scenery

Gestart door vandomm, 28 december 2012, 21:28:19 PM

vandomm

Wat is eigenlijk  het voornaamste verschil in gebruik tussen FOREX en SCHUIMKARTON  ?

Het lijkt veel op mekaar , maar toch schijnen er grote verschillen te zijn .
dank voor je antwoord.
Cees .

Dirky

schuimkarton is een plaat EPS schuim (lijkt op depron isolatieplaat e.d.) met aan beide kanten een laagje karton.
Forex is schuim-PVC met aan beide kanten een geharde laag. M.a.w. 100% PVC

erwin9

Ik vind dat er een GROOT verschil is tussen schuimkarton en Forex. Probeer het maar eens door te snijden, dan merk je direct het verschil ! Beiden zijn uiteraard perfect te combineren in onze modelhobby, en er kunnen prachtige dingen mee gemaakt worden. Om Emmanuel Nouallier maar even te vernoemen! Er zijn echter wel een aantal basisprincipes in het verwerken van beide materies, maar met wat geduld en oefening zal je snel mooie resultaten behalen.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Dirky

voorbeeld van een gevel in FOREX.

ik gebruik wel VIKUPOR van een andere leverancier maar de producten zijn identiek.



voorbeelden van schuimkarton kan je nu zien in het draadje van Rik (Val-Rikard)

Martin Welberg

Citaat van: Dirky op 28 december 2012, 21:51:29 PM
schuimkarton is een plaat EPS schuim (lijkt op depron isolatieplaat e.d.) met aan beide kanten een laagje karton.
Forex is schuim-PVC met aan beide kanten een geharde laag. M.a.w. 100% PVC

Herstel, EPS is piepschuim, XPS geextrudeerd...maar geen PVC

Dirky

geen idee wat je wilt herstellen Martin?


http://kunsthuis.jumpstart-pro.be/template_subpage.asp?pag_id=2020&spa_id=2007&lng_iso=NL
http://www.daelprinting.be/nl/reclameborden/kapa_lichtgewicht_platen.html

schuimkarton heeft als kern EPS = expanded poly styrene ... of een kern van PU = polyurethaan

http://www.professionalplastics.com/PVCEXPANDEDSHEET

FOREX of VIKUPOR heeft binnenin geschuimd PVC en aan beide kanten een gehard vlak eveneens PVC

;)

Martin Welberg

Excuses haal die 2 altijd door elkaar  ;)

Kautenbach

hoi Dirk,

op welke schaal is die gevel, en hoe maak je zoiets, en met welk materiaal, ziet er goed uit! zou ik wel es willen proberen!

groetjes, Wim

Dirky

Wim, de gevel is op schaal H0 gebouwd met VIKUPOR en grof schuurpapier toen ik mijn Nederbrakel Anno 1920 - P87 bezig was. De bouw (fase 1) werd ooit in het MSM magazine gepubliceerd in een artikel over "bepleisterde gevels".

Nog een beetje geduld en de gevel komt als bouwpakketje uit... Kan je niet zolang wachten stuur me dan een PM. 'k Stuur je dan een pak foto's door!



Kautenbach

hoi Dirk,

prachtig gemaakt, ben zeker geintresseerd is het bouwpakketje, maar vooral ook inhoe het is gemaakt. Welk MSM was de publicatie?

groetjes, Wim

doomslu

Citaat van: Kautenbach op 01 januari 2013, 21:58:23 PM
hoi Dirk,

prachtig gemaakt, ben zeker geintresseerd is het bouwpakketje, maar vooral ook inhoe het is gemaakt. Welk MSM was de publicatie?

groetjes, Wim
De zoekfunctie op www.modelspoormagazine.com werkt!  :D
Het was blijkbaar MSM 85.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

vandomm

beste mensen ,


bedankt voor jullie antwoord . heb nog een paar vraagjes ,

wanneer en bij welke bouwsels gebruik je of architektenkarton of  schuimkarton of Forex ?

Klopt het dat de houdbaarheid van deze platen indoor tussen de 3 en 10 jaar bedraagt ?

Bij voorbaat mijn dank voor je antwoord .
Cees .

Dirky

Forex wordt outdoor gebruikt voor reklamepanelen. Houdbaarheid indoor zal wel eerder 100 jaar zijn  :)

Ik ben bewust geen voorstander van schuimkarton voor gevels zoals die van Rik omdat het PU-schuim door UV straling zijn sterkte verliest. Daar zou ik eerder gokken op een houdbaarheid van 10 jaar...

doomslu

Citaat van: Dirky op 02 januari 2013, 10:26:12 AM
Forex wordt outdoor gebruikt voor reklamepanelen. Houdbaarheid indoor zal wel eerder 100 jaar zijn  :)

Ik ben bewust geen voorstander van schuimkarton voor gevels zoals die van Rik omdat het PU-schuim door UV straling zijn sterkte verliest. Daar zou ik eerder gokken op een houdbaarheid van 10 jaar...
Ook onder een stevige laag verf??
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

verf houdt het UV licht zeker tegen...


een stukje kassei-experiment van een paar jaar terug heeft hier onbehandeld op de vensterbank in het zonlicht gelegen en is totaal onbruikbaar geworden. Bijna verpulverd... vandaar dat ik onbehandeld of te weinig behandeld eerder op 10 jaar schat...
Met de laag verf gaat het vast langer mee dan wat we ervan verwachten!