Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

SuSke

Even laten rusten en begin volgende week nog eens bekijken. Dan zal het waarschijnlijk veel beter meevallen dan nu.
Vraag is wat de scenery op de voorgrond en net achter de brug zal worden. Dat gaat ook weer een heel ander affect geven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

#1231
Even luidop denken " Vraag eens in je omgeving of iemand een landschapschilder kent, die eens bellen en je probleem eens tonen....een nee heb je een ja kun je krijgen(trouwens kun je nog wat gratis tips meekrijgen). Er zijn nog steeds mensen die belangloos eens een mens helpen echt waar   :)

of je stopt even met je blind te staren op het probleem(of wat je denkt) en eens op Fotosides gaan kijken naar natuurfotografie, er zijn er genoeg waar mensen hun mooiste foto's posten en ze zelfs te koop aan bieden (of de site waar jezelf je foto's plaatst

Anders kun je wat werken met wat(meer aanwezige) wolken('t is maar een idee hé!)want wat je als treinfotograaf ongetwijfeld reeds zelf hebt opgemerkt als er zijn zijn er meer kleurentonen komen te liggen in je achtergrond van treinen  met de aanwezigheid van zon en wolken en zeker waar jij graag gaat fotograferen

Zo op het eerste zicht zou ik het geen probleem vinden, maar ja iemand die mogelijk hetzelfde voorhad ziet het wel

Op ons huis ligt een zelf gelegd pannendak en ook een fout gemaakt, de latten samen met mijn schoonbroers en op een domme manier (welke fout is slim hé ?)verkeerd erop geklopt (een fout van 2mm die steeds groter werd door verkeerd aflezen/afmeten?)

Ik had een(ondertss op het werk gestorven)vriend die avondschool volgde om een prachtig huis neer te planten, hem meegenomen naar onze werf, die bekeek het probleem en die wist het ook niet meteen en wat deed die? Die belde zijn leraar avondschool op en vroeg of we mochten langs komen, die zei wat ik kon doen. Vervolgens op mijn dak gestapt dat weekend en alle panlatten er voorzichtig afgehaald. Vreemd mijn schoonbroers waren dat weekend vreemd genoeg allemaal weg ;D Maar ik kan niet klagen van ze). Eerlijk als ik bij iemand kom altijd eerst naar het dak. Ondertss zie ik het probleem niet meer, maar niemand het ooit gevraagd...want die weten niet maar ik zie veel fouten in anderen hun dak ooit al eens iemand.

Gerolf

Citaat van: erik de noorman op 11 februari 2022, 22:52:26 PM
Ik vind dat toch dik in orde.

Ik ook. Prima tinten en mooie niet-te-opvallende details.
De bomen vooraan lijken me iets teveel dezelfde hoogte te hebben - maar dat is haarkloverij  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kautenbach

Jee, knap, en ik zou bijna zeggen juist ietsie meer accent om mooie dieptewerking te krijgen. Jij iets minder rest vindt ertussenin, dus zoals het nu is ook prachtig, ik zeg niets aan doen... ;D

Knap werk, en erg sfeervol.

Overigens snap ik wel dat je t in gedachten net ff anders had willen hebben, en je dat niet bereikt... dat is dan ook wel weer het leuke aan de hobby

Jurgen

Ik zou het zelf niet beter kunnen, dus vind ik het prachtig gedaan!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PeterVG

Nu de achtergrond langs het Luxemburgse deel van mijn baan bijna klaar is wil ik graag de tekening verder uitwerken richting de rest van de baan.
Om de achtergrondtekening goed te kunnen inschatten moet het landschap in de voorgrond eerst zijn ruwe vorm krijgen zodat ik een goed beeld krijg van alle verhoudingen.
Daarom ben ik aan de slag gegaan met gipswerken rondom het grenspunt België / Luxemburg.
Een heuvelachtig landschap waar de spoorlijn enkelsporig op een talud doorheen kronkelt.



Wat niet mocht ontbreken was een typisch natuurstenen Luxemburgs brugje. Het model ontstond geheel naar het grote voorbeeld door karton te laseren.
Dit deel van de baan is vrij smal en ligt in een zeer flauwe bocht. Hierdoor heeft men schuins een inkijk naar de achterzijde van de spoortalud. Ook deze moet dus mooi aangekleed worden met scenery. Om dat makkelijk te kunnen doen heb ik ook hier gewerkt met segmenten die uitneembaar zijn. Het vraagt heel wat tijd om ze passend te maken. Maar het aankleden van de scenery zal makkelijker zijn doordat ik niet tegen de achtergrondplaat zit te knoeien met penselen en grasmaster. Voordeel is ook dat ik de achtergrondtekening makkelijker kan schilderen doordat er geen landschap ik de weg zit. De basisplaat van het spoortalud is immers momenteel nog uitneembaar. Vandaar de lijmklem die het beeld ontsierd ;-)
Eenmaal de landschapsbakjes rondom de brug op hun plaats zitten zie je achteraan niet veel meer van de uitrit van de brug.



Wie dat wenst kan ook eens doorklikken naar een foto van het grote voorbeeld van de Luxemburgse brug nabij de grens in Bellain.






PeterVG

Aan het grenspunt Luxemburg - België langs mijn baan ligt ook het verdwijnpunt van lijn 163 naar Bastogne. De modelbaan is hier smal waardoor er weinig plaats is om de aftakkende lijn 163 een plaats te geven. Het resultaat is daardoor gewrongen. Modelspoor is leren leven met beperkingen. Liever dit dan geen aftakkende lijn naar Bastogne vanuit mijn modelspoor Gouvy.
Uiteindelijk is het opzet van mijn baan operations rijden en niet expo's vullen ;-)



Om het verdwijnpunt te camoufleren koos ik voor een overbrugging van de spoorlijn. De passerende weg past mooi bij de tunnelbrug onder de Luxemburgse lijn. Zoals gezegd een beetje een karikatuur maar ik kan ermee leven en dat is het belangrijkste. Een grenspaal zou mooi zijn tussenin de twee bruggen. Dat zet meteen in de verf dat lijn 163 in realiteit ook met de Luxemburgse grens flirt.



De gekozen brug past niet voor lijn 163. Helaas zijn de bruggen langs lijn 163 rondom Bastogne allen groot vanwege het dubbelspoor profiel van de lijn. Daarom koos ik noodgedwongen voor dit kleine exemplaar dat langs lijn 126 nabij Les Avins en Condroz ligt. Een mooie overgang naar de groene tunnel van begroeiing die de lijn achter de brug uit het oog doet verdwijnen.

De muren van het brugje zijn gelaserd uit karton. Het brugdek werd met veel plezier opgebouwd uit styreen. Dat blijft leuk om te doen.

De inspiratie vond ik langs lijn 126 bij Les Avins en Condroz


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ACFI

Inderdaad een leuke oplossing.

Als je kijkt naar de bruggen- en tunnelwirwar verderop langs de Vennbahn, in Born (L48/L45A) of ten zuiden van St Vith (L47/L163) is het niet onrealistisch.

ACFI

adrievans

Citaat van: Gerolf op 12 februari 2022, 08:59:20 AM
Citaat van: erik de noorman op 11 februari 2022, 22:52:26 PM
Ik vind dat toch dik in orde.

Ik ook. Prima tinten en mooie niet-te-opvallende details.
De bomen vooraan lijken me iets teveel dezelfde hoogte te hebben - maar dat is haarkloverij  ::)


Misschien op de voorgrond wat boomstammetjes in kleuren,breekt de hoeveelheid groen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

mark7758

Ziet er geweldig uit.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Alan On Track

Leuke combinatie van bruggen  :D
Modelbouw is een kunst

PeterVG

Het plan was om de CFL sectie van mijn baan helemaal aan te kleden met scenery. Daar was ik dus ijverig mee bezig tot het nieuwste boek van Georges Henrard in de bus viel. Alweer een vat vol inspiratie. Met heel wat foto's en sporenplannen van lijn 43, inclusief Comblain. Mijn fantasie is op hol geslagen en de Comblain sectie op mijn modelbaan is omgegooid. Het plan om er enkel de hoofdlijn te laten passeren langs een rotswand is omgebogen tot de inbouw van een extra steengroeve met spooraansluiting.
Het moest er ooit van komen zullen we maar zeggen ;-)



De waterkeringsmuur langs de Ourthe met voetgangerstunnel had ik reeds gebouwd. Maar door het nieuwe plan zal de voetgangerstunnel opgeschoven worden. De muur is daardoor niet meer bruikbaar. Toch maar even een paar foto's gemaakt. We zullen maar denken dat het een goede oefening was voor de volgende versie  ;)


PeterVG



De nieuwe bundel in vogelperspectief. Een simpel sporenplan afgeleid van het sporenplan zoals de groeve van La Heid Kepenne het in realiteit had.
Het doel is om de bundel aan te vullen met een natuurstenen dienstgebouw en een steenbreker met bijhorende verlaadsilo.
De voetgangerstunnel zal opschuiven naar rechts om onder de wissels door te lopen. Zo is de diensthalte bij het dienstgebouw van de groeve goed bereikbaar voor het personeel dat met de trein komt werken.

Op het onderdek komt de industriële lijn toe vanwaar nog heel wat kleine steengroeves bedient gaan worden.

PeterVG



Om de sporen van de bundel correct te kunnen leggen moest eindelijk werk gemaakt worden van de hoofdlijn.
Hoog tijd om te beslissen hoe de sporen van de hoofdlijn exact gelegd moeten worden. Gelukkig heb ik hier lang mee gewacht. Mijn intentie was alles op 50mm uit mekaar te leggen. Dus geen onderscheid maken tussen rechte en gebogen spoorsecties. Stoomlocs wijken in bochten ver uit en vragen meer ruimte in bochten. Ikzelf ging ervan uit dat de ruimte tussen dubbelspoor overal hetzelfde diende te zijn. Dat is niet zo. Dankzij Rony Eggermont en zijn baan (L154) heb ik geleerd dat in bochten de sporen meer uit mekaar gaan dan op rechte stukken. Na het zien van een oude NMBS dienstvideo voor treinbestuurders werd dit duidelijk bevestigd voor lijn 42. Hierdoor heb ik voor mezelf nieuwe normen aangenomen. In rechte stukken liggen de sporen van het hoofdspoor 46mm uit mekaar. Mijn minimum boogstraal is 100cm waardoor ik in bochten 48mm als norm neem tussen de sporen. De dubbelsporige hoofdlijn te Comblain maakt een U-bocht met een straal van 125cm. Met de lasersnijder heb ik mallen gesneden die het hoofdspoor hier exact in positie houden tijdens het verlijmen van het spoor.