dergelijks !

P.s. Ik ben vergeten te vermelden dat er op de fijne mechaniek een pin ontbrak zodat de verbinding tussen de schuif en het bovengelegen onderdeel verbroken was.
Foto volgt van de herstelling.

Ook maakt de lok een kling geluid als die vooruit rijd. Het is een extra geluid en niet zozeer een geluid dat wijst op een defect op kort dan wel lange termijn. Vanwaar dat komt is mij een raadsel.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

jacques timmermans

Jean-Paul,

Je haalt aan dat de loc op wissels stilvalt. Heb je het hartstuk van deze wissels gepolariseerd? Ook zie ik dat je, zoals het hoort, de wissels een likje roestverf gegeven hebt. Mijn ervaring met verf behandelde wissels is dat de wisseltongen, om achteraf een storingsvrij bedrijf te verkrijgen, van een aparte elektrische aansluiting voorzien moeten worden. Dit kan door de betreffende wisseltong met een zeer soepel stukje draad (afval van decoder aansluitdraad) elektrisch met de betreffende vleugelrail te verbinden.

Jacques Timmermans

loco

Proficiat met je aankoop. Dank je voor het dele van je eerste bevindingen.Ik ga het model aan mij laten voorbij gaan. Ik zit hier nog met een DJH kit en die zou ik graag eerst afwerken.

Om de voorloopas van een veerplaatje te voorzien lijkt me een goed idee. Het gaat zeker bijdragen om de as in het spoor te houden wanneer je hiermee hinder zou ondervinden. Normaal zou dit echter geen probleem mogen opleveren. Maar als je spoor hier en daar wat oneffenheden vertoont (en welke modelbaan heeft dit niet) is het zeker een goed idee.

Wat ik wel vreemd vind is dat je op de lok moet duwen om de vering van de wielen in te drukken. Ik zou denken dat de veren steeds ingedrukt zouden zijn, en dat de loc voldoende gewicht zou hebben om de veren ingedrukt te houden. Ik begrijp anders het nut niet van deze vering. Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar normaal moet de vering bij elke oneffenheid in de baan de wielen op het spoor houden zodat de wielen steeds en altijd contact hebben met het spoor. Kan je dit nog eens controleren?

ToThePoint

Citaat van: jacques timmermans op 29 december 2012, 08:35:03 AM
Jean-Paul,

Je haalt aan dat de loc op wissels stilvalt. Heb je het hartstuk van deze wissels gepolariseerd? Ook zie ik dat je, zoals het hoort, de wissels een likje roestverf gegeven hebt. Mijn ervaring met verf behandelde wissels is dat de wisseltongen, om achteraf een storingsvrij bedrijf te verkrijgen, van een aparte elektrische aansluiting voorzien moeten worden. Dit kan door de betreffende wisseltong met een zeer soepel stukje draad (afval van decoder aansluitdraad) elektrisch met de betreffende vleugelrail te verbinden.

Jacques Timmermans

Jacques normaal zijn ze gepolariseerd. Ik onderzoek dat even vanavond.
Nochtans is de volledige lengte lang genoeg om de wissel te overbruggen. Als er stroom word afgenomen op alle stroomafnemers mag dat geen probleem zijn.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Citaat van: loco op 29 december 2012, 10:47:45 AM
Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar normaal moet de vering bij elke oneffenheid in de baan de wielen op het spoor houden zodat de wielen steeds en altijd contact hebben met het spoor. Kan je dit nog eens controleren?

Dat meen ik ook.
Ik controleer dat zeker want ik wil uitsluitsel.
Ik ga hetvolgende doen.
Ik neem een stuk rail en leg dat op een vlak oppervlak. Met een messing plaatje van 0.1mm onder een (en de) wiel(en) zouden de andere contact moeten blijven houden.
Ik ga de resultaten posten.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

dgrr57

Citaat van: ToThePoint op 29 december 2012, 02:51:29 AM
<snip>
Heb de versie met een koplamp. Voor 50 € extra hab men dat verschrikkelijk gat in de keteldeur wel eens mogen dichtmetselen met putty of iets dergelijks !
Alle versies hebben dit gat. Zo kan iedereen kiezen of hij een lantaarn (of hoe noem je dat) aan de rookkast deur vast maakt of niet. Guido beweert dat die lantaarn nooit brandde. Daarom heeft hij gekozen voor de gemakkelijkste (of goedkoopste) manier om iedereen tevreden te stellen. Wie een lantaarn wil plaatst de lantaarn die als onderdeel bijgeleverd is. Wie geen lantaarn wil zit wel met een gat. Maar dat gat kan men vullen met de lantaarn-houder die ook als onderdeel bijgeleverd is.

Je heb dus keuze :


  • lantaarn
  • lantaarn-houder
  • gat

ToThePoint

@Jacques

De wisseltongen zijn doorgemeten en zijn allen gepolariseerd. Wat ik ook verwachte want wissels van fleischmann worden intern gepolariseerd.
Heb hem even op de rollenbank gezet en ook daarop doet ie moeilijk. Enkel als ik op de tender druk uitoefen doet ie zijn ding.

Goed, reeds de wielen en de druk uitgetest.
Op het granieten blad van de keuken een stuk fleischmann profirail gelegd.
Met 0.3mm onder een wiel geeft dat volgende resultaten.

Het achterste wiel wordt opgelicht wat niet mag.



Aan de andere kant is het wel bijna OK



Als ik lichte druk uitoefen op de lok komt dat wel goed.



Idem dito voor het vooste wiel.




Dit is met een wiel op een oneffenheid.
Als er 2 zijn dan is alle contact verloren.
Ik dien de veren dus aan te passen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

loco

Bedankt voor de test. Heel leerzaam. Zo zie je maar. Alhoewel je zelden zulke niveauverschillen zult tegenkomen. Toch de test was duidelijk. Het wiel zou inderdaad naar beneden moeten gedrukt worden om het contact met het spoor te behouden en om de loc in het spoor te houden. Zo voorkom je ook ontsporingen. Blijkbaar is de vering eerder een gadget. Maar niet getreur, ook in Spoor 1 kom ik zulke zaken tegen. Ondermeer bij de duurdere modellen van Kiss. Niet bij KM1. Anderzijds heb ik mijn modellen van DJH ook nooit afgeveerd. Ik zie hiervan het nut niet in in HO.

Zo te zien zou je er goed aan doen om de loc te verzwaren. Dat zal niet eenvoudig zijn, want je zou het gewicht min of meer gelijkmatig moeten verdelen. Hopelijk vind je hiervoor in de ketel voldoende ruimte. Ook de de tender zou je moeten verzwaren, want blijkbaar heb je daar ook stroomafname die verloren gaat wanneer je hem op de testbank zet.

rgp

Dag,

Gisteravond was het in de club dus "29" en "53" avond.
Bij de Mârklinisten was de pret er rap af: de "29" blijkt namelijk niet te rijden over K-wissels.  Het hele onderstelste gedeelte waar de remblokken aan bevestigd zitten stoot tegen de puntcontacten.

Ik heb er gelukkig geen besteld, maar begrijp toch niet goed dat zoiets vandaag nog kan: de normen zijn vrij beschikbaar (mss vertalen in het chinees) de rails waarop ze moeten zijden zijn vrij te koop en zoals ene zei na een voorschot in juni 2010 betaald te hebben dit voorhebben, het is om dood te vallen.

Ik wens Guido veel moed om aan die spleetogen uit te leggen hoe en goed werkend model er moet uitzien.

Roland

Michiel

Wat ontzettend jammer. Zo'n mooie loc, zo'n mooi model en zo'n problematisch rijgedrag. Het is toch bijna om te huilen, vooral dat de verwachting zo ontzettend hoog was.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Het is idd een pareltje , ondanks ik niet direct voor stoomlocs ben , maar voor die prijs moet hij het gewoon subliem doen , dat gat mag er niet zitten als je die bepaalde versie hebt gekocht , die verstraler moet van de eerste keer de juiste lichtsterkte hebben , maar vooral dat ontsporen en het slechte rijgedrag mogen absoluut niet , het is toch te gek voor woorden dat je zelf extra gewichtjes moet gaan monteren of de veren zelf moet gaan aan of ontspannen zodat de loc een goed contact krijgt met de rails.
JP is een ervaren " rot " in zulke zaken , maar ik kan mij heel goed inbeelden dat meer dan 90% van onze collega's dat niet zijn , en dat is toch jammer , zeker als je de prijs ziet!!


dgrr57

Citaat van: rgp op 29 december 2012, 16:47:28 PM
Dag,

Gisteravond was het in de club dus "29" en "53" avond.
Bij de Mârklinisten was de pret er rap af: de "29" blijkt namelijk niet te rijden over K-wissels.  Het hele onderstelste gedeelte waar de remblokken aan bevestigd zitten stoot tegen de puntcontacten.

Ik heb er gelukkig geen besteld, maar begrijp toch niet goed dat zoiets vandaag nog kan: de normen zijn vrij beschikbaar (mss vertalen in het chinees) de rails waarop ze moeten zijden zijn vrij te koop en zoals ene zei na een voorschot in juni 2010 betaald te hebben dit voorhebben, het is om dood te vallen.

Ik wens Guido veel moed om aan die spleetogen uit te leggen hoe en goed werkend model er moet uitzien.

Roland
Ik had de mijne alleen op een test baantje met c-rails getest. Nu eens op mijn modules met K-wissels en ... inderdaad... hij rijdt NIET S...  >:( >:( >:( >:( >:(

ps.: in 2012 was de 29 nog zelfs niet aangekondigd. Voorschot is van april/mei 2012

GeM

Net terug van bij Olaerts: het probleem met de 29 AC versie en de puko's op K-rails is bij hen gekend en hij laat een nieuw onderdeel maken, die zouden binnenkort beschikbaar zijn.
Bij de 53 zijn er versies bij die wat 'waggelen', die kan je probleemloos laten omruilen. Voor de versies zonder railing bovenop de lok komen binnenkort nog kleine onderdeeltjes zodat de gaatjes kunnen dichtgestopt worden. Op de testbaan bij Guido geraakte de 53 niet met lagere snelheid over de C-rail 3-weg wissel. De sleper lijkt te klein te zijn om de grote afstand tussen 2 puko's te overbruggen
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

argilla

#13
sorry berichtje verplaatst naar type 53 item. Was hier verkeerd gepost.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

De reeks 29 was dan ook reeds toen goedkope import van Canada en de US :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.