Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Rangeerduivel

Mooi project Peter, maar de kans is groot dat jouw lange grijze baard in de weg gaat hangen vooraleer het helemaal af is... ;D

;)

PeterVG

Inderdaad Rudy
Af raakt dit project nooit. Maar laat dat vooral de pret niet bederven. Ik heb veel lol aan het bouwen en daar doe je het voor.

PeterVG





Weeral een lege verfpot later.
De volgende staat al klaar.
Nog zeker één laag lichtblauw te gaan.
Aansluitend kunnen we weer wolkjes gaan spuiten met het spuitpistool, ik kijk er naar uit.

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Cozzy

Knap Peter!
Binnenkort helemaal klaar met de ruwbouw?
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Alan On Track

Heel mooi. Het geeft ook meteen wat meer licht en rust aan de ruimte
Modelbouw is een kunst

Roderik

Citaat van: PeterVG op 29 september 2020, 10:59:05 AM
Aansluitend kunnen we weer wolkjes gaan spuiten met het spuitpistool, ik kijk er naar uit.

Geen snelcursus Bob Ross? Die maakt wolkjes schilderen heeeeel makkelijk hoor. Happy little clouds.
Super resultaat, Peter. Die blauwtint is een hele goeie basiskleur.
Always be modelling!

Decapod

Ah, nog een liefhebber van de Bob  ;D.
Sjiek, Peter. Wat een achtergrond voor een verschil kan maken (zelfs als ie nog niet af is).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Kautenbach

Bijzonder gaaf klusje...wat een ruimte, wat een baan, je afwerking kennende wordt t een megaparel ;)

erik de noorman

Knap afgewerkt maar ik verwacht niks anders van Peter. Mag bij mij ook eens langs komen schilderwerk moet hier ook nog gebeuren.  ;)

Erik

PeterVG

Bedankt mannen

Nee Tom, nog lang niet klaar met de ruwbouw van de baan. Er zit nog een viaduct van 2m in de planning en een dubbeldeks baantong gevuld met de Vennbahn. Afsluiten doe ik dan met station Gouvy. Maar dat is voor later eerst wil ik graag op het huidige deel alle sporen leggen zodat een opendeurdag in de toekomst ook iets te bieden heeft voor jullie.

Bob Ross heeft hier al menig maal voor inspiratie gezorgd. Lees er mijn artikel over achtergrond schilderen nog maar eens op na, MSM nr 114. In tijden van fotoachtergronden kijken velen wellicht vreemd op over mijn schildersplannen. Eerlijk gezegd ik geniet van de uitdaging om iets bruikbaars uit de vingers te toveren. En ik kan absoluut niet mooi tekenen. Het is meer een zaak van de juiste sfeer scheppen. Te veel in detail ga ik niet gaan in de achtergrond. Niet nodig en ongewenst want dat gaat storen. Bij dit type baan sta je 70% van de tijd zeer schuin op de achtergrond tekening te kijken. Dan storen details. Die worden vervormd en onrealistisch. Dus ga ik het wellicht zeer basic houden met de landschapstekening. Zolang er maar sfeer is is het goed.

Eric, verwachtingen heb ik ook niet. Dat geeft alleen maar frustraties. Gewoon genieten van het bouwen. Mijn enige verwachting is in een verre toekomst een keertje met mijn buurtgoederentrein de lijn op te rijden en alle klanten bedienen. Goed voor uren spelplezier. Met landschap zou mooi zijn maar het is geen must. Stukjes afwerken zal wel lukken. Echt alles klaar dat hoeft niet, het moet een hobby blijven.

Omdat ik zeer veel huizen wil plaatsen heb ik het woord lasergraveerder laten vallen in huis. De wederhelft was meteen mee. Alleen was ze niet akkoord met een simpel desktop model. Het is een bak geworden waar ik een tafel op maat voor heb moeten maken. Nadeel is wel dat ik nu niet meer gerust ben in mijn treinimperium. De vrouw des huizes is volop aan het uittesten wat de laser allemaal te bieden heeft. Hopelijk slagen we er samen in bruikbare bouwsels voor de baan te laseren. Als dat lukt zal de huizenbouw beter opschieten, we zien wel.

Decapod

Citaat van: PeterVG op 30 september 2020, 13:22:56 PM
Omdat ik zeer veel huizen wil plaatsen heb ik het woord lasergraveerder laten vallen in huis. De wederhelft was meteen mee. Alleen was ze niet akkoord met een simpel desktop model. Het is een bak geworden waar ik een tafel op maat voor heb moeten maken. Nadeel is wel dat ik nu niet meer gerust ben in mijn treinimperium. De vrouw des huizes is volop aan het uittesten wat de laser allemaal te bieden heeft. Hopelijk slagen we er samen in bruikbare bouwsels voor de baan te laseren. Als dat lukt zal de huizenbouw beter opschieten, we zien wel.

Je artikel over Bob heb ik nog niet gelezen - of ik ben het vergeten (kan wel met die coma) - maar dat komt wel: ben alle MSMs van voor af aan opnieuw aan het lezen (nr. 36 nu  ::) ). Trip down memory lane. Ben benieuwd naar het jouwe.
Bob Ross daargelaten, hier zit toch materiaal in voor een heel interessant vervolgartikel: 'Hoe bekeer ik mijn vrouw tot modelspoorderij'. Wordt ongemeen interessant en zal ongetwijfeld het aantal abonnees van MSM als een raket de hoogte in doen gaan.  ;D ;D ;D Laat maar komen, zou ik zo zeggen. Ik kan je tips wel gebruiken en ik ben niet alleen, vermoed ik ... !
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

PeterVG

De achtergrond panelen staan nu overal volledig in de basiskleur blauwgrijs.
De voorbije weken heb ik een frieslijst aangebracht langsheen de ganse baan. Mijn ogen zijn er dankbaar voor want de baanverlichting doet nu wat ze moet doen zonder te storen.
Nu ik toch bezig was met het worstelen met hardboard panelen heb ik meteen frontpanelen aangebracht langsheen de baan waar het kon. Met als doel alles ineens in een zwarte lak te zetten.

[

Frontpanelen monteren langs een stukje van hoofdlijn 41. De dubbeldekssectie van mijn baan was reeds uitgerust met steunpunten voor de frontpanelen. Het plaatsen was hierdoor een snelle klus. Enkel het uitzagen op maat vroeg wat aandacht.



De maximum hellingshoek van hoofdlijn 41 is 1%.
Hoe dat toont kan je hier zien.



Om het bochtenwerk van lijn 41 enigsinds te camoufleren heb ik een vieuwblock met als motief een bakstenen brug ingepland. Met het frontpaneel gemonteerd krijgen we eindelijk zicht op de zaak. En het resultaat vult de verwachtingen in.



Frieslijst en frontpanelen werden in de primer gezet en opgeschuurd. Klaar om een zwarte laag verf te ontvangen.



De eerste laag zwarte satijnlak is aangebracht. Meteen oogt de baan veel beter. Ik krijg het gevoel in een modelbaan te staan en niet langer in een doolhof van houtwerk.



Een mijlpaal waar ik lang naartoe gewerkt heb.
De dubbeldekssectie afgewerkt met geschilderde frontpanelen.
Eindelijk krijg ik een kijk op de zaak. Mooi, ikke content.



Links Nord Belge station "Val Saint Lambert" rechts de inrit van Poulseur.
Jullie zien dat niet maar dat is normaal. Ik heb blijkbaar een vreemde ziekte waardoor ik vanalles zie dat er niet is.
Maar het komt nog, geduld.



Hier ben ik minder tevreden over. Wat me stoort is de tunnel achteraan. De achterzijde van deze inham in de baan is net de plek waar je ogen meestal naartoe worden gezogen. Een blikvanger in het baandesign had beter op zijn plaats geweest. Nu kijk je op een stukje blinde muur wat jammer is.

Waarom dit zo gekozen was. Ik wenste een vieuwblock tussen de Luikse industrie rechts en de meer landelijke scenery links. Op zich niet mis maar het is jammer dat dit net op een plek is waar je steeds zit op te kijken. Dat is me nu pas duidelijk geworden.

Een mens leert altijd bij








Peter

Jawade naamgenoot. Dat gaat nogal vooruit  ;) ;) ;)
Met vriendelijke groeten
Peter