Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

ERVIN

Heel knap gedaan Peter , en zeker iets om te onthouden , ik blijf met volle aandacht volgen.

Floris

interessant, zo'n stap tussendoor met glansvernis. Ben benieuwd hoe dat verdergaat! Mijn ervaring met olieverf op acryl is dat acrylverf eigenlijk prima bestand is tegen terpentine, maar de ene acrylverf is de andere niet natuurlijk. (ik gebruikte tamiya)

Michiel

Die bakstenen zien er "echt" uit! Prachtig!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG

Citaat van: Floris op 04 november 2019, 23:37:51 PM
interessant, zo'n stap tussendoor met glansvernis. Ben benieuwd hoe dat verdergaat! Mijn ervaring met olieverf op acryl is dat acrylverf eigenlijk prima bestand is tegen terpentine, maar de ene acrylverf is de andere niet natuurlijk. (ik gebruikte tamiya)
Vallejo air rechtstreeks aangebracht zonder grondlaag is mechanisch niet sterk. De beschermlaag in vernis is echt wel nodig. Glansvernis schuift lekker voor latere pinwash verwering. Achteraf wordt met matvernis alles afgewerkt.

PeterVG

#979


Aan de slag met verven van Golden om een geloofwaardige lucht op de achtergrondplaat te verkrijgen.
Vooraf heb ik wat testen uitgewerkt maar niets beviel me. Aangezien ik zowat 80 meter achtergrondplaat moet voorzien van lucht zocht ik een methode die makkelijk reproduceerbaar is en snel uit te voeren. Het resultaat moet vergelijkbaar zijn ook al zit er een lange periode tussen uitgevoerde stukken. Meteen de ganse baan afwerken zit er niet in ;-)
Uiteindelijk leek een spuitpistool uit de bouwmarkt mij de beste keuze. Goedkoop en snel om mee te werken. Met dit materiaal is de gespoten verf niet superfijn verdeeld maar voor de lucht vind ik dit geen probleem. Het totaalbeeld is goed en dat is hetgeen wat ik zocht.

De acrylverven van Golden zijn spuitbaar. Golden heeft een aangepast gamma verven voor spuitwerk in de "High Flow" reeks. Maar ook de gewone "Fluid" reeks kan mits verdunning met airbrush medium gespoten worden.
Ik meng Manganees blauw met wit. Meerdere tinten meng ik met steeds meer wit. De lichtere blauwtint gebruik ik boven de horizonlijn. Meer naar boven in de hemel gebruik ik meer blauwere tinten.
Een egaal blauwe mooiweer hemel spuiten gaat mijn kennis te boven. Ik ga voor een opentrekkende hemel waar hoge wokensluiers in zitten.
Ik werk weer volgens de methode besproken in Modelspoormagazine 114. Ze bevalt mij prima.
We starten met een egale lichtgrijze achtergrond waar blauwe partijen in gespoten worden. Rustig opbouwen in kleine spuitmomenten zodat geen druipsporen ontstaan.



Hoge wolkensluiers ontstaan wanneer je een verse blauwe verflaag weer deels gaat wegwrijven met een prop keukenpapier. In kleine stukken werken is hier belangrijk. De acrylverf droogt snel waardoor je niet veel tijd hebt om de wolken weg te wrijven.



Met de airbrush heb ik na het grove werk met het spuitpistool wat details gespoten. Blauwe gaten in het wolkendek met blauwe kleur. Witte wolken accentueren met witte verf. Grijze accenten onderaan wolken met zeer lichtgrijze verf. Steeds werd eventueel aangepast door wrijven met een papierprop.





Een zeer bemoedigend resultaat ontstaan op een zeer korte tijdspanne. Iets waar ik voor vreesde blijkt makkelijk uit te voeren.
Alweer wat korter bij het einddoel.

59erke

ziet er inderdaad zeer goed uit, doet me eigenlijk denken aan mijn achtergrond voor "La Gleize" doch deze werd gemaakt met behulp van gewone Motip spuitbussen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

PeterVG



De voorbije weken werd uit isolatieplaat een spoorwegtalud gebouwd.
De inspiratie hiervoor werd gevonden te Comblain waar lijn 43 langs de oevers van de Ourthe verschillende versterkingsmuren van dit type kent. Wie meer over mijn bouwmethode wil lezen kan dat op bijgevoegde link. Tekst en uitleg is te vinden bij de foto's.
Het lijkt me niet nuttig dit hier in het breed uit te smeren aangezien ik volledig de methode van Rik Martens gevolgd heb zoals hij ze op youtube toont. Waarvoor mijn grote dank want dit was voor mij een nieuwe methode.

https://flic.kr/s/aHsmJEXpaq





Kautenbach

Lekker bezig Peter, heel fraai

PeterVG

Bruggen bouwen is in dit "IK" tijdperk een ondankbare taak. Dus laat ik het rusten tot de motivatie terug komt. De spoortalud van lijn 41 heeft er heel wat nodig vooraleer sporen gelegd kunnen worden.
Het schaduwstation vraagt ook nog veel aandacht. Het aansluiten van wissels hoort daarbij. Grof seriewerk dat na een tijdje gaat vervelen. Er liggen nog een 50 tal wissels te wachten op aandrijving en bekabeling.



2020 een nieuw begin, dus grijp ik terug naar deze eerste bouwfase van mijn modelbaan.
Als dit werk wil vlotten kan in de nabije toekomst de doorgang in het schaduwstation gesloten worden. Nu wandel ik er immers nog gewoon doorheen en kan er geen trein rijden wegens een grote bouwput. Als we die kunnen sluiten dan kan de uitbouw van het visuele deel van de baan vooraan verder afgebouwd worden.
Alvast iets om naar uit te kijken.



Een verhelderende kijk op mijn modelbaan.
De baan is opgevat als Punt naar Punt spoorweg.
Vertrekstation is schaduwstation Kinkempois (125cm) onderaan rechts op de foto. Via de visuele sectie van de baan die slingert doorheen mijn kelder kom je na een rijlengte van ongeveer 70m uit in eindstation Troisvierges (171cm). Beide schaduwstations hebben een eigen keerlus en een helix als verbindingsspoor.
Nu nog even alles afbouwen.



De bedrading van de baan solderen vanop een barkruk. Hoe geschift is dat. Normaal lig je dan bekrompen onder de baan te sukkelen.
Schaduwstation Troisvierges hangt op 171 cm hoogte. Zalig voor de rug om aan te werken.
Alleen als er bezoek komt dan vertel ik de mensen hier komt het hoge schaduwstation. En dan zie ik als reactie, ja het zal wel. Mensen kleiner dan 1m90 zien er helemaal niets van. Enkel een plank waar evengoed een hoop rommel op kan liggen. Dus standaard moet hier een opstapje komen :-)




Pierre

Groet Pierre.


mahtoska1

Mooie plannen. Succes met de verdere bouw...

doomslu

Bewonderenswaardig werk!

Citaat van: PeterVG op 05 januari 2020, 12:21:54 PM
...
Nu nog even alles afbouwen.
...
Laat je het ons even weten als 't af is, volgende week of zo?  8)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterVG

Het jaar is nog lang Luc, dus dat moet lukken ::)

Koen

Citaat van: PeterVG op 05 januari 2020, 12:21:54 PM
Bruggen bouwen is in dit "IK" tijdperk een ondankbare taak. Dus laat ik het rusten tot de motivatie terug komt. De spoortalud van lijn 41 heeft er heel wat nodig vooraleer sporen gelegd kunnen worden.
Het schaduwstation vraagt ook nog veel aandacht. Het aansluiten van wissels hoort daarbij. Grof seriewerk dat na een tijdje gaat vervelen. Er liggen nog een 50 tal wissels te wachten op aandrijving en bekabeling.



2020 een nieuw begin, dus grijp ik terug naar deze eerste bouwfase van mijn modelbaan.
Als dit werk wil vlotten kan in de nabije toekomst de doorgang in het schaduwstation gesloten worden. Nu wandel ik er immers nog gewoon doorheen en kan er geen trein rijden wegens een grote bouwput. Als we die kunnen sluiten dan kan de uitbouw van het visuele deel van de baan vooraan verder afgebouwd worden.
Alvast iets om naar uit te kijken.



Een verhelderende kijk op mijn modelbaan.
De baan is opgevat als Punt naar Punt spoorweg.
Vertrekstation is schaduwstation Kinkempois (125cm) onderaan rechts op de foto. Via de visuele sectie van de baan die slingert doorheen mijn kelder kom je na een rijlengte van ongeveer 70m uit in eindstation Troisvierges (171cm). Beide schaduwstations hebben een eigen keerlus en een helix als verbindingsspoor.
Nu nog even alles afbouwen.



De bedrading van de baan solderen vanop een barkruk. Hoe geschift is dat. Normaal lig je dan bekrompen onder de baan te sukkelen.
Schaduwstation Troisvierges hangt op 171 cm hoogte. Zalig voor de rug om aan te werken.
Alleen als er bezoek komt dan vertel ik de mensen hier komt het hoge schaduwstation. En dan zie ik als reactie, ja het zal wel. Mensen kleiner dan 1m90 zien er helemaal niets van. Enkel een plank waar evengoed een hoop rommel op kan liggen. Dus standaard moet hier een opstapje komen :-)
Nooit te oud om te leren

PeterVG

We zijn intussen 2 maand verder. Tijd welke gebruikt werd om mechanische wisselaandrijvingen te bouwen. 60 zijn er nodig voor de 2 schaduwstations. De helft is intussen operationeel. De andere helft is in voorbereiding zodat ik dit werk in maart hoop af te ronden.

Wie wil nalezen hoe ik dit draadsysteem opbouw kan dat op mijn oude blogpagina:
http://hamsart.blogspot.com/2013/06/mechanische-wisselsturing.html



Dankzij hulp van het hele gezin gaan de werken goed vooruit ;)




De wisselstraat van het hoge schaduwstation is voorzien van wisselaandrijvingen. Nu de lage nog afwerken.



Een kijkje op de onderzijde. Alle restjes hout krijgen wel een functie, niets gaat verloren.
Een verbetering op mijn werkwijze is dat ik rond de pianosnaar op het scharnierpunt een isolatiebuisje schuif. Hierdoor kan ik bewegingsverlies door speling verminderen. Op de foto zichtbaar als rode buisjes.



Andere verbeterpunten zijn er gekomen na heel wat geklungel.
Zo had ik heel veel last van gebroken boortjes bij het boren van de gaatjes in de tuimelschakelaar.
Nu gebruik ik cobalt boortjes en die blijken veel minder gevoelig voor breken. Sinds ik deze gebruik heb ik er geen meer gebroken en al 25 schakelaar ingeboord. Als voorbewerking slijp ik de kop van de tuimelschakelaar af. Wegschuiven van de boor is er dan ook niet meer bij.
Als er weinig plaats is om de steunplaatjes te monteren is deze korte ratelschroevedraaier handig.
Al doende leert men ;D