Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)

Gestart door mini, 27 december 2012, 11:45:51 AM

evan

Hoi Jean-Luc,

Dit draadje boeit me!  Ik heb namelijk problemen met m'n rookgenerator van mn BR57 (KM1).  Hij is al ns terug naar KM1 geweest en heeft ondertussen enkele tentoonstellingen gedaan, maar De 3e dag Ontraxs was er weer iets te veel aan.
Zowieso wil ik al een tijdje eens  een bezoekje brengen aan jullie bijeenkomsten dus dan kan ik misschien ns m'n neus opsteken ::)

Groetjes en nogmaals de complimenten voor jullie succes in Zutphen!

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

mini

Hallo Evan,

Bedankt, en je bent altijd welkom . Die RG (Rookgeneratoren) zijn boeiend maar dikwijls ook frustrerend en daarom moet er toch een oplossing bestaan. De BR65 heeft ondertussen ook zijn geest gegeven en zal ook geopend moeten worden. Die heeft 2 aparte vulopeningen en denk ik 2 separate RGn. Ondertussen heb ik van Arnold, een spoor 0 puur liefhebber gehoord om in de richting van glasvezel te gaan zoeken om er een lont van te maken. Zou ook nog eens willen nadenken over donkere rook, liefst zwarte, zonder wel alles naar de knoppen te doen, wordt vervolgd.
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

loco

Goe bezig mannen, heel interessant, ik volg jullie met veel belangstelling.

loco

Ik ben zelf ook aan het experimenteren met een rookgenerator. De ervaringen die hier worden gedeeld gaan bij mij goed van pas komen. Want eenmaal mijn generator geplaatst wordt, gaat de deur dicht en wordt het nog moeilijk om de rookgenerator te manipuleren in geval van defecten. Dus de wiek wordt hier een belangrijk onderdeel dat vooraf moet vervangen worden om het eeuwige leven te krijgen.
Zie mijn draadje met mijn experiment in http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,13223.new.html#new

mini

Stilaan komt er beterschap : gisteren nog kachelkoord, zo noemt het blijkbaar, gekocht , omdat die het het langst volhoudt en wat las ik hierop : E-glass Fibre .





Eén van volgende dagen nog eens de RG van de BR23 opendoen om te toestand te bekijken van de wiek/lont.

Nu blijft er nog 1 probleem over : hoe maken we zwarte rook ?
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

loco

Zwarte rook? Dat zou pas knap zijn. In Amerika gebruiken ze daarvoor echte diesel !!! Ik heb het hier zwart op wit staan.
Rookvloeistof maken en experimenteren met iets toe te voegen.
Rookvloeistof maak je met 50% lampenolie (ook citroengreur bestaat) + 50% zeer dunne olie. Bvb olie die ze gebruiken voor naaimachines. Ik heb thuis de ingrediënten staan, maar ben nog niet aan het koken gegaan. Dus wees voorzichtig met mijn formule.
Hoe je deze samenstelling zwart moet stoken weet ik jammer genoeg nog niet.

Dirky

heb mijn bedenkingen bij zwarte rook:

Rook is van nature wit. Het is pas als er "vuil" mee opgetild wordt in de rookstroom dat de rook zwart ziet. Dat vuil, hoe je het ook in model zou kunnen klaarspelen, zal ergens neerslaan. En ik weet niet of we dat graag hebben?
Op het een of het ander amerikaans modellers forum staat een draadje over iemand die dat klaarspeelde voor een fotosessie en er stond meteen bij dat daarna de sporen totaal moesten ontvet worden...

evan

En rook die uit de cylinders spuit moet wel wit blijven he :D

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loco

Waar ik het over had was zwarte rook voor diesellocomotieven in een grotere schaal dan 1:32 en buiten in de tuin.

1op32

Dag Jean Luc,

de Kiss BR44 staat intussen op de rails.
Alvast mijn eerste bemerkingen na de eerste test:
-veel minder rook uit de schoorsteen als bij mijn KM1
-veel meer rook uit de cilinders als bij mijn KM1
-de cilinderdamp is steeds in werking zodra de rook F7 anstaat ??
-de ventilator van de rookgenerator is vrij goed hoorbaar (stoort mij  :()
Weet er iemand of de cilinder rook kan worden uitgeschakeld ?
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

mini

#25
Juist terug van Sinsheim. Zoals steeds stal PAJ de show met hun prachtige baan.
Nu nog wat info over het juiste gebruik van de Rookgeneratoren (RG) in de KM-1 loks. We hadden KM-1 gemaild om wisselstukken te verkrijgen, vnl dichtingen. Er werd ons botweg geantwoord dat er geen op stock waren. Na lang aandringen en over en weer gemail, hebben we toch wat resultaat geboekt.

In Sinsheim kregen we van de technieker volgende tips :

1. Zorg ervoor dat de RG nooit zonder rookvloeistof (RV) loopt en ook nooit overvuld wordt. Deze punten hadden we zelf al onder controle gebracht (zie www.spooreen.be, ->Tips, -> Rookgeneratoren) door de RG eerst te ledigen en dan pas terug te vullen.

2. Na het rijden moet de RG leeg gemaakt worden en dan moet er warme lucht dmv een haardroger in de ketel geblazen worden (best keteldeur openen  ;) ). De reden is dat tijdens het rijden er toch wat damp via de ventilator openingen achteraan , in de ketel achter en rond de RG komt. Deze condenseert dan op de koudere ketel en kan evt schade aan de ventilator motoren of aan de electronica teweeg brengen. Dus goed drogen is de boodschap.

We zijn ondertussen ook in het bezit van een verlengkabel die het mogelijk maakt om een uitgebouwde RG aan te sluiten op de stekker van de tender, zodat deze kan getest worden. Deze kabel is gewoon een rechtlijnige verbinding tussen de 20 polen van de stekkers (van tender en lok). Deze stekker past ook op de RG.

@Geert : open maken en zien welke RG er in zit ? De opening naar de cilinders verkleinen door evt een andere  dichting te plaatsen indien mogelijk ?
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

Kees-Jan

Bedankt voor de tips en het werk. ze zijn idd niet echt toegankelijk voor zowel consument als detaillist............... Dit soort zaken moeten dan ook eigenlijk gewoon in de handleiding staan en niet zoals pas door jullie verdienstelijke inspanningen alhier en elders op het net. Heel slechte after-sales (maar dat was al bekend).

evan

Zoals Kees-Jan reeds zei... Bedankt voor jullie tips en volharding.  Het was als een ware een belegering op de stand van KM1 ;D
Ik ben blij dat ondertussen m'n BR57 ook weer in orde is.  De ventilator voor de bovenste rookuitstoot was stuk.

Ze zeiden dat dit door het veelvuldig gebruik kwam  :o. In totaal 6 a 7 dagen op een tentoonstelling,  is dat veelvuldig gebruik? 

Ik ga jullie tips in acht nemen en de haardroger erbij nemen ??? 
Ondertussen heb ik hier in de woonkamer op "Löscha" nog ns een ritje gemaakt met de BR 50 en 57 "voldampf"  :P :P :P

Nog eens bedankt ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Kees-Jan

Vanavond ga ik ze allemaal schoonmaken.

De 43iger gaat vandaag voor het eerst onder stoom.

Mocht ik problemen krijgen kan ik de tips goed gebruiken.

Is die draad los verkrijgbaar en past die op alle km 1 aansluitingen?

mini

Kees-Jan, het is een "wisselstuk" voor houtkachels en andere kachels, zit in de deur om ze af te dichten. Ik heb ze gekocht waar ze die spullen verkopen, kachels dan hé.
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig