Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Binnenverlichting rijtuigen AC

Gestart door ward, 27 december 2012, 20:04:11 PM

ward

Zijn er hier mensen op het forum die ervaring hebben met het inbouwen van de binnenverlichting
in de LS Models M6/ I 11 en roco nmbs I6 rijtuigen?
Het betreft hier voor AC modellen.
Als ik het goed doorheb is het beste een extra sleper te monteren op het eerste rijtuig en dan verder te werken met stroomdoorvoerende koppelingen?
Is er iemand die precieze foto's / schema's heeft hoe dit juist te doen in de praktijk?

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

bekie

#1
Beste Ward,
Als je een Ac stuurstandrijtuig hebt, dan is, het probleem van de sleper al opgelost.
Vanuit de stuurstand kan je dan de verlichting verder aansluiten naar de andere rijtuigen.

Persoonlijk werk,ik als.volgt.
Een AC stuurstand met sleper. Bij LS Models kan je eenvoudig en zonder veel,omhaal een sleper onder een DC stuurstand plaatsen: de ruimte is voorzien. Het handigst is een roco fluistersleper van 42 mm lengte.
(Bij een dc versie moet je de stroomkabeltjes, die voor beide kleuren elk van een wielzijde komen, veranderen. Ik heb een dc-stuurstand omgebouwd naar ac door alle draadjes die van de wielen komen aan elkaar te koppelen. Dit zijn zowel de rode als de zwarte. Deze draadjes verbind ik allemaal met de zwarte aansluiting op de platine. Vanaf de sleper leg ik een nieuwe draad naar de oorspronkelijk rode aansluiting op de platine.
(Koppelen van alle draden van de wielen gebeurt niet op de platine zelf, wegens te beperkte plaats, maar op enige afstand. Een draadje loopt dan door naar de platine.)


methode verlichting volledig via decoder
Vanaf de decoder twee kabeltjes doortrekken naar achter. Aan de koppeling bevestigen, de andere rijtuigen aan beide zijden voorzien van doorvoerende koppelingen. Draadjes doortrekken door de rijtuigen. Probeer de kabeltjes in dezelfde volgorde te houden. Dat is het handigst.
Voor verlichting volstaan twee contacten.

In de Lsm  stuurstanden i11 werden de twee verlichtingskabeltjes onder de vloerplaat aangelegd. Het idee kwam van Lsm zelf: het is dezelfde wijze zoals zij de stroomkabeltjes van de wielen laten lopen. Ik gebuik decoderlitze/decoderdraad van 0,04 mm, die zijn dunner en soepeler dan de gangbare draadjes van 1,4.
Aan de koppelzijde van de stuurstand werden in de vloer van de dienstruimten aan elke zijde een gaatje geboord om de verlichting van de stuurstand zelf aan te sluiten.

Voor de i11 rijtuigen zelf zoek ik nog een oplossing voor de loop van de doorlopende kabeltjes.
Er zijn ook twee producties: een van H**** en een van M***** G***.

Voor de i6 van Roco: aan beide zijden van het rijtuig twee openingen boren door de vloer, zo dicht mogelijk bij het uiteinde. De kabeltjes lopen van de koppeling in de beide hoeken van de kortkoppelingsopening naar boven door de vloer. Zorgen dat de kabeltjes voldoende speling hebben bij in de bochten.
De kabeltjes worden boven de passagierscabines gelegd, samen met de verlichtingsstrook. Onder de vloerbekleding is,te weinig plaats.

Voor de verlichting in de AC-versies van de M6 kan je op, dezelfde manier werken, ofwel de op elk rijtuig aanwezige sleper gebruiken.
(Heb mijn slepers van mijn M6-rijtuigen verwijderd en onder een omgebouwde dc naar ac stuurstand geplaatst. Zijn trouwens zelfde modellen als de roco fluisterslepers van 42 mm.)
Na een tip van (naam tipgever) heb ik de aanwezige platine op het plafond van de benedenverdieping vervangen door mijn favoriete verlichtingsstrook. Wel even een bermpje op het plafond verwijderen. De verlichtingskabels komen aan beide zijden in de passagiersruimten door twee kleine openingen te boren zo,dicht mogelijk bij de uiteinden. De doorlopende kabels worden via de openingen tussen de hall en de onderste passagiersruimte op het plafond ervan doorgetrokken naast de verlichtingsstrook. Je kan ook opteren om alles via het afneembare dak te laten verlopen, maar dat vond ik een beetje te onhandig. Alle kabels verbind ik op de plaats van de dienstruimten. Daar is er voldoende niet zichtbare ruimte. De aansluiting voor de verlichting van de bovenruimte wordt ook daar gemaakt.
De verlichting van de ritborden sluit ik aan op de juiste + en - aansluitingen van de lichtstrip.
(Onder de vloer van de rijtuigen is niet echt voldoende ruimte en het losmaken van de vloer is zeer delicaat.)

Ik gebruik:
Decoderdraad (grijs, of grijs en blauw)
Verlichtingstrookjes van Huf*** Tr**** (zijn voorzien van een bruggelijkrichter, zodat het niet uitmaakt hoe de stroom loopt tussen de rijtuigen.)
Fleischmann 6515 koppeling voorzien van twee contacten. Die waren vroeger ook bij Viessmann verkrijgbaar, maar zijn online te koop bij Modelleisenbahntechnik.
(Naturlijk een soldeerapparaat en miniatuurboortjes.)

Ik plaats nog enkele foto's van enkele bewerkingen.

Zoek eens op M6 verlichting op dit forum.  Kom je nog een andere wijze tegen voor M6.





 

ward

Alvast hartelijk bedankt voor je uitleg en de moeite voor de foto's..
Ik zal even op de foto's wachten en dan verder eraan proberen te werken..

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

bekie

#3
Hier de foto's van de i11

Het rijtuig



Belangrijk bij deze rijtuigen: vooraleer te te openen de vier treden aan de deuren verwijderen, door ze met een tangetje voorzichtig uit te trekken. Doe je dit niet, dan kraak je luchtdrukpijp van de trede af.
Veilig opbergen en na voltooiing er terug op steken. De luchtdrukpijp zit altijd naar de koppeling toe.



Binnenverlichting boven op de binnendeurtjes geplaatst. De stroomdraden naar de andere rijtuigen lopen ook over de verlichtingsstrook. Zie op een andere foto. Er is gewoon onvoldoende plaats onder de vloerbekleding.



Zicht van het front- of sluiteinde van het rijtuig. De stroomkabeltjes komen uit de vloer door twee geboorde openingen in de verborgen hoeken van het rijtuig. Diameter van het boortje: 0,06 mm.
Dit is de zijde met de lange stroomkabeltjes. Aan de andere zijde komen de korte kabeltjes uit de vloer. Daar worden aan beide zijden telkens drie kabeltjes verbonden:
*een lange stroomkabel, die over de verlichtingsstrook loopt
*een korte stroomkabel, die uit de bodem komt
*een kabeltje van de verlichtingsstrook
Elke zijde aan elkaar lassen en wegbergen in aan de ene zijde het toilet en aan de andere zijde in de 'technische ruimte'.



Zicht van het onderstel met de stroomdoorvoerende koppeling.
De draadjes zitten hier mooi verborgen in het beschermingskapje.



Voorbeeld van de methode op een ander rijtuig. De stroomkabeltjes verdwijnen in de hoeken van de kortkoppelingsmechaniek.

Test altijd door de kortkoppeling uiterst rechts en uiterst links te bewegen, zodat de stroomkabeltjes voldoende bewegingsruimte hebben om de maximum uitslag toe te laten. Zoniet: ontsporingsgevaar.



Hier zie je hoe de stroomkabeltjes onder de vloerbekleding in de geboorde gaatjes verdwijnen.







De stuurstand is een ander verhaal.
Hier lopen de stroomdraden van de decoder naar achter onder de vloer van het rijtuig. Ze komen terug in het rijtuig in het toilet. Ik geloof dat daar al een opening zit in het model. De twee stroomdraden van de stroomdoorvoerende koppeling van de stuurstand (naar de andere rijtuigen)  komen in het rijtuig volgens hetzelfde principe van de gewone rijtuigen. Beide worden via twee contactbussen met elkaar verbonden. In deze contacten past het stekkertje van de verlichtingsstrook, die in de stuurstand kan ontkoppeld worden. Handig bij openen van de stuurstandkap.

















 

trainspottingjr

Hallo,

momenteel zelf bezig met het installeren van een binnenverlichting van viessmann in de stuurstand.

Alles is aangesloten zoals hierboven maar momenteel krijg ik de binnenverlichting niet aan de praat.

Iemand een idee of je nog een functie moet toewijzen en in dat geval de welke.

groetjes

Jelle
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

bellejt