rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)

Gestart door mini, 27 december 2012, 11:45:51 AM

mini

Aangezien wij al veel problemen gehad hebben met de rookgeneratoren, hebben we er enkele open gemeten  ;) om te zien hoe we de problemen kunnen vermijden : problemen zijn te veel of te weinig rookvloeistof : te veel zorgt soms voor kortsluiting en beschadiging aan de electronica, te weing laat de weerstand oververhitten. Omdat de ventilator lucht langs de bovenkant in het reservoir blaast, kan ook langs deze opening rookvloeistof in de ventilator lopen en dan verder  in de lok. Vanavond gaan we nu testen om met een lange naald eerst de resterende vloeistof op te zuigen zodat er , voor elke rookgenerator is dat verschillend, de gepaste hoeveelheid rookvloeistof kan ingedruppeld worden bij een leeg reservoir. Resultaten volgen.
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

argilla

ik kijk uit naar de uitslag van uw proeven. Ben benieuwd want inderdaad rookgeneratoren kunnen op die schalen weleens voor problemen zorgen. Ook bij diesels.
Laat iets weten  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

mini

wel ja, dacht zoals altijd dat het simpel ging zijn, helaas, voor de BR23 die we gisteren bij hadden blijkt dat het zo niet gaat. De rookbuis die van de generator komt is niet recht maar maakt een bocht. Ga dus op  zoek naar een flexiebele slang die dan tot op de bodem zou moeten geraken. Volgens Albert zou de buis in de Br 50 wel recht zijn. Ook in de Br 41 van Kiss is het een rechte buis. De ombouwset van KM-1 kan men ook recht onder de schoorsteen inbouwen. Ik zal morgen of zo wat foto's posten van de gedemonteerde rookgeneratoren zodat iedereen het zich wat beter kan voorstellen, en kan zien waar de verwarmingsweerstand zit.
Een BR65 is nog zo'n probleem geval want die heeft nog 2 aparte generatoren, denk ik toch, want  2 vulopeningen waarvan 1 langs de keteldeur bereikbaar,schuin aflopend.
Wordt vervolgd...
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

mini

#3
Ik heb een stuk krimpkous over de messing buis (die op de naald gelijmd was)  geschoven om zo te proberen om op de bodem van de rookgenerator in de BR23 te geraken. Heel vlot gaat dat niet. Ik heb dan 7 ml rookvloeistof erin gedaan. Vlak erna kan ik er terug 3 ml uit optrekken. Dus ik ga er van uit dat er ongeveer 4 ml achterblijft. Aangezien er 20 ml in kan, denk ik dat het het beste is om eerst de resterende hoeveelheid op te zuigen en dan max 15 ml toe te voegen.
Voor de TAS rook generator in de BR41 is 2 ml blijkbaar teveel. Het is belangrijk dat de weerstand niet is ondergedompeld in de vloeistof maar dat hij door de wiek bevochtigd wordt. Dus hier 1,5 ml toevoegen en dan maakt hij rook.





De wiek  is rond de weerstand gevlochten(TAS) , zij bevinden zich in het linkse bakje, rechts is de ventilator en de lucht inlaat naar de rookkamer.


Hier zie je bovenaan de fijne spleet (KM-1 ) waardoor de ventilator de lucht in de kamer inblaast. Langs hier zal ook de vloeistof uitlopen bij overvulling. Ook de wiek is hier duidelijk te zien. Deze rookgenerator komt niet uit de BR23 of andere KM-1 lok, het is de aparte kit, te koop om bvb Märklin loks om te bouwen.

Andere loks zullen we bij een volgende keer testen.

Meer foto's op picasaweb/spooreen.
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

mini

Het mysterie is opgelost. Later zal ik een artikel op de website plaatsen, nu al staat er commentaar bij de foto's op picasaweb. Hier de link :

https://plus.google.com/photos/104395933507081892493/albums/5827742468850166353?banner=pwa
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

Dirky

bedankt om alle info te delen... komt voor mij later wel eens van pas!

1op32

Dag Jean-Luc,
ok heb ook al problemen gehad met de rook van een KM1 BR50.
Na het uit en inbouwen van de generator bleek deze terug te werken, wellicht ook hier teveel vloeistof ingebracht...
Weet je of deze problemen ook bestaan bij modellen van Kiss ? Ik wacht namelijk nog op een BR44 van Kiss met dynamic smoke.
Groeten,
Geert
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

mini

Geert, in mijne Kiss 41 zat zo een TAS, maar die BR44 gaan ze wel niet meer uitbrengen, gewoon geschrapt.

Gr, JL
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

1op32

Jean Luc weet ik (gelzezn in 012) maar ik heb nog een Kiss BR44 van de eerste serie gevonden in Duitsland nieuw in de doos  :) ga hem zelf ophalen maar heb de eerste weken geen tijd... afspraak voor afhaling gemaakt in april.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

mini

Dat is goed nieuws, sorry wist niet dat het over serie 1 ging, daar zal denk ik dan ook een TAS inzitten, mijn 41 is van 2006 , denk zowat dezelfde periode als de 44, allez ik hoor het wel als je hem hebt.
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

1op32

En wat zijn je ervaringen met de TAS in de Kiss Jean-Luc ?
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

mini

Het volume rook dat hij uitstoot is minder dan die van KM-1 , ik ga eens proberen met een andere wiek. Ben naar de drogist wieken van petroleumlampen gaan halen, een hele investering, 1.91 euro voor 3 meter wiek  ;), als dat geen resultaat oplevert, vervangen door die los te krijgen RG van km1.
Heb ondertussen onze ervaringen tot nu toe,  opgeschreven op de website, voor wie het interesseert :
spooreen.be , tips, rollend materieel, rookgeneratoren.
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

mini

Johan, bedankt voor de link, heb zojuist zo'n lont ingebouwd, deze week eens testen. De kachelkoord die er sinds donderdag inzat zag er nog perfect uit. Hoop dat hij nu iets meer rookt met deze lont.
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

mini

Hier de uitslag na 2 dagen intens gerookt te hebben : De lont van petroleumlampen is na verloop van tijd opgebrand in de BR23 ! We weten niet goed of dit gebeurd is door een tekort aan rookvloeistof (toch wel onwaarschijnlijk). Daarom zondagmorgen een herstelling gedaan en er het touw ingebracht (waarmee men de kachels luchtdicht maakt, ken niet de exacte naam hiervoor). In de BR 50 zat dit touw al van in het begin en blijkbaar is dit nog ok. We gaan beide RG nog wel eens openen om te zien hoe de wieken (lonten ) er nu uitzien.
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig