Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Alan On Track

Modelbouw is een kunst

Pierre

Ik ben onder de indruk. Heel mooi. ;)
Groet Pierre.


Cozzy

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

ERVIN

Ja ja hier in de Kempen zitten straffe mannen , weer de moeite hoor Peter.  ;)

PeterVG

Mijn HO versie van de CFL wachterswoning is klaar voor de plaatsing op de baan


Het grote voorbeeld uit Drauffelt.
Dit gebouw heb ik naar wens lichtjes aangepast in HO.


CFL wachterswoning in schaal 1/87.
Houtkarton bewerkt met lasergraveerder.
Gegraveerd en gesneden naar eigen ontwerp.
Fouten zijn best mogelijk daar ik geen bouwplan ter beschikking had. De afmetingen werden afgeleid via foto's en google maps.
Een noodoplossing waar ik het mee moest doen.


De laser gegraveerde muurdelen uit houtkarton samengekleefd tot een huis in opbouw.
De gele kleur kreeg het karton tijdens het laser graveren. Het zijn dampen die zich hebben afgezet op het karton. In dit geval een voordeel want we zijn zo al goed op weg naar een natuurlijke kleur voor dit soort van muren met bezetting.


De CFL wachterswoning verder aangekleed en klaar voor de verfklus.

Het inkomportaal werd opgebouwd uit karton bewerkt met de laser graveerder. Inspiratie voor de opbouw werd gevonden bij het grote voorbeeld in Drauffelt.
De bijhorende ramen zijn niet meer dan verpakkingsfolie bekleefd met op maat gesneden folie. Met dank aan de cameo snijplotter.
Van de gekende Duitse scenerymerken werd een profielplaat op maat gesneden om de regenwering van de muur na te bootsen.


Een onderdak werd uit styreen gebouwd. Karton was ook mogelijk maar ik had zin in ouderwets styreen geknutsel. Styreen leek me beter doordat kleine details makkelijker samengekleefd kunnen worden tot één sterk geheel.

grondverf.

De muren, geelbruin
Vallejo bruin Ral 8000 aangelengd met wit. De kleur van het karton vond ik wel geslaagd dus heb ik het trachten te behouden door een kleur grondverf samen te stellen die in de buurt ligt.

Het dakhoutwerk, donkerbruin
samengesteld uit Vallejo Primer
1deel Puur Rood 70.624
1deel Ral 7021 Donkergrijs 603
4delen Ral 8000 bruin

Dakdelen voor veranda en achteraanbouw
Niet zichtbaar op de foto
leisteen kleur:
donkergrijs 73.603.

waterkerende muur
Navy grijs op een preshading van donkergrijs73.603 welke neerwaarts gespoten was om kleur effect in de leien te verkrijgen.

Maar goed het is nog maar de grondlaag. Nu kunnen we verder gaan met fijnere kleurschakering aan te brengen.


De dakpannen zijn niet meer dan zelfklevende folieplaat van Redutex. Fijn materiaal om mee te werken. Ik heb zelfs niet de moeite genomen om de dakplaat een andere kleur te geven. De schoorstenen werden geknutseld uit styreen. Uit de zachte Redutex platen kan makkelijk een vakje gesneden worden waarin de schoorsteen past.
Slagvensters uit gelaserd karton en andere kleine details werden opgekleefd.


KLAAR

Dakgoten vond ik bij Auehagen. Regenafvoerpijpen hangen is voor later. Eenmaal op zijn plekje lijkt me dit makkelijker op maat te maken.
Met pigmentpoeders werd het huis verweerd. Aansluitend volgde een laag matvernis.
Wat hebben we hierbij opgestoken. Lichtgrijze tinten pigment verdwijnen optisch bijna helemaal in de laag matvernis. Dus na het aanbrengen van de fixeerlaag werd nogmaals lichtgrijs pigment opgebracht.
Als laatste werden de ramen gemonteerd. Deze werden gesneden met de cameo snijplotter uit zelfklevende folie. Verpakkingsafval werd recupereert om de zelfklevende ramen op te kleven en raampjes te bekomen.


ACFI


mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Decapod

Waw, heel sjiek, Peter. Heel karakteristiek!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

ERVIN

Zoals we gewoon zijn van U hé Peter , TOP!!! ;)

Metpetergaathetbeter

mooi vuil of anders gezegd mooi vervuild  ;)


Floris

dat hebbie weer fraai gedaan peter!

SuSke

fijn modelbouwwerk Peter
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.