Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Fretbol

Citaat van: PeterVG op 23 juni 2020, 13:17:48 PM
De tender ontspoorde op de puntstukken van de wissels omdat de eerste as van de tender onvoldoende speling had om dwars op de rijrichting te kunnen schuiven. Daarom heb ik van het chassis wat afgeslepen met de dremel. Nu heeft deze as voldoende speling om zachtjes door de wissels te kunnen bollen.

Bedankt, nu weet ik wat ik moet doen als hetzelfde probleem ook hier opduikt  :)

PeterVG

Het duurde een paar maand langer dan bij jullie om mijn brossel 553.29 te ontvangen. Eerst was het corona dan waren de digitale exemplaren op. Mijn winkelier kon me gelukkig nog een analoog motorwagentje bezorgen. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Want intussen was het duidelijk dat Piko het geluid van een reeks 46 in het Type 553 had gestopt. Doodjammer want het geluid van de GM motor past niet in de oude Brossels.
Van een kennis had ik intussen vernomen dat hij zijn Brossel uitgerust had met een ESU V5 geluidsdecoder. Als alternatief voor de GM sound had hij het ESU VT98 geluid bewerkt en in de brossel gestopt. Een VT 98 heeft 2 dieselmotoren. Het geluid van 1 motor werd weggezuiverd waardoor dit geluid ontstaan is:
Genieten!

https://youtu.be/2Bq9dP8r6k0

evan

Het plaatje klopt helemaal en het geluid is best leuk!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PeterVG

#1068
De voorbije weken heb ik de 2 spooraansluitingen die voor spoorverkeer gaan zorgen langs de groevelijn operationeel gemaakt. Kabels getrokken, schakelaars en motors gemonteerd zodat de wissels bedienbaar worden. Dat saaie werk is achter de rug. Dat werd gevierd met een klein ritje van de Brossel. De ESU V5 die aan boord is heb ik voorzien van "Drive Hold" mode waardoor het toerentalgeluid van de motor regelbaar is tijdens de rit. Zo hoor je de dieselmotor lekker rommelen in de steile klim van de groevelijn. Bergaf hoor je de motor enkel op lage toeren draaien met vooral veel rolgeluiden.
Missie geslaagd. Rijden is nu een klankorgel bedienen, zalig.
https://youtu.be/yrBDDI8wrmg

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Stef71

Ja hallokes, fantastische baan.

Floris

komt wel goed over, dat helling op helling af-verschil.

mahtoska1


PeterVG

#1073


Mijn modelspoor groevelijn loopt over een Ardens riviertje en heeft een passend brugje nodig. Aangezien de brug vlak naast de groeve ligt is een stijlvol brugje zeker gewenst. Ooit was het kunstwerk het uithangbord van de groeve. Na lang zoeken heb ik besloten dit brugje als voorbeeld te nemen. Het brugje ligt te Nonceveux langs spoorlijn 42.
Een natuursteen brugje gebouwd met steen uit de regio. Ideaal dus om op mijn modelbaan te plaatsen.



Lang heb ik getwijfeld over de materiaalkeuze voor het brugje. Voor de eerste keer echt aan de slag gaan met architektenkarton. Door de vorm van de brug zag ik dat niet zitten. De onderzijde van de brug is in baksteen. Die ronding nabouwen in architektenkarton leek me moeilijk te graveren. Dan maar terugvallen op mijn beproefde methode... styreen.
Om natuursteen te bouwen met styreen heb ik volgende methode gebruikt. Styreenstrips worden op maat gesneden. De breedte van de strips is +/- 4mm. Wat overeenkomt met de typische hoogte van ongeveer 35 cm voor natuursteen uit de regio. Er mag variatie op zitten want dat is in realiteit ook het geval.
De strips worden ingesmeerd met plasticlijm. Even wachten tot het styreen zacht is. Dan hakken met een graveerstift. Hakken tot het bovenvlak van de strip vol struktuur zit. Krassen met de graveerstift geeft groeven. Eventueel nog een keer insmeren met lijm om de strip zacht te houden.
Na een dag drogen kan je de strips bijschuren naar wens. Nu hoef je ze enkel op maat te snijden en op het werktstuk te plakken.
Het vraagt inderdaad veel tijd maar op een zomers terras is dit een aangenaam werk.


svvander

Verdorie... dat is heel knap gemaakt.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ERVIN

Zeker knap , een methode die ik nog niet kende. ;)

Dirkh

Mooi en een techniek die ik nog niet kende. Het maakt echt prachtige natuurstenen.

PeterVG

Bedankt mannen.
Als aanvulling:
De hoekstenen rond de onderdoorgang van de brug wilde ik een minder ruw oppervlak geven net zoals het grote voorbeeld. Het inhakken op de week gemaakte styreen werd hier vervangen door het indrukken met schuurpapier. Duidelijk minder arbeidsintensief en bruikbaar voor het bekomen van gladdere stenen.

Floris

fraai! leuke methode ook, nooit eerder gezien