Op het eindpunt van mijn baan heb ik plaats gevonden voor enkele meters Luxemburgse spoorlijn. Schaduwstation Troisvierges ligt achter de afsluitende tunnel.
Sinds kort heb ik beschikking over een lasertoestel. Een CFL tunnelportaal laseren leek mij een ideaal project om de mogelijkheden van het toestel te verkennen.
De keuze van het tunnelportaal lijkt wellicht een beetje vreemd. Uitgebeeld is de Noordlijn rond Troisvierges. Dat vraagt voor een dubbelsporige tunnel. Anderzijds is de sectie Gouvy - Troisvierges enkelsporig. Daarom heb ik toch gekozen voor een enkelsporige tunnel. De tunnelportalen van de voormalige spoorlijn Wiltz - Benonchamps - Bastogne vond ik mooi. Dus was de keuze snel gemaakt.
Info over de tunnelportalen tussen Wiltz en Benonchamps kan je hier vinden:
https://www.railations.net/tunnelswiltzvallei.html

Toen ik in huis melde dat ik een lasertoestel wel zag zitten om het modelleerwerk te versnellen was mijn wederhelft meteen akkoord. Alleen wilde ze niet weten van een desktop model. Ze had zelf grotere plannen met dit toestel. Dus werd het een groter toestel.
Het voordeel is dat mijn wederhelft zich helemaal verdiept heeft in de werking van de laser en daardoor is ze er heel handig mee geworden. Ik lever digitale tekeningen aan formuleer wat wensen en daags nadien liggen er allerlei puzzelstukjes op mijn werkbank.
Ideaal team

Na wat testen hebben we ervoor gekozen om het portaal te laseren uit karton. Een natuursteenmotief werd op internet gevonden en uitgelaserd.
Wat snijden en plakken aangevuld met ouderwets styreenwerk gaf dit resultaat.
Kleur aanbrengen is voor later. Eerst nog wat andere Luxemburgse bruggen laseren om de CFL sectie af te kunnen werken.