Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

PeterVG

De voorbije weken had ik helaas niet veel hobbytijd. Tussendoor heb ik gelukkig wat aan de baan kunnen werken. De heuvels rondom de uitrit van Roanne Coo krijgen vorm. Ik had een grote voorraad multiplex bogen liggen. Allemaal overblijfsels van het zagen van de helix. Die dingen leken prima om als onderbouw van de heuvel te dienen. Op deze manier kom ik heel dicht bij mijn wens om alle multiplex op te gebruiken en niets in de vuilbak te hoeven gooien.





De juiste welving van de heuvels vinden vond ik niet eenvoudig. Daarom had ik een tripje naar het voorbeeld gepland. Geluk mag ook wel eens. Toen ik er aankwam bleek heel de heuvelrug gekapt waardoor ik het reliëf van de omgeving volledig kan bestuderen. Op de foto is het brugje van Cheneux helaas niet goed te zien. Dit zat verscholen achter oprukkend onkruid.




PeterVG

De voorbije maanden werden mijn defecte locs aangepakt door een deskundig forumlid. De defecte ESU decoders werden onder de loep genomen en vervangen bleek de enige optie na het debacle overgehouden aan de MSM expo van Leuven. Meteen kreeg mijn favoriete loc, deze Trix 201.001 een powerpack en een V5 decoder van ESU. Dit beest is nu niet meer te houden. Wissels die fout liggen zijn zelfs geen probleem hij knalt erover als een 4x4. Voor een banenbouwer als ik die een broertje dood heeft aan sporen reinigen een openbaring. Het geluid mag dan wel niet van VBV zijn maar ik vind dat het niet hoeft onder te doen voor de VBV 201.010. Enig minpunt aan de V5 decoders is dat de optie zwaar motorgeluid niet meer instant werkt wat jammer is om zware hellingen hoorbaar te maken.... bestaat daar een oplossing voor?


PeterVG

#947
Aan de inrit van Roanne Coo werd ook gewerkt. De waterhuishouding naast de spoorbedding vraagt enkele leuke bouwwerkjes. Die werden intussen afgewerkt en zijn klaar voor plaatsing waarna de basis van het landschap kan uitgewerkt worden.

De Duiker van Roanne Coo. Een oud projectje dat nu loont. Het model werd gebouwd uit styreen en aansluitend in enkele exemplaren uit resin gegoten.



Een nieuw projectje dat recent met afvalstukjes slaterplaat werd gebouwd is deze goot voor een winterbeek nabij Roanne Coo. Het grote voorbeeld kon ik recent niet meer vinden. Exact opmeten lukte dus niet. Het model werd daardoor een vrije interpretatie.







Dit model werd met eenvoudige middelen geschilderd. Vallejo air verf werd gebruikt. Eerst een basislaag grijs met de borstel aangebracht. Daarna werden de stenen gekleurd. Dankzij het reliëf van de slatersplaat is dat eenvoudig. Een klein stukje papier werd in een pincet geklemd. Met kleine beetjes en verschillende roodtinten werden de stenen aangedept. Een leuke methode die een mooi resultaat geeft. Heel snel gaat het niet maar je hebt wel goede controle over het eindresultaat. De verf op het papiertje moet al drybrushend worden aangebracht anders loopt de verf in de voegen.

erik de noorman

Knap werkstukje zulke details op een baan maken deze top.

Erik.

Cozzy

Toffe update Peter, Roanne Coo begint vorm te krijgen!
Een opluchting ook dat je locs weer in topconditie zijn...
De winterbeek is misschien een detail maar oh zo geslaagd, I like!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

55erke


Altijd leuk om de vorderingen te zien.
Knap gedaan.

Groetjes

Kautenbach

Damn....wanneer mogen we komen kijken.....echt mega gaaf ;)

D_Loc

Citaat van: PeterVG op 02 juli 2019, 15:18:30 PM
Enig minpunt aan de V5 decoders is dat de optie zwaar motorgeluid niet meer instant werkt wat jammer is om zware hellingen hoorbaar te maken.... bestaat daar een oplossing voor?
Gebruik je het 59'er geluid van de ESU-site (S0111)?
Zo ja, dan kan ik er wel naar kijken of ik er een heavy load functie in kan bouwen (zoals ik ook bij de 51 heb gedaan).
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

RD25

MAGNIFIQUE euh vergeef me : prachtig  8)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

stoomlokje

Ik volg met bewondering de groei van uw baan  ;D

ERVIN

het mag dan wel een monnikenwerkje zijn , die goot en duiker zien er prachtig uit Peter .  ;)

svvander

Heel realistisch, zelf tot in de klein details. Knap.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

PeterVG

Bedankt mannen

Gebruik je het 59'er geluid van de ESU-site (S0111)?
Ja Dirk, het zou fijn zijn als je de heavyload functie voor mekaar krijgt. Daar ben ik heel benieuwd naar.

Damn....wanneer mogen we komen kijken.....echt mega gaaf
Altijd welkom Wim. Na 12 juli heb ik de rest van de maand vrijaf. Aangezien ik dan mijn 50te verjaardag vier trakteer ik graag met een lekker biertje.
Dus al wie passeert is uitgenodigd  ;)

D_Loc

Citaat van: PeterVG op 03 juli 2019, 14:07:41 PM
Gebruik je het 59'er geluid van de ESU-site (S0111)?
Ja Dirk, het zou fijn zijn als je de heavyload functie voor mekaar krijgt. Daar ben ik heel benieuwd naar.
Ik ga er waarschijnlijk morgen mee aan de slag.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

stoomlokje

Citaat van: PeterVG op 02 juli 2019, 15:26:16 PM
Aan de inrit van Roanne Coo werd ook gewerkt. De waterhuishouding naast de spoorbedding vraagt enkele leuke bouwwerkjes. Die werden intussen afgewerkt en zijn klaar voor plaatsing waarna de basis van het landschap kan uitgewerkt worden.

De Duiker van Roanne Coo. Een oud projectje dat nu loont. Het model werd gebouwd uit styreen en aansluitend in enkele exemplaren uit resin gegoten.



Een nieuw projectje dat recent met afvalstukjes slaterplaat werd gebouwd is deze goot voor een winterbeek nabij Roanne Coo. Het grote voorbeeld kon ik recent niet meer vinden. Exact opmeten lukte dus niet. Het model werd daardoor een vrije interpretatie.







Dit model werd met eenvoudige middelen geschilderd. Vallejo air verf werd gebruikt. Eerst een basislaag grijs met de borstel aangebracht. Daarna werden de stenen gekleurd. Dankzij het reliëf van de slatersplaat is dat eenvoudig. Een klein stukje papier werd in een pincet geklemd. Met kleine beetjes en verschillende roodtinten werden de stenen aangedept. Een leuke methode die een mooi resultaat geeft. Heel snel gaat het niet maar je hebt wel goede controle over het eindresultaat. De verf op het papiertje moet al drybrushend worden aangebracht anders loopt de verf in de voegen.

gewoon SUBLIEM  :-X :-X :-X :-X