Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

mahtoska1

Mooie update en inderdaad zeer leerrijk.

Fred

Knappe vorderingen en heel inspirerend.  Ik hoop ooit eens uitgenodigd te worden om dit vakmanschap in het echt te bewonderen (maar ik ben wellicht niet de enige).
Frederic

PeterVG

Bedankt voor de warme reacties collegas.
Wie graag een bezoek brengt hoeft niet te wachten op een uitnodiging hoor. Iedereen welkom!! Vooraf is een seintje nodig want ik werk in 4 ploegen. Een samenvallend vrij moment moeten we dus vooraf uitzoeken.

Intussen hebben de vastgelijmde sporen de inrit van station Roanne Coo bereikt. Daar moest uiteraard een Brossel poseren  ;D
Oeps rit op tegenspoor :o


mark7758

Is al gepland om langs te komen. Heb nog zaken die naar jou moeten. Maar verhuizing en drukte houdt me nog even vast.
En blijft leuk en erg mooi.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Sven VG

Zeer interessant om te zien hoe je die sporen aanpakt en de verkanting opbouwt.
Hoedje af voor de voortgang op je baan.

PeterVG

Een filmpje gemaakt nadat ik 1 tube Fixall lijm gebruikt heb om sporen vast te lijmen. Resultaat is dat de hoofdlijn een beetje vorm begint te krijgen. Vandaar de titel: 1 tube is goed voor 30m nieuw spoor  ;)

https://www.youtube.com/watch?v=4qVerqUyURw


Helaas slaag ik er niet in kwaliteitsbeelden te filmen. Dat laat ik voortaan maar. Gewoon lekker knutselen is fijner.

mark7758

Maar wij vinden de update wel erg leuk. Is een soort motivatie voor mijn baan. Ik moet verder.
Dank voor je update.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Metpetergaathetbeter

vooral blijven filmen zou ik zeggen en toch opnieuw opgekeken van de prachtige achtergronden ;)

doomslu

Prachtig.
Er is niks mis met die film.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 juni 2022, 14:09:24 PM
vooral blijven filmen zou ik zeggen

Vind ik ook. Scherptediepte is een oorzaak van "iets minder", maar ik weet niet of ik het beter zou kunnen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Alberke

Toch een geslaagd filmpje!
Als je de kwaliteit nog wil verbeteren dan hangt het er vanaf waarmee je filmt. Dieptescherpte is altijd een probleem, zelfs met professionele apparatuur 
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

just4fun

Filmpje is dik ok.
De baan ook trouwens.
Paul

mahtoska1

Filmpje is dik in orde.Je toont een zeer leuk baanverloop.

PeterVG



Wissels met verkanting in een dubbelsporige hoofdlijn, hoe moet je dat aanpakken in model?

Je kan er tijdens de planning rekening mee houden en de basis houtconstructie van je modelbaan in de juiste hoek bouwen. Dat heb ik dus niet gedaan. Gewoon niet aan gedacht dat het een optie was. Mijn grondplaat ligt steeds waterpas in de dwarsrichting van het spoor. Nu had ik toch graag verkanting in de inritwissels van mijn station. De hoofdlijn ligt hier in een flauwe bocht met een hellingshoek van 1%. Hoe krijg je hier verkanting in. Ik heb het probleem lang voor me uitgeschoven. Meestal helpt dat ;-)

Op facebook zag ik foto's van Rony Eggermont die de juiste verkantingshoek plamuurde onder zijn spoor. Dat bracht me op dit idee om de verkanting onder de wissels aan te brengen.

Nadat ik de wissels uitgetekend had op de grondplaat ging ik aan het rekenen. Om de 5cm rekende ik uit hoeveel het spoor zou moeten stijgen. De bedoeling was dat de wissels die versporing mogelijk gaan maken op de hoofdlijn mooi gaan afhellen en daarbij aansluiten op de verkanting van de omliggende sporen. Na wat rekenwerk wist ik hoeveel hoogte langs de zijkant van de rails verhoogd moest worden. Een tekening werd gemaakt van de latjes die hiervoor pasten. Dankzij de lasersnijder was het mogelijk om deze exact op maat te maken. Plakken en plamuren volstond om tot dit resultaat te komen.
We zijn nu klaar om kurk te kleven en spoor te leggen.
Probleem elegant opgelost.






eddy