Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

PeterVG

Mijn HO project mag dan wel "Lijn 41" als naam dragen. Eigenlijk bestaat het uit meerdere delen. Het eerste visuele deel heeft als thema lijn 125A met dus een Nord Belge inslag. Via een tunnel springt de modelbaan over naar het thema lijn 43 en aansluitend lijn 42. Mijn overgangstunnel krijgt het portaal van de tunnel van Liotte. De NMBS technische tekening kan je vinden op internet bij "Spoorse Zolder"

https://www.tassignon.be/trains/documentation/plans/Tunnel_de_Liotte.pdf


PeterVG

Het tunnelportaal van Liotte krijgt zijn karaker door 2 steunberen en de tunnelboog. Deze zijn gemetst met natuurstenen welke individueel gedecoreerd zijn met een bruut centraal oppervlak en vlakke voegranden. De voegen zelf werden open gehouden.



Uit 3mm kartonplaat laserden we een bouwpakket. Dit is de basis voor de verdere aankleding van mijn HO versie.



De modelversie krijgt sierlijke open voegen door het karton te graveren met de lasersnijder. De centrale brute natuursteenvorm vraagt een andere bouwmethode.

PeterVG

#1292
Het ruwe centrale oppervlak van de stenen werd bekomen door plamuur op papier te stippelen. De bekomen ruwe oppervlakken werden steen per steen op het kartonnen werkstuk gekleefd.
Tijdens de verwerkingsmethode dient het papier 2x op een zelfklevende ondergrond gekleefd te worden. Om scheuren van het gewone printpapier te voorkomen werd het eerst langs één zijde met "mat medium" uit de kunsthandel ingesmeerd. Het "mat medium" werd verdund met isopropanol tot een goed smeerbaar papje vooraleer het aan te brengen. Na droging is het papier sterker.
Met een snijplotter werden de ruwe steenoppervlakken op maat uitgesneden.



De uitgesneden papieren steentjes werden op kleefband gekleefd. Let er op dat de met "mat medium" behandelde zijde op de plakband kleeft. Dit om scheuren van het papier bij verwijdering zo veel mogelijk te vermijden.
Met fijn plamuur uit de bouwmarkt bestippelen we de papieren stenen. Hiervoor is een een oud penseel waarvan de haartjes alle richtingen uit wijzen ideaal. Een dun ruw oppervlak verkrijgen bij elke steen is het doel.



Na de stippelactie poetsen we rond elke steen de randen op met een fijne schroevendraaier. Hierdoor kunnen de stenen na droging makkelijker verwijderd worden van de plakband.
Op de foto werd dit rechts uitgevoerd, links nog niet.



Het verkleven op het werkstuk steen per steen vraagt wat tijd. Met licht verdunde houtverf was ik daardoor enkele uren zoet om alle stenen te kleven.



Detail van het tunnelportaal waarop de verschillende steensoorten zichtbaar zijn.

Het tunnelportaal van Liotte krijgt zijn karaker door de 2 steunberen en de tunnelboog. Deze zijn gemetst met natuurstenen gedecoreerd met een bruut centraal oppervlak en vlakke randen langs de voegen. Samen met de open gehouden voegen verkrijgt het geheel een sierlijke vorm.




Detailopname van het resultaat



De structuur van de sierstenen is klaar.
Doordat de papieren draaglaag van de ruwe sierstukken fragiel is scheurden er tijdens het proces geregeld stukjes af. Erg is dat niet want hierdoor heeft elke steen net zoals in realiteit een andere vorm.
De volgende stap zijn de overige stenen. Deze zal ik graveren uit architektenkarton.



Ik nodig iedereen uit om een paar maal door te klikken op de foto. Dan kan je de fijnheid van het werk zelf ontdekken.

HO_COMP_FAN

Peter,

heel mooi gedaan en uitgelegd.  Waar haal je toch altijd die technieken, prachtig.   
Deed me direct denken aan de monniken die vroeger de boeken sierlijk over-"penden" , monnikengeduld .....
Veel plezier verder , kijk uit naar het vervolg.

groetjes..


Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Stedahult

Met engelengeduld een erg mooi resultaat.
Mvh. Steef

Floris

mooi werk, Peter! Heb dat trucje weleens uitgehaald met schuurpapier in plaats van plamuurpapier, denk dat t plamuurpapier wel wat fraaier is als ik t zo zie. (schuurpapier is dikker en minder mooie textuur)

SuSke

Fijne detaillering Peter.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mahtoska1

#1297
Zeer goed uitgelegd en het resultaat is prachtig. Ik kijk uit naar het vervolg.

Cozzy

Echt genieten zijn jouw bijdrages Peter.
Dankjewel voor het delen!
Alweer wat inspiratie opgedaan  8)
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

PeterVG



De natuursteensecties uit het tunnelportaal van Liotte werden gegraveerd uit architektenkarton van 3mm. De stukken werden passend uitgesneden met de lasersnijder. Na het verwijderen van de kartonnen toplaag werd gestart met het graveren van de voegen.
Een rommeltje op de werkbank kan inspireren. Een goede graveerpen vinden was een probleem. Er slingerden wat botte exacto mesjes rond en plots ging er een lampje branden. Deze dingen zijn niet alleen handig om te snijden. De rug van het mes bleek ideaal om langs een lineaal  horizontale voegen te graveren. Verticale voegen werden aansluitend gegraveerd. Hiervoor brak ik de punt van het mesje af. Wanneer de afgebroken punt ongeveer de hoogte heeft van de verticale voegen dan gaat graveren snel en accuraat.



Het tunnelportaal van Liotte na een eerste schilderssessie.

Na een grondlaag wit werd lichtjes een grijze kleur opgebracht. De variatie aan tinten werd voortdurend gemengd uit 3 kleuren Vallejo air aangelengd met thinner.
wit, blauw, licht grijs, thinner.
71.001 wit
71.004 blauw
71.050 licht grijs
71.161 thinner
Er werd niet dekkend geverfd maar met wasjes.
Het resultaat begint op Belgische blauwe steen te lijken.



Bovenaan het tunnelportaal werd een band bruin metselwerk toegevoegd. Typisch voor lijn 42. Ook de stationsgebouwen tussen Rivage en Trois-Ponts werden met dit type steen gebouwd.
De steenstructuur werd gegraveerd uit architektenkarton. De typische bruinige kleur werd verkregen door meerdere tinten "Vallejo Air" verdund te vermengen en als washing aan te brengen.
71.001 Wit
71.002 Geel
71.029 Dark Earth
71.039 Hull Red
71.048 Donker Zeegrijs
71.050 Licht Grijs



Een tunnelportaal vraagt een achterliggende verduisterde koker. Met de lasersnijder werd hiervoor een basisstructuur gesneden uit 3mm berkenmultiplex. De portaalbogen werden iets ruimer uitgesneden dan deze van het tunnelportaal. Dit om ruimte te houden voor de bekleding van de tunnelwand. Met hulp van een patroonpapier kon de juiste kromming van tunnelkoker afgetekend worden. De verbindingsstukken tussen de portalen konden daarna in de juiste maat uitgesneden worden.



De tunnelkoker bestaat uit 3 afzonderlijke afneembare segmenten. Bij het eerste segment blijft het interieur zichtbaar. Daarom werd de tunnelwand bekleed met styreen profielplaat van Slaters. De achterliggende segmenten zijn binnenin niet meer zichtbaar. Deze heb ik bekleed met verpakkingskarton. De wand zal een donker kleurtje krijgen om de koker te verduisteren.



Doordat de tunnelkoker modulair is opgebouwd is het makkelijk om vanuit de schaduwzijde van de baan segmenten
te verwijderen. Dit zal zo blijven om in de toekomst makkelijk onderhoud aan het spoor te kunnen uitvoeren.



De tunnelkoker heeft inwendig een kleurtje gekregen. Daarbij werd de veiligheidsbestreping niet vergeten. Deze geeft een idee waar de dichtsbijzijnde schuilnis te vinden is. Een detail dat moeilijk zichtbaar is op de modelbaan. Maar toch de moeite om na te bouwen. Zo kan de bezoeker aan lijn 41 iets ontdekken wanneer hij in de tunnel kijkt.

Metpetergaathetbeter

sprakeloos wordt je van zo'n zaken ....... 8) ;)

ERVIN

Inderdaad Peter , zelfs jij...  ;)

Weeral TOP hoor Peter ( de andere)  ;)

GDE

Echt knap hoor Peter hoe je dat reliëf in die natuursteen weergeeft. .Dit is echt genieten hoe alles netjes gedetailleerd omschreven  wordt . Hier zou zelfs een boek mogen van gemaakt worden .

Floris


ACFI

Prachtig gedaan, professioneel zou ik zeggen.

ACFI