Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

PeterVG



Om verkanting in modelspoorbochten te bekomen kleef ik een strip van 1 mm onder het buitenliggende spoor. In de realiteit kan verkanting groter zijn dan mijn schaalversie van 1 mm. Om ontsporingen te vermijden hou ik het echter bij een flauwe verkanting van 1mm. Verkanting in model heeft enkel een optische functie. Niet zoals in het grootbedrijf waar de krachten in een bocht beter opgevangen worden.



Om de overgang van de verkanting vloeiend te krijgen worden strips in oplopende dikte schuins op het kurkbed gekleefd. Achtereenvolgens zie je strips met een dikte van 0.25, 0.5, 0.75 en uiteindelijk 1mm. Door ze schuin op het kurkbed te kleven wordt het spoor steeds meer in verkanting gelegd.



Deze flexibele Tillig wisselbouwset pastte net in de radius van 125cm en werd met verkanting ingebouwd. Het aftakkende spoor komt vlak te liggen. Daarom is de basisplaat van de vertakkingsbundel 1 mm hoger gelegd.

PeterVG

Om het flex spoor van Tillig meer in een NMBS omgeving tijdperk III te laten passen worden enkele kleine ingrepen uitgevoerd. De 90 cm lange flexrails bestaan uit 4 dwarsligger matten. Op de uiteinden zijn deze aangepast voor de bijpassende railschoentjes. Niet erg mooi waar de railschoentjes niet van toepassing zijn. Maar wel handig voor een ander doel.



NMBS spoor uit korte railstaven had om de 25meter een verbindingsplaat op twee kort bij mekaar gelegen dwarsliggers. Dat gaan we trachten uit te beelden. Daarvoor worden de verbindingslipjes op de koppen van de matten weggesneden. We kunnen de matten nu tegen mekaar schuiven zoals bovenaan op de foto te zien is. De matten worden nog iets verlengd met een extra dwarsligger wanneer ze terug op de sporen geschoven worden. Eenmaal gemonteerd lijkt het spoor meer op de typische spoorsecties met korte railstaven zoals we ze gekend hebben tot in het begin van tijdperk IV.





De verbindingsplaatsjes van de korte railsecties hier uitgevoerd in een geëtste versie van Gerolf Peeters.
Ooit eenmalig ter beschikking gesteld via dit forum. Waarvoor dank


PeterVG



Gewoon een dia uit het archief. Mol begin jaren negentig waar het hoofdspoor nog uitgerust is met korte railsecties.
Er was net gewerkt aan de verbindende railsecties wat door nieuwe ballast duidelijk is.
Een situatie om in model uit te beelden en zo de aandacht op de korte railsecties vestigen.
Eentje voor het todo lijstje als ik ga ballasten

PeterVG



Eentje om deze reeks updates af te sluiten. De hoofdlijn groeit en is nu op deze sectie 7m lang. Tijd dus om eens wat treinen op de baan te zetten.
Wanneer je in het midden van de baan staat zie je deze U-bocht met een straal van 110cm. Al valt de bocht veel minder op omdat het landschap smal is uitgevoerd. De vieuwblock doormiddel van de brug van Walzin doet ook zijn werk waardoor dit een prachtig kijkstuk gaat worden.

mark7758

Complimenten Peter
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

eddy


ACFI

Leerrijk, tof om te zien en een uitdaging om iets in die aard ook te verkrijgen (ooit).

applaus.

ACFI

vyncky

Peter,

Dat gaat een prachtig stukje modelbaan worden, Ik kan niet wachten tot dit stukje volledig groen ziet!

En inderdaad, af en toe eens rijden. Wat dat schiet er soms al eens over (bij mij toch ;) )

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

De absolute beginner

Inderdaad heel leerrijk en prachtig gedaan!

Cyriel

Cozzy

Wat een zalige, uitgebreide update!
Dankjewel om dit te delen Peter, bijzonder leerrijk en inspirerend!

Groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

erik de noorman

Citaat van: Cozzy op 20 mei 2022, 22:32:53 PM
Wat een zalige, uitgebreide update!
Dankjewel om dit te delen Peter, bijzonder leerrijk en inspirerend!

Groetjes,
Tom

Helemaal mee eens.

Erik

Herwig

Citaat van: vyncky op 20 mei 2022, 21:37:56 PM
Dat gaat een prachtig stukje modelbaan worden, Ik kan niet wachten tot dit stukje volledig groen ziet!
Yannick

Of misschien een gelig/ros herfsttafereel, anders zijn Peters groene Tp3a-treinen niet meer goed zichtbaar op zijn superchique baan.

Metpetergaathetbeter

of hoe lang en eenvoudig en met prima afwerking ongelooflijk indrukwekkend worden of eigenlijk al waren  ;D

Floris

mooi, dat oog voor detail wat betreft die "simpele" railzaken en precieze ligging van het spoor. knap werk!

Jurgen

Wanneer mijn gezondheidsperikelen afgelopen zijn, ga ik toch echt eens met jou afspreken hoor. Ik wil komen leren hoe je dat allemaal doet!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.