Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

PeterVG

De voorbije weken heb ik test gereden in mijn helix. En daar is een filmpje uit ontstaan.
https://youtu.be/uqoUwWg9AXc
De Roco Type 26 sleept moeiteloos 13 rijtuigen door de helix. Om te kijken waar het stopt heb ik een set van 3 rijtuigen extra aan de sleep gehangen. Het lukt de 26'er om de sleep van 17 rijtuigen door de helix te slepen maar met zichtbare moeite. Vertrekken vanuit stilstand in de helix lukt maar met veel wielspin. Dus niet voor de dagelijkse inzet zulke treinlengtes. In het filmpje heb ik het dan maar bij 13 rijtuigen gehouden.

mark7758

Mooi om te zien. Complimenten.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PeterVG

Nore is nog niet vergeten dat het woord opendeurdag gevallen is. Door Corona toestanden is daar voorlopig geen concrete datum voor vastgelegd. Maar voor haar staat het vast dat het niet lang meer gaat duren.
Om bezoekende kinderen een rijdende trein te kunnen tonen heb ik besloten eerst het onderdek van sporen te voorzien.
Dan kan er een treintje met snoep pendelen. Meer moet dat niet zijn voor Nore want zij zal wel stations bouwen met lego blokjes. Mooie samenwerking noem ik dat :-)



De industrielijn die op het onderdek ontstaat kan ik makkelijk de groevelijn noemen. Als straks alle sporen liggen dan bedient de lijn 3 steengroeves. In de toekomst zal ze verlengd worden met mogelijk 2 minibaantjes welke ook het thema steengroeve zullen kennen. Het lijntje is geïnspireerd door het thema Poulseur - Sprimont. Al blijft het een vrije interpretatie net zoals de rest van mijn baan.



De groeve van La Prealle is de inspiratiebron voor de spooraansluiting die ik nu op het onderdek aan het bouwen ben. De steengroeve "La Prealle" is nog steeds in uitbating. Ik ben er dan ook een keertje gaan kijken wat er nog rest. Buiten een diepe put en een rotswand is er totaal geen spoor meer van de historische activiteit zoals we ze op de foto zien. Het is mij dan ook een raadsel waar de aansluiting exact gelegen was langs de normaalsporige NMVB lijn van Poulseur naar Sprimont.
Wie nuttige info heeft mag dit steeds melden want ik ben zeer benieuwd.



Mijn versie van spooraansluiting "La Prealle" heeft de spoorsituatie zoals ik ze terug vond op foto's uit de jaren 60 van het grote voorbeeld. Al werd er uiteraard wat heen en weer geschoven met de wissels om het geheel te laten passen in de ruimte die beschikbaar was.



De sporen liggen we kunnen dus starten met de bekabeling.

modelbaanHO

Heel indrukwekkend, dat filmpje.
De baan zelf ook.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

PeterVG

#1054


De spoorleggers hebben het eindpunt van de groevelijn op het onderdek bereikt.
De laatste spooraansluiting welke gebouwd diende te worden was deze van Grès du Bois d'Anthisnes.
De groeve bestaat nog steeds. Ze ligt op het Ardens plateau boven Poulseur. Ze werd in 2002 heropgestart na een inactiviteit van 15 jaar. De gloriejaren lagen echter voor WOII.
Interessant is dat de vroegere steenbreker van de groeve met bijhorende silos langs de normaalsporige NMVB lijn van Poulseur naar Sprimont lag. De exacte situering is mij echter een raadsel want van de installaties is niets meer over.  Via een kabelbaan werd steen aangevoerd vanuit de groeve.
Van de historische verlaad installatie is weinig beeldmateriaal terug te vinden. Wie beelden heeft mag ze zeker delen. Bijgevoegde beelden vond ik op het  internet.
Met de bouw van de steenbreker en aanpalende silos zal ik in de toekomst nog even zoet zijn. Maar een boeiend model zal het zeker worden dankzij de kabelbaan en het smalsporig spoornet op de bunkers.

Volgend fotomateriaal vond ik op het internet














Floris

tebbie daar nou weer?  :o
Belgische industrie blijft toch echt iets heel bijzonders!

55erke


Ja speciaal is het wel , gaat de moeite worden om na te bouwen.
Groetjes.

Decapod

Interessant, Peter.
Als ik goed geïnformeerd ben, is dit een zandsteengroeve? Dan werden er moellons gewonnen en waarschijnlijk ook granulaat?

Die 4de foto is interessant voor de stortwagen die er achter de NMVB-loc hangt. In de fotocollectie van wijlen Hugo Nauwelaerts is er een mooie van te vinden.

2-assige stortwagen 188643 Antwerps havengebied, vermoedelijk jaren '60 by Geert Nauwelaerts, on Flickr

Heb jij daar nog info over? Lijkt me een wagentje dat misschien al voor WOII in dienst was. Zeker de moeite en misschien ook wel doenbaar om na te bouwen (allez, dat zou ik toch ooit graag doen).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Fretbol

Citaat van: PeterVG op 26 mei 2020, 14:26:13 PM
Fijn dat jullie mijn werk kunnen smaken mannen, dank daarvoor.

De Roco stomer had wel last met de Tillig hartstukken. De tender ontspoorde bij afzwenkende wissels. De assen in de tender zijn star uitgevoerd en de speling die de eerste as had was onvoldoende om de fijne hartstukken van de Tillig wissels te nemen. Dus heb ik het chassis van de loc moet aanpassen zodat de as meer speling had.

Welke aanpassing heb je dan wel gedaan aan de Roco 26 peter? Deze loc staat ook nog op het verlanglijstje hier en aangezien ik ook gebruik wil maken van Tillig rails en wissels zal ik deze loc waarschijnlijk ook moeten aanpassen.

Anthony  ;)

Floris

#1059
kwam nog dit tegen, in 2011 was er dus in elk geval nog wel iets over, maar of t er nog is...
https://www.flickr.com/photos/76244074@N06/6993549231/in/photostream/

Nou, een jaar geleden wast er dus inderdaad nog, dus nu vast ook nog wel.
https://www.google.com/maps/@50.5058918,5.5685075,3a,35.6y,228.27h,102.18t/data=!3m6!1e1!3m4!1sXTdw8Edyoj47NsQHl41twQ!2e0!7i13312!8i6656

Dr is ook nog wel eea aan orthofoto-spul te vinden...
https://geoportail.wallonie.be/walonmap#SHARE=A8BD24A8675A7CB2E053D0AFA49D678F


PeterVG

#1060
Citaat van: Fretbol op 23 juni 2020, 12:37:10 PM
Citaat van: PeterVG op 26 mei 2020, 14:26:13 PM
Fijn dat jullie mijn werk kunnen smaken mannen, dank daarvoor.

De Roco stomer had wel last met de Tillig puntstukken. De tender ontspoorde bij afzwenkende wissels. De assen in de tender zijn star uitgevoerd en de speling die de eerste as had was onvoldoende om de fijne puntstukken van de Tillig wissels te nemen. Dus heb ik het chassis van de loc moet aanpassen zodat de as meer speling had.

Welke aanpassing heb je dan wel gedaan aan de Roco 26 peter? Deze loc staat ook nog op het verlanglijstje hier en aangezien ik ook gebruik wil maken van Tillig rails en wissels zal ik deze loc waarschijnlijk ook moeten aanpassen.

Anthony  ;)

De tender ontspoorde op de puntstukken van de wissels omdat de eerste as van de tender onvoldoende speling had om dwars op de rijrichting te kunnen schuiven. Daarom heb ik van het chassis wat afgeslepen met de dremel. Nu heeft deze as voldoende speling om zachtjes door de wissels te kunnen bollen.

PeterVG

Floris, geweldig.

Jij hebt een neus voor dit soort zaken. Zelf kom ik er niet uit maar ik zocht duidelijk op de verkeerde plek. Telkens ik foto's met een trein voor de silo's zag dan was het met de stoomtram van Sprimont. Ik ben er dus vanuit gegaan dat ik moest zoeken langs het traject van de stoomtram. Blijkbaar was dit fout gedacht want de site waar ik moest zoeken was langs de andere kant van het station van Poulseur. Al blijf ik het vreemd vinden dat de NMVB daar de bediening komt doen en niet de NMBS. Wellicht omdat de NMVB locjes in Poulseur in depot waren.
Fijn om dat te weten, alweer een stukje van de puzzel gevonden.
Wellicht dat ik heel binnekort een Frietje in Poulseur ga steken  ;D

PeterVG

Dankzij de oude luchtfotos's zijn meteen 3 vragen opgelost.
Nu weet ik waar de oude verladingen langs de tramlijn exact lagen.
Super Floris, hartelijk dank.

PeterVG

Thomas,
Dit waren de ballastwagens van de dienst baan tijdens tijdperk III, het type 1000B.



Wagens welke de NMBS opgebouwd had vanaf het onderstel van wardepartment wagens uit WOI.
Zelf ben ik ook fan van deze wagens. Mede daardoor heb ik het plan opgevat om de aansluiting van Bois d'Anthisnes na te bouwen. Het is een perfecte plaats om een sleep van deze ballastwagens te vullen.
Maak je emailadres even kenbaar en dan stuur ik je het NMBS schema van deze wagen. Zelf heb ik ook plannen om deze wagen na te bouwen in HO. Maar ik heb zoveel plannen dat dat nog een paar jaar zal moeten wachten. Wie weet komt er iemand op de proppen met een model van deze wagen dat zou mooi zijn.

Decapod

Dank je voor de info, Peter. Weet je vanaf wanneer ze omgebouwd zijn? Ik heb veel zin om me te concentreren op de jaren '30, vandaar de vraag.
Een model zou mooi zijn, maar of het haalbaar is te commercialiseren?

Pm met mijn mailtje gestuurd!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.