Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

mark7758

Ziet er goed uit. Sinterklaas  8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

eve

Stacking : goede tip voor een schitterende baan.

Mvg, Erik.

mahtoska1

Inderdaad, een goede foto tip.

Op de MTD tentoonstelling heeft de fotograaf van Modelspoor Magazine ook telkens 4 foto's genomen van eenzelfde scene op onze baan om deze te "stapelen".

PeterVG

Andere fototip
Bij kunstlicht foto's maken van een besneeuwd diorama zoals Villeroux was geen succes.
Het contrast tussen zwarte draaistellen en witte sneeuw is zo groot dat een mooie foto een probleem was.
Nu heb ik over en onderbelichte fotos genomen van het onderwerp. Dankzij de HDR functie  heb ik deze tot één goede foto gevormd.
Zoals hiervoor besproken ook een functie bij Canon: Digital Photo Professional 4. Rechtstreeks als RAW bestand ingevoerd onder het Tools menu functie "HDR".



Nog een gouden tip ;D
Werk zo weinig mogelijk kleine doorkijkjes in langs je baan. Nadeel van die dingen is dat men je bespioneerd zonder dat je het weet. :o
https://youtu.be/0d5073uITbk


PeterVG

De weken gaan voorbij en ik blijf maar rotsen sculpteren. ::)



Het landschap bouw ik in segmenten. Het vraagt precisie en daardoor meer tijd om te bouwen. Voordeel is dat je elk stukje landschap comfortabel aan je werktafel kan opbouwen. In dit geval rotsen sculpteren zonder een pijnlijke houding te moeten aannemen. Mijn rug is me nog steeds dankbaar. Zelfs de basisplaat van de spoorlijn heb ik deels demonteerbaar gehouden. Meer bepaald de brugsecties. Hoofdreden is de achtergrondtekening. Om die comfortabel te kunnen schilderen moet ik mijn penseel voldoende vrij kunnen bewegen. Dat lukt niet als de spoorlijn in de weg zit.



Ja, de rotswand die ik nu aan het sculpteren ben is bijna 2 meter lang. 1 meter is afgewerkt. Nog 1 meter te gaan. En ik heb nu al een tennisarm door het uithakken van gips :-(
Modelbouw zegt hij dan.... grapjas



HDR opname om het wit van de rots wat te temperen naast de donkere motorwagen.

De 2 meter lange rotswand op zijn plek geschoven.
Dat was wel eens nodig want na al die uren sculpteren kan ik een opkikker gebruiken. Een saai werkje is het wel. Even genieten van een bemoedigend resultaat is meegenomen om de eindspurt aan te vatten.




Stackingopname, je mag dus al eens klikken om de details te zoeken.

Hoe transporteer je een rotswand van 2m lang tussen modelbaan en werktafel. Verrassend simpel eigenlijk. Ik had verwacht dat de 2 haakjes bovenaan nodig zouden zijn om de rotswand op te tillen uit de modelbaan. Eenmaal alle scenery klaar is verwijder ik ze. Maar in de praktijk zijn ze overbodig. Het is eenvoudiger de rotswand langs onder naar boven te duwen en gelijktijdig vooruit te schuiven. Daarna kan je het segment comfortabel wegnemen. Plaatsen gaat op dezelfde manier. Het segment is sterk en onbuigzaam dankzij een geraamte uit hardboard wat gevuld werd met styrodur. Stevig genoeg om een laag moduleergips te ondersteunen.

mark7758

Geweldig mooi. Ik hoop dat resultaat ooit ook te halen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Floris

Ziet dr weer fraai uit zeg! Knap om dr zo meters lang hetzelfde detailniveau in te houden

PeterVG

#1207
De sculptuurwerken aan de grote rotswand met een lengte van 2,1m zijn afgelopen.
Eindelijk tijd om kleur in de zaak te brengen ;)
Hoe al de landschapssegmenten in mekaar passen:

https://youtu.be/tqgtFYqt3p4

Toevoeging:
Ingekorte versie omdat mijn humor niet in de smaak viel.

Stedahult

Handig zo met alle stukken, maar laat je gezang achterwege...
Mvh. Steef

Geert

Knap filmpje de opbouw, en inderdaad een afknapper op het einde   ;D

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterVG

Dankzij de vrouw des huizes werd een oud project op het goede spoor gezet.
Zij heeft zich verdiept in 3D tekenen en printen.
Een geluk voor mij, zo komt er wat meer vooruitgang in de bouw van de baan.
Tekst en beeld kan je hier vinden:
https://flic.kr/s/aHBqjzygiQ

Metpetergaathetbeter

De man des huizes mag blij zijn met het geleverde werk ! ;)

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

SuSke

Leuk dat je een partner in crime hebt. Die heb ik spijtig genoeg niet, ik mag het gelukkig allemaal wel zelf doen.

Wel even opletten dat jullie in het enthousiasme van de nieuw verworven vaardigheden, je niet gaan vergalopperen aan de maximale lengte van dit type vollewandliggerbrug.
Hou er rekening mee dat de hoogte ruwweg ergens tussen 1/15 tot 1/10 van de overspanning moet zijn wil het geloofwaardig overkomen.
Bij grote overspanningen wordt het dan niet meer rendabel om een vollewandliggerbrug te gebruiken en wordt overgegaan naar echte vakwerkbruggen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterVG

Te lang dus. Fout ingeschat door mezelf.
Ik ga de brug toch gebruiken. Geen zin om ze opnieuw te maken. Ik heb nog zoveel andere bruggen te maken, grote baan weet je wel ;D
Uiteindelijk staat de brug scheef in de achtergrond. De fout zal daardoor wel wat minder opvallen vermoed ik.