Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

PeterVG

Bert, het antwoord op uw vraag staat er hoor.
Ze heeft de vlaggen zelf gekleurd, of het allemaal perfect is ben ik niet nagegaan. Het is het gebaar dat telt. ;)

Citaat van: PeterVG op 03 maart 2020, 07:56:20 AM

Nore heeft de grensovergang met Luxemburg alvast kleur gegeven want als het van papa moet komen ..... dan duurt het zo lang  ;D



B_Modelbouw

Hé Peter, ik had het wel gelezen ... Maar doelde op de inkleuring van de vlag
Vandaar ook de smiley.

Ik blijf het een indrukwekkende baan layout vinden, mocht ik ooit terug op nieuw beginnen
wordt het ook zulks.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


PeterVG

Waar was ik ook alweer gebleven met het L41 verhaal. Juist, het aansluiten van de wissels in de schaduwstations. Ja ik was vastbesloten om dit karwei nu volledig af te werken. Maar 60 schakelaar zelf bekabelen zag ik niet zo zitten. Dat werk heb ik binnenshuis uitbesteed aan iemand die dat liever doet. Maar ze had het koud in de kelder en vond werken daar niet aangenaam. In ruil heb ik dan een nieuwe hobbytafel gemaakt op een warmer plekje in huis zodat de werken aangenaam kunnen uitgevoerd worden. Handig Ikea keukens ;-)



Verder heb ik stevig opgeruimd. De oudste kamer van project L41 was intussen meer een magazijn geworden met flink wat rommel. Hier orde in brengen vroeg een paar dagen tijd. Intussen is mijn plannen bibliotheek weer zichtbaar geworden.



Hoe zit dat met uw sporenplan hoor ik jullie steevast denken?

Dat zit in mijn hoofd en deels op plasticfolie. Niet in compacte en overzichtelijke vorm op papier of digitaal.  Nee dat werkt bij mij niet, ik krijg daar geen kijk of vat op. Dus werk ik mijn sporenplan uit in schaal 1/1 op de keldervloer. Waarna ik het overteken op plasticfolie. Folie die ik gebruik als zaagmallen tijdens de bouw van de baan.

Dus moet ik jullie ontgoochelen. Om een idee te krijgen van mijn sporenplan zit er niets anders op dan te komen kijken naar de baan zelf.



Zelfs de houtvoorraad is mooi opgeslagen op 2 metalen schraagjes. Voorlopig geen expo's meer met Villeroux. De schraagjes zijn bezet ;-)



Oeps, ik lijk wel terug geflitst in de tijd
Dit is de oudste kamer welke gebouwd is tijdens het lijn 41 project. De voorbije jaren was het meer een magazijn dat stilaan op een rommelhoop begon te lijken. Eindelijk eens opgeruimd zodat we hier verder kunnen aan werken. Eerste opdracht, baanverlichting plaatsen.



Een corona bouwen boven L41.
Handig, daar hangen we dan de ledverlichting van de baan aan vast ;-)
De voorbije dagen heb ik 25 lopende meter baan uitgerust met een draagconstructie uit latwerk.


doomslu

Alg ge klaar zijt, Peter, moogt ge bij mij ook eens komen...  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterVG

Als ik klaar ben ben ik oud en versleten  :(

SuSke

Citaat van: PeterVG op 15 maart 2020, 15:10:33 PM
...
Voorlopig geen expo's meer met Villeroux. De schraagjes zijn bezet ;-).
...

Ik denk dat <e daar dan zelf wel voor kunnen zorgen als we Villeroux willen zien op een tentoonstelling  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterVG

Wat hebben we gebouwd in april?

Zoals U uit voorgaande post kan opmaken was ik bezig met het plaatsen van de draagconstructie voor verlichting boven de baan. Nu ik toch bezig was heb ik besloten om ook het schaduwstation hiervan te voorzien. Het duurde uiteraard niet lang in deze lockdown tijden vooraleer mijn voorraad balkjes opgebruikt was.



Tijd dus voor een alternatief. Dat werden stukjes meubelplaat. Afgekeurd spul uit de Ikea dat in panden gezaagd werd en een prima drager blijkt voor de te hangen Ledbatten. De verlichting springt 10 cm uit voor de baan.  Hierdoor vangen de mechanische bedieningshendels van de wissels ook wat licht.





Een overzichtsfoto van het dubbel uitgevoerd schaduwstation. Alles is klaar om te starten met het plaatsen van de wit gelakte hardboard beplating aan de achterzijde van de schaduwstations.



Achtergrondpaneel geplaatst en verlichting deels gemonteerd.
Het schaduwstation "Troisvierges" begint te lijken op wat ik voor ogen heb.





Een frieslijst geplaatst en de verlichting kan getest worden.
Zo had ik het dus jaren voor ogen en nu zie ik het voor het eerst.



Na het afwerken van de inrit van schaduwstation Troisvierges werd het tijd om ook de uitrit van het schaduwstation verder af te werken.
Hiervoor moest de werkdoorgang dichtgemaakt worden. De bodemplaat stond al maanden klaar om eindelijk gemonteerd te worden.



De laatste sporen en wissels worden gemonteerd om de bundel volledig te maken.



Na de montage van alle sporen konden de resterende achtergrondplaten gemonteerd worden.



Langs de achterzijde ziet het er zo uit. Of moet ik voorzijde zeggen want hier zal de aan te kleden baan verder uitgebouwd gaan worden.





De bundel is klaar en meteen bezet door CFL diesels
13 sporen met een bruikbare lengte van 2m80 tot 9m20.

Nu hetzelfde werkje een verdiep lager uitvoeren.

doomslu

Indrukwekkend en netjes. Wat kan je hierover meer zeggen?  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

55erke


Prachtig om te zien nu er treinen opstaan.
Die cokes / steenkooltrein is machtig!
Groetjes
Johan.

SuSke

Manifest prachtig schaduwstation.

Als je ziet met hoeveel aandacht hieraan gewerkt wordt, beloofd dat voor de "voorzijde".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Dit is toch een waanzinnig magistraal groot project om zo in je uppie te doen. En dan doe je het nog met een ongelooflijke zorg en netheid. Met elke update sta ik in pure bewondering te staren naar de foto's... bijna met ongeloof...  8) 8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Ik blijf 't indrukwekkend en goed doordacht vinden  :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dreha

Heel mooi, ik blijf dit aandachtig volgen  :)

DFS

Ferm project!

Die wissel stellers zijn ook origineel.

Peter

Prachtig en zeer indrukwekkend
Een mooie verzameling al van Luxemburgse modellen.
Proficiat en ik blijf deze draad natuurlijk volgen.
Met vriendelijke groeten
Peter