Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

PeterVG

Veel tijd he Peter in 2020.
Dat is een superjaar voor lijn 41.

mark7758

Weer complimenten Peter
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

just4fun

Schitterend!
Een geluksvogel, zijt ge ook, dat ge zoveel plek hebt om dit te kunnen opbouwen.
Paul

Jappy

Dit project is te gek voor woorden. Wat een formaat! Hoeveel (kilo)meter aan baan is dat? ;)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

PeterVG

Citaat van: Jappy op 19 oktober 2020, 15:09:19 PM
Dit project is te gek voor woorden. Wat een formaat! Hoeveel (kilo)meter aan baan is dat? ;)
Inderdaad de baan ligt dan ook op 200m vogelvlucht van het zothuis van Geel.
Hoeveel meter? Wie weet dat nog, ik alvast niet. Er ligt al meer dan 200m spoor geplakt en op bovenstaande foto's is daar bijna niets van te merken. Allemaal in de achtergrond weggewerkt. We zullen wel boven de 500m eindigen vreest mijn bankrekening.

Rangeerduivel

Citaat van: PeterVG op 19 oktober 2020, 15:19:31 PM
Inderdaad de baan ligt dan ook op 200m vogelvlucht van het zothuis van Geel.

Ik meen te weten dat de patienten daar in gewone huisgezinnen opgenomen zijn/waren, dus is het daar in die omgeving bijna overal een zothuis, niet?  ;D ;D

;)

PeterVG

Klopt helemaal Rudy. Enne, al 3 generaties Van Gestel wonen vlak naast de kolonie zoals we het hier zeggen. Mijn Pa had al een modelbaan op de garagezolder van het ouderlijk huis. Het virus zit in het bloed. Zelfs imuun tegen vacins ;D

SuSke

Prachtige mijlpaal Peter, en eerlijk toegegeven, de baan wordt er inderdaad een echte modelbaan door.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mahtoska1

Citaat van: SuSke op 19 oktober 2020, 16:08:59 PM
Prachtige mijlpaal Peter, en eerlijk toegegeven, de baan wordt er inderdaad een echte modelbaan door.

+1

doomslu

Je mag zeker fier zijn op jouw werk, Peter.  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterVG



De bedieningspaneeltjes langs de groevelijn op het onderdek zijn afgewerkt.
Dankzij zelfklevende folie welke werd uitgesneden met de cameo snijplotter.
En aansluitend nog enkele lagen beschermende lak.


vyncky

Mooi en overzichtelijk gedaan!  Doe zo verder  ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PeterVG

Op het eindpunt van mijn baan heb ik plaats gevonden voor enkele meters Luxemburgse spoorlijn. Schaduwstation Troisvierges ligt achter de afsluitende tunnel.
Sinds kort heb ik beschikking over een lasertoestel. Een CFL tunnelportaal laseren leek mij een ideaal project om de mogelijkheden van het toestel te verkennen.
De keuze van het tunnelportaal lijkt wellicht een beetje vreemd. Uitgebeeld is de Noordlijn rond Troisvierges. Dat vraagt voor een dubbelsporige tunnel. Anderzijds is de sectie Gouvy - Troisvierges enkelsporig. Daarom heb ik toch gekozen voor een enkelsporige tunnel. De tunnelportalen van de voormalige spoorlijn Wiltz - Benonchamps - Bastogne vond ik mooi. Dus was de keuze snel gemaakt.

Info over de tunnelportalen tussen Wiltz en Benonchamps kan je hier vinden:
https://www.railations.net/tunnelswiltzvallei.html





Toen ik in huis melde dat ik een lasertoestel wel zag zitten om het modelleerwerk te versnellen was mijn wederhelft meteen akkoord. Alleen wilde ze niet weten van een desktop model. Ze had zelf grotere plannen met dit toestel. Dus werd het een groter toestel.
Het voordeel is dat mijn wederhelft zich helemaal verdiept heeft in de werking van de laser en daardoor is ze er heel handig mee geworden. Ik lever digitale tekeningen aan formuleer wat wensen en daags nadien liggen er allerlei puzzelstukjes op mijn werkbank.
Ideaal team 8)



Na wat testen hebben we ervoor gekozen om het portaal te laseren uit karton. Een natuursteenmotief werd op internet gevonden en uitgelaserd.
Wat snijden en plakken aangevuld met ouderwets styreenwerk gaf dit resultaat.
Kleur aanbrengen is voor later. Eerst nog wat andere Luxemburgse bruggen laseren om de CFL sectie af te kunnen werken.



55erke


Dat gaat een pareltje van een tunnelportaal worden Peter.
Het steenmotief is echt super.

Groetjes

doomslu

Dat tunnelportaal is schitterend, Peter en die bedieningspaneeltjes zijn zijn super netjes gemaakt!  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *