Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Floris

Denk dat t effect op de modelbaan toch wel goed gaat zijn. Zo'n nadrukkelijk onspectaculaire brug in een ruim landschap oogt vaak wel lekker geloofwaardig. "Als t een modelbaan was hadden we hier wel een of ander net te imposante brug neergelegd"

PeterVG

Hoe langer ik erover denk hoe hoger de kans dat de zaag er in gaat :o

Floris

paar vakjes inkorten gaat vast prima, als je de bruggehoofden ook kunt aanpassen...

Metpetergaathetbeter

op die lijn niet meerdere bruggen zoals deze ? Zo op het eerste zicht gekeken is het toch mogelijk een brug te halen vergelijkbaar van lengte met die echte  :-\

Rangeerduivel

Citaat van: PeterVG op 17 januari 2022, 10:28:05 AM
Hoe langer ik erover denk hoe hoger de kans dat de zaag er in gaat :o

En je laat vrouwtjelief een paar stukjes bijprinten en je hebt twee bruggen...!  ;D

;)

Metpetergaathetbeter


Decapod

Citaat van: PeterVG op 17 januari 2022, 10:28:05 AM
Hoe langer ik erover denk hoe hoger de kans dat de zaag er in gaat :o

In twee en een pijler eronder in 't midden? (Als dat van Frans mag/kan  ;) ). Zou wel interessant zijn en dan is je werk grotendeels te recupereren.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

SuSke

Ik heb geen probleem met 2 bruggen na elkaar. Daar beslist Peter over (en misschien zijn vrouw ook :)).

En wat Floris zegt is voor een stuk ook waar. Het is een compromis dat je zelf maakt, en als de brug inderdaad op de achtergrond ligt en een beetje schuin...
Veel hangt af van de rest van de aankleding hoe je het ervaart.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

#1223
Citaat van: SuSke op 17 januari 2022, 20:01:19 PM
Daar beslist Peter over (en misschien zijn vrouw ook :))..

Als het gaat zoals in de meeste huwelijken zal het de tweede optie wel zijn....!

;)

den T

Citaat van: PeterVG op 27 juli 2021, 12:39:44 PM
De landschapsegmentbakjes rond het tunnelportaal worden voorzien van landschap.
Een onderlaag van styrodur om op te vullen.
Daarna modelgips om rotsen in detail uit te werken.
De mosterd hiervoor haalde ik hier:
https://www.youtube.com/watch?v=Ckn7gWsfyyU&list=LLmRA3hmy3VFr0nIUO_OuHHA&index=17&t=481s

Dit stukje baan ligt 170cm hoog vlak tegen de muur. Om comfortabel te werken kan ik de segmenten afwerken op de werktafel en ze daarna inpassen rond het tunnelportaal. Het vraagt allemaal wat meer tijd maar je krijgt er werkcomfort voor terug.

Peter, uw stukadoorwerk vind ik geslaagd , heel mooi.
in het filmpje zie ik de start niet . Is dat een kwak gips en laat je dat een tijdje opstijven of maak je dat weer vochtig. De krassen en kerven hebben een bepaald patroon, van waar haal je de inspiratie? Van fotomateriaal of is het gewoon je eigen aanvoelen.

Werken in losse delen vind ik een hele goeie tip.

Interressant  ik volg.
grtjs
Julien

PeterVG

#1225
Helaas is dit filmpje veel te snel om duidelijk te zijn maar het geeft een idee van hoe ik tewerk ga bij het sculpteren van rotsen.



Mijn voorkeur gaat uit naar modelgips om rotsen te sculpteren.
Ik breng de te bewerken delen in kleine stukken aan want gips hard snel en is daardoor maar kort bewerkbaar.
Zolang de gips vloeibaar is breng ik de ruwe structuur aan. Ik blijf voortdurend sculpteren tijdens het uithardingsproces. Eerst ruwe vormen zolang de gips vloeibaar en bewerkbaar is. Van zodra de gips begint uit te harden breng ik details aan zoals groeven en breek ik stukjes af waar gewenst om een natuurlijke rotsstructuur te bekomen. Ik laat me hierbij inspireren door foto's van het voorbeeld.
Gereedschappen zijn: kunstenaarstruweeltje, borsteltje en eventueel mes.
In het filmpje werd pigmentpoeder in de gipsmengeling aangebracht om een visueel duidelijker beeld te krijgen voor de film.

Uiteindelijk kreeg ik deze rotswand na het aanbrengen van talrijke kleine lapjes rots.




den T

Bedankt, Peter voor je reactie.
Ik ga alvast wat uitproberen op een klein stukje.
groeten
Julien

PeterVG



Deze achtergrond is het resultaat van enkele dagen vertoeven in schildersland.
De heuvelrug vind ik dik ok. Deze straalt echt de sfeer uit die ik wilde. De bosrand in de voorgrond vind ik minder. Ik ga trachten de overgang tussen beiden wat minder abrupt te maken om daardoor wat geloofwaardiger over te komen. Hoe dat moet? Geen idee, ik klodder maar wat aan hoor. Soms lukt het maar meestal niet.

mark7758

Maar wel een leuk resultaat.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

erik de noorman

Ik vind dat toch dik in orde.

Erik