Vlaamse Ardennen in het klein

Gestart door n/a, 09 augustus 2012, 09:04:19 AM

n/a

Topic naam gewijzigd op vraag van Cedric "Piko(ho)".

TBCédric

#1
Dag iedereen, In dit topic heb ik het over de opbouw van mijn baan e.d. De naam van mijn baan noemt de Vlaamse Ardennen. Waarom, domweg vanwege een wild riviertje en een heuvel met een paar bomen. Enjoy (dat hoop ik ten minste  ::)  :P )
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

#2
Kijk eens wat Luc gedaan heeft - dan zie je hoe het wel moet [;)]
werkt niet: http://www.flickr.com/photos/84459916@N02/7741680378/in/photostream
werkt wel: http://farm9.staticflickr.com/8424/7741680378_4cb70f14a8_c.jpg
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

#3
het is mij eindelijk gelukt:
mijn  sinalco loc.




mijn M6 rijtuigen van LS models (er is een derde in opkomst)


Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

#4
en mijn I6 of I4 rijtuigen van roco.

en nog een layout foto.




hier nog een stuk van de layout met 2 M6'en


de layout word een deel verlicht met led's zoals je op de foto's kan zien. ik vind dat je je rollend materieel beter kan zien en bewonderen. graag jullie reacties
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Heb (na lang stilliggen) weer een beetje gewerkt aan mijn baan:

heb onder mijn brug een "riviertje" gemaakt


IMG_0418 by modeltrainho, on Flickr

heb mijn bovenleiding gesoldeerd


IMG_0417 by modeltrainho, on Flickr

Rara: Echt of model?


IMG_0397 by modeltrainho, on Flickr

Na wat dingen zoeken en gevonden hebben heb ik eindelijk mijn bocht met succes laten kantelen
(let niet op het vuil   ;D  ;) )


IMG_0438 by modeltrainho, on Flickr

een afgelegen vakantiehuis en weg met  een paar boompjes


IMG_0386 by modeltrainho, on Flickr

een porsche die een truck inhaalt


IMG_0434 by modeltrainho, on Flickr

heb nog een extra plaat gekregen waar ik een zijding met opstelspoor ga leggen en een klein bosje met nog een huisje of 2


IMG_0446 by modeltrainho, on Flickr


IMG_0443 by modeltrainho, on Flickr

Heeft er iemand nog ideeën voor mij?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Citaat van: piko(ho) op 14 oktober 2012, 15:58:02 PMHeeft er iemand nog ideeën voor mij?
Ja, véél  ;)
Maar de meest opvallende: camoufleer die boog met een hoop bomen of zo, nu lijkt de trein achter zijn staart aan te zitten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

#7
dat vind ik een zeer goed idee!  ik was van plan om een bos te zetten, maar de plaats wist ik nog niet. Maar nu wel!    ;D
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Heb je er nog Gerolf? (of iemand anders)  :o  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steven123

Goh  :D Er zijn zoveel zaken die je op een modelbaan kan nabootsen, ik kan soms uren op google afbeeldingen zitten (op zoek naar de mooiste treinbaanfoto's) en als ik iets inspirerend vind dan sla ik die foto's op in een 'referentie' mapje.  Na een tijd krijg je zo een map vol ideeën en kan je er telkens wel iets leuks in terugvinden als je zonder inspiratie zit.

Je bent goed bezig denk ik, misschien een paar kleine dingetjes die in me opkomen:
-Je water heeft nu een blauw kleurtje, nu dat is een kwestie van smaak, maar in de realiteit is het vaak zo dat een rivier donkergroen of donkerbruin van kleur is. Ook zit er steeds een stevige glans op (het is dan ook een vloeistof die reflecteert).  Bij mijn oude baan heb ik de rivier donkergroen geschilderd en dan met hoogglans-vernis er glans opgezet (eventueel kan je in de speelgoedwinkel zo'n klein potje vernis van 'Revell' kopen, "Kleurloos glanzend N° 01").


Wat je er ook kan opleggen is een stuk (golvend) glas als je dat ergens in de buurt hebt liggen (kan je ook gratis op het containerpark (stort) vinden).

paar snelle voorbeeldjes van rivier-kleurtjes



-Verder zijn niveau verschillen altijd interessant om naar te kijken, dus inderdaad een groot bos is die bocht zou zeker mooi zijn, maar je zou ook eenvoudig wat ondiepe bergen kunnen maken tegen je achterwand, en misschien zo'n stenen muur waarnaast de trein rijd...

-Je kan nog een tuin/groentenhof maken aan je vakantiehuis, misschien hangt er wel 'de was' buiten, of een omheining met lucifer paaltjes en stukjes garen erop gelijmd...

-Misschien nog een boot in je water, of een zelfgemaakt 'scouts' vlot of iets dergelijks, vissers, kano's...?

- ...

Aan een treinbaan kan je dus oneindig lang blijven werken  :D
Maar zeker op het internet wat ideetjes opdoen ;)
Veel succes!
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Huugooke

Toen ik mijn baan ontwierp had ik maar weinig plaats, en één van de voorwaarden was dat ze opgeklapt kon worden tegen de muur, zodat de ruimte ook voor wat anders kon gebruikt worden (en zo staat ze al meer dan twintig jaar dus vraag me geen foto's)
Op een lengte van twee meter heb ik twee ovalen gelegd, met binnenin een rangeerstation(netje). De bochten van de ovalen wou ik ook bestoppen, om toch een beetje "realiteit" te krijgen, maar vanwege de beperking in hoogte koos ik niet voor de klassieke bergen. In plaats daarvan koos ik voor een "plateau", dat je dan weer vrij kan bebouwen met een park, een dorp of allerlei industrie. Achteraan loopt het plateau door, zodat daar een straat kan komen met plannen voor een tramlijn. Langs een viaduct en trappen kan "men" de niveaus bereiken. Die straat bovenaan is afgeboord met een gevelrij van eigen productie (zie ander draadje).
In die verhoging kan je ook van alles kwijt: zo rijdt de bus in haar eigen tunnel en blijft daar een tijdje wachten (ze is onderweg!), ook daar plannen voor een wissel met een andere bus.
Eigenlijk is het effect nu omgekeerd: het middenstuk lijkt nu lager te liggen. De treinen komen dus uit de tunnel en stoppen in het station aan de ene kant of gaan naar het rangeerstation in het midden. Daar is ook stedelijk gebied, met straten waar een Faller bus rijdt.
Uiteraard is realisme hier niet de hoofdzaak, dat is op zo'n kleine ruimte onmogelijk (tenzij je voor een "module" kiest). Wel was het doel om al wat er staat zo realistisch mogelijk uit te beelden en zo veel mogelijk scenery en beweging op zo'n kleine plaats te krijgen. Ook digitalisatie en automatisering was een hoofddoel.
In de realiteit zou het een sterk door mensenhand omgevormd heuvelgebied kunnen zijn.

TBCédric

@hugo : merci voor de mooie informatie! ps ik heb ook geen grote ruimte.
@steven: het is gewoon een blad papier ( meer niet). Een muurtje : goed idee.
ga waarschijnlijk binnenkort nog een paar boompjes kopen en ze dan opsteken (hoe je het ook mag noemen).
Merci voor de commentaren en als er nog ideeën zijn: Let me know!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Na het ideetje van Gerolf (en Steven) heb ik al een paar voorbereidingen/veranderingen gedaan:

1. Heb de boompjes die ik nu al heb verplaatst:


IMG_0453 by modeltrainho, on Flickr

IMG_0469 by modeltrainho, on Flickr

IMG_0457 by modeltrainho, on Flickr

Het is niet veel maar toch een begin.

Ook al mijn sporen gelegd voor de zijding(het word niet zo een lange :  max 2 rijtuigen.)


IMG_0470 by modeltrainho, on Flickr

heb ook al een paar gaatjes geboord voor de komende/toekomstige boompjes.
Deze keer zullen het loofbomen zijn, kortom het wordt een gemengd bos.


IMG_0468 by modeltrainho, on Flickr

Hopelijk kan ik misschien in de herftvakantie verder werken en zal er binnenkort hopelijk een update volgen. Nog ideetjes?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

conducteur

Op de laatste foto heb je een S-bocht liggen, eerst een bocht naar links en direct daarna naar rechts. Heb je daar geen problemen mee?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

TBCédric

Met mijn M6'en niet maar heel soms ontsporen mijn I6'en (als hij te snel rijdt)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.