Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Floris


D_Loc

Citaat van: D_Loc op 03 juli 2019, 23:38:55 PM
Citaat van: PeterVG op 03 juli 2019, 14:07:41 PM
Gebruik je het 59'er geluid van de ESU-site (S0111)?
Ja Dirk, het zou fijn zijn als je de heavyload functie voor mekaar krijgt. Daar ben ik heel benieuwd naar.
Ik ga er waarschijnlijk morgen mee aan de slag.
Done, mail gestuurd met de aangepaste versie.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

PeterVG

Super Dirk
Hartelijk dank voor de hulp.

PeterVG

Schilderen van Slaters baksteenplaat
De Brug van Walzin




Om meer variatie in grijstinten te krijgen heb ik ditmaal de basislaag in Vallejo primer achterwege gelaten. Ik ben dadelijk gestart met het aanbrengen van diverse grijstinten met de borstel. Telkens startende van een mengeling kleurtinten Vallejo air eventueel verdund met airbrushthinner voor de acrylverf. Doel was gevarieerde kleuren in de voegen te krijgen en ook de laag blauwe steen bont te kleuren. Voor de arduinblokken werd gewerkt met thinner zodat de grijze kleur transparant bleef en meerdere verflagen nodig waren.
Steeds werkte ik met Vallejo air als basis.
Overtollige verf op de baksteen laag werd verwijderd met een doek al is dat niet echt nodig. Door deze stap niet uit te voeren kan je makkelijk cement of kalksluiers op bakstenen imiteren.





De bakstenen werden bestempeld zodat enkel de hoge oppervlakken van de baksteenplaat een baksteen kleur kregen. Om een visueel aantrekkelijk resultaat te verkrijgen koos ik ervoor om boven en onderaan een paarskleurige baksteenlaag aan te brengen. De tussenlaag kreeg een meer rodere baksteen.
Dit volledig naar het voorbeeld van de brug van Walzin.

https://flic.kr/p/24MR6PH


Gebruikte kleurmengeling:

Paars: Vallejo 72.711 (Game Air, Gory Red) 50% en 71.036 (Model Air, Hahagony) 50%

Rood: Vallejo 71.003 Scarlet Red 50% en 71.080 Rust 50%





Toen ik het resultaat na de eerste stempelsessie zag was ik niet overtuigd. Het kleurverschil tussen rood en paars vond ik te uitgesproken. Daarom heb ik beide lagen een stempelsessie geven van de andere kleur. Het geheel is nu wat meer in mekaar gevloeid en lijkt wat natuurlijker.







Tijdens het stempelen verslapt de aandacht wel eens. Het is immers een tijdrovend proces. Daardoor vloeit er wel eens wat overtollige verf in de voegen. Op zich geen drama want verf in de voegen verklaren we als voegen waar het voegsel verdwenen is.

Tijdens het stempelen vond ik het een leuk idee om wat lichtere plekken in het baksteenwerk te behouden. Dit type metselwerk heeft geregeld witte plekken van kalk welke de rode kleur verkleurd doorheen de jaren. Iets minder stempelen leek me leuk om dit effect te verkrijgen. Je kan ook een waas van verdunde witgrijze verf opborstelen en deze na droging naar wens bestempelen om hetzelfde effect te bekomen.




Voorlopig lijkt dit resultaat mij prima te bevallen.
Tijd voor het aanbrengen van verwering.

PeterVG



Verven met stempeltechniek
Keukenpapier wordt geplooid en in een verend pincet geklemd. Door het papier iets voorbij de pincetpunt te laten komen plooid het zich tot een stempelkussen.
De verf afdeppen voordat je aan het stempelen gaat want anders vloeit overtollige verf in de voegen tussen de stenen.
Zelf werkte ik met acrylverf uit de Vallejo air collectie wat een zeer goed resultaat gaf.

De brug werd volledig gebouwd uit Slaters baksteenplaat.

SuSke

Mooi resultaat Peter en zeker een mooie typerende brug voor de regio die je wil brengen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

kenonne, mooi bruggetje zo! 8)

Durango

zo hee een te gek bruggetje. Mooi stukkie bouw werk. 8) 8)
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

55erke


Mooie brug en zeer interessante  uitleg  .

Groetjes

Rangeerduivel

Lijkt hier de laatste tijd eerder een uitvindersclub,
de één ontwikkelt een tatoeeermachine, de ander een machine voor tampondruk...wat nog allemaal?
In elk geval met een prachtig, realistisch resultaat! 8) 8)

;)

krisds

Mooi gedaan, altijd leuk nieuwe technieken te ontdekken.

PeterVG



Wat lijn 41 betreft zijn dit de bruggen met productienummer 1 en 3  ;)
Ze hebben hun basisschildering volledig gekregen en wachten nu op een laag glansvernis.
Daarna kan verdere verwering uitgevoerd worden.

PeterVG

Het brugje met productienummer 2 is dit van Roanne Coo.
Hiervan ga ik het verven in detail bespreken.



Het model werd gebouwd met styreenplaten via zelfbouw. De baksteenplaten zijn van het merk Slaters.
Vooraleer het model te verven werd het ontvet met isopropanol alcohol. Het model zal daarna geverfd worden met verf uit het Vallejo Air gamma simpelweg met een borstel.



Eerste stap is het kleuren van de voegen.
Tijdens het verven van de bugprojecten 1 en 3 verfde ik het gehele model in de kleur van de voegen. Ditmaal heb ik ervoor gekozen in kleine stapjes te werken. Enkel een klein deel van de muur werd geverfd. Onmiddellijk werd de verf daarna van de bakstenen afgeveegd. Resultaat was dat de verf niet de tijd kreeg om te drogen op de bakstenen waardoor de kleur van de slaters plaat bleef doorschijnen. Tijdens de volgende stappen werd hierdoor tijd bespaart. De bakstenen vroegen immers minder verf tijdens het stempelen om terug een baksteen kleur te verkrijgen. Voorwaarde is dat je start met de rode steenplaten van slaters en niet de geelbruine.
Als voegkleur koos ik voor een mengsel  vallejo air:
1 wit
37 mudbrown
50 light grey

U ziet dat ik op bijgaande foto niet overal de voegen heb gekleurd. Tijdens een volgende stap werden meer donkere of lichtere tinten aangebracht zodat een meer verweerd geheel ontstaat.



Het midden van het bruggenhoofd toont het eindresultaat na het voegproces. Lichte en donkere vlekken wisselen mekaar af en tonen reeds een begin van verwering. De afgeveegde verflaag op de bakstenen geeft de slaters muurplaat een mooi dof voorkomen.
Het rechtse deel van het bruggenhoofd heeft al de volgende stap in het proces ondergaan. Via stempeltechniek werd een kleine hoeveelheid rode verf opgebracht waardoor de stenen mooi oplichten.



Het gehele muurdeel heeft een stempelbeurt ondergaan met rode tinten. Stempelen met donkerrode tot zwarte tinten zal nog volgen om verweerde plekken te laten ontstaan. Het stempelen lijkt echter meer op drybrushing. Teveel verf op het stempelkussen loopt in de voegen en dat verknoeid het resultaat.



De verftinten waarmee de bakstenen hun kleur kregen via de stempelmethode. Meestal rood en roest vermengd. Uiteindelijk ook een beetje zwart gemend tussen het rood om enkele zeer donkere bakstenen te verkrijgen.


PeterVG



Het kleuren van de bakstenen is nu afgewerkt.
Tijd om grijze tinten op de natuurstenen aan te brengen.
Om tijd te winnen heb ik deze niet afgeplakt. Ik ben rechtstreeks gestart met het aanbrengen van vallejo air verf via een klein penseeltje.



Vallejo air verf is dunner dan de gewone vallejo acrylverf. Daarvan maak ik gebruik om op de te kleuren stenen verschillende kleuren in mekaar te laten lopen. Wat meteen al een levendig kleurenpalet geeft.
Ik start met een lichtgrijze tint om na even drogen een iets donkerdere grijstint over de lichtere tint te laten vloeien. Echt dekkend verven doe ik niet de witte ondergrond mag nog doorschijnen. We zijn op zoek naar een grijstint voor blauwe steen en die is eerder wit als deze langdurig is blootgesteld aan de weerselementen. De blauwe tint wordt steeds gemengd in zeer kleine hoeveelheden om de typische kleur van blauwe steen te verkrijgen.



Eindresultaat voor de natuurstenen.
Bewerking 1 en 2 met de grijstinten heb ik hiervoor besproken.
Bewerking 3 was een wash met donkergrijs aangelengd met een beetje vallejo verdunner voor airbrush. Via de wash werden donkerdere partijen in de stenen aangebracht.
Bewerking 4 was drybruschen met een zeer lichte grijstint, bijna wit. Daarmee werden witte vlekken op de natuurstenen aangebracht en druipsporen.



Klaar
Wat nu rest is een beschermlaag aanbrengen met de airbrush daarvoor kies is glansvernis.
De fragiele acrylverflaag wordt dan beschermd.
Glansvernis is een prima grondlaag voor verdere verwering met olieverf.




ACFI

Peter,

super. Heel leerrijk.

ACFI