Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

PeterVG

#930
Gesneden uit een volle plaat Frans.
Het grootste rode deel van de brug is gesneden uit Englisch bond van Slaters. Maar de grijze gewelfde boog heeft een ander steenverband. Dat sneed ik uit een plaat stretcher bond. Deze was bij mij toevallig grijs maar ze bestaat ook in rood. Een afwijkende kleur vind ik wel handig om geen vergissingen te maken.  De stretcher bond bestaat uit volle stenen op mekaar gemetst. Daar snij ik dus repeltjes van zodat ik een volle steen afwisselend met twee halve stenen heb. Die repeltjes worden dus tot een boog verwerkt. Zo had ik drie boogstrips nodig om mijn gewelfde bogen te maken

Ter illustratie een plaat stretcher bond waar ik dus vertikaal strips uit sneed.


Cozzy

Prachtig kunstwerk Peter!
Je baan gaat er geweldig uitzien...
Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

SuSke

OK, dan zijn het gewoon ook stenen in een halfsteens verband die je daarvoor gebruikt.

Ik dacht aan een rollaag met alleen strekken naast elkaar.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterVG

Nieuwste aankoop:
Een ladenkast op wieltjes van Ikea. Den Alex zoals ze in zweden zeggen.
Ideaal opbergkastje voor mijn rollend materiaal.



Met een antislipmat uit de action zodat het rollend materiaal netjes blijft staan tijdens manipulaties van de schuiven.






PeterVG

Enkele actuele beelden.



Momenteel ben ik bezig met het vormgeven van de baanstructuur rondom de recent gebouwde bruggen. De meer definitieve vorm van het bovendek wordt stilaan tastbaar. Met reststukken multiplex heb ik een basis gebouwd voor de opbouw van de ingraving rondom de brug. Die wil ik graag opbouwen rondom isolatieschuim. Benieuwd hoe dat gaat aflopen ben ik al.





Het frontpaneel in de voorgrond is nog niet definitief. Het moet immers hoger uitgevoerd worden. De voorlopige constructie maakte het mogelijk om het recente uitgevoerde zaagwerk netjes af te tekenen.



Heeft er iemand goede raad hoe ik best een heuvel modelleer. Ik wil niet werken met isolatieschuim. Mijn voorkeur gaat uit naar een gaas als draagbasis. Zo hou ik de ruimte naar het onderdek toe ruimer wat een pluspunt is. Welk soort gaas is aan te raden?
In het verleden dekte ik de gaasstructuur af met gips. Zijn er alternatieven die handiger werken?


erik de noorman

Ik gebruik draad waar men een volière mee bekleed (dezelfde waar ik mijn puko's mee maak voor mijn zelfbouw 3 rail).
De draad breng ik eerst in de juiste vorm en beplak hem dan met schilderstape. In plaats van gips gebruik ik dun wc papier (nog niet eerder gebruikt uiteraard) en verdunde behangerslijm. Het papier wordt in meerdere lagen aan gebracht. Dan laat ik het voor 3/4 drogen (ongeveer 2 dagen). Om het vochtbestendig te maken schilder ik het met grijze latexverf. Daar de laag met papier nog niet volledig droog is en de verf met een vrij grove borstel wordt aangebracht krijg je een rotsstructuur als effect. Na het volledig drogen en uitharden breng ik kleurnuances aan met waterverf en werk af met een laag matte vernis uit een spuitbus. Het karkas van draad kan daarna eventueel verwijderd worden nadien. Het eindresultaat is licht van structuur  zeer sterk en nog steeds manipuleerbaar.

Erik.

Michiel

Misschien is de combinatie van een fijnmazig aluminiumgaas (plooit makkelijker dan staal, blijft makkelijker in vorm, knipt makkelijker met schaar), in combinatie met Scultamolt. Dat is licht en als je ziet wat vb Evan ermee doet, lijkt het erg modeleerbaar. Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, en heb geen idee goe de hechting is tussen alu-gaas en Scultamolt. Dat lijkt me wel een belangrijk punt om uit te zoeken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mark7758

Gaas. Liefst fijn.
En dan ER-Decor pasta. Werk bij ons (BELUX) erg goed.
Is licht en toch behoorlijk stevig.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Gerolf

Hard Shell ? Op mijn website heel summier uitgelegd - http://meb.gerolf.be/scenery/land/nlandel.htm

Je kan reliëf maken met proppen krantenpapier, strips schilderstape erover, daarover papieren handdoekjes gedrenkt in gips
Na uitharden de proppen weg, en je hebt een harde schil
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

Bedankt voor het meedenken mannen. Veel nuttige tips op een rijtje. De hardshell methode kan mij wel bekoren. Ik heb ze toegepast op Hamsart. Maar het gipsen is nogal een vuile bedoening en het duurde ook best lang voor een sterke laag verkregen werd. ik moest heel wat in gipspap gedrenkte doekjes leggen en dat ging niet zo vlot. Vandaar dat ik een alternatief zoek. Sculptamold lijkt wel een kanshebber om eens te proberen.

https://www.bentinkmodelspoor.nl/content/91-sculptamold

Metpetergaathetbeter

#940
 en je dochter kan en zal willen  meehelpen  :) ;) Onze baan in de clubwagon heeft gedeeltelijk dit ondergaan bovendien heb je dan massa voor je bomen in vast gte zetten


https://www.youtube.com/watch?v=SJXjOk2AXVg hiermee en je dochter kan en zal willen  meehelpen  :) ;)


Of Erik's methode met krantenpapier

doomslu

Zo'n papje met behangerslijm gebruik ik ook, maar dan op basis van karton van eierdozen.
Als je die een week of meer (versnipperd) in water legt krijg je iets dat op Sculptamold lijkt.
Maar, het echte Sculptamold is natuurlijk ook een super materiaal.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

#942
ofwel opteren voor gaas (versleten vliegengaas) wc-papier - krantenpapier en dan het papje eroverheen als massa om bomen.........

C.B.

Amaai Peter , deze foto's laten goed zien dat je geniet van het ontwerpen en bouwen.
Ziet er zeer deftig uit.
Die slanke S bocht onder dat bruggetje ; als dit allemaal aangekleed is , een parade stukje.  :)
Groetjes.
Claudio.