Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Metpetergaathetbeter

boerenvlechting ? om nog juister te zijn ?

Herwig

#916
Dat is 't .     En keurig in model gevlochten door Peter ....

[ Gewoon ter achtergrond-informatie, siermetselwerk, met dank aan   http://www.metselen.net/vlechtingen.html ]

Ook :     zwaluwstaart(metsel)verband,  met zaag(tand)vormige grens tussen beide lagen  ( van Dale )

PeterVG

Op het bovendek mogen dan wel bruggen verschijnen op het onderdek kan intussen gereden worden.

Maar je zal het altijd zien. Komt er dan eens iemand kijken dan doet ie het nie

https://youtu.be/gumrB5BiOCg

GDE

Zo'n teleurstellend kopje  :D nu kan je toch niet anders dan ervoor te zorgen dat het goed rijd  :D

loebaske

Zo een bekend fonomeen....

PeterVG

Hier dus de eerste rit doorheen de bundel van het benedendek. Treinbestuurder van dienst was Nore.

https://youtu.be/DOgrQz5bkj0

De sporen werden voor de rit niet gereinigd. Ze zijn recht uit de doos in Soudal fix all geplakt en dat was het. Draden aangesloten wisselmotors gemonteerd en de vingers jeukten voor een rijtest. En tot mijn grote verbazing reed de Moyse rangeerloc van REE feilloos doorheen de bundel. Ik vrees dat ik in al mijn locs een powerpack wil inbouwen.
Intussen heb ik ook wat zitten rangeren. Alles werkt netjes tot mijn grote tevredenheid. Alleen is het me nu duidelijk geworden dat ik moet stoppen met het inbouwen van extra gewicht in goederenwagens. Dit deed ik om de kadee koppelingen beter te laten werken boven ontkoppelmagneten. Dat extra gewicht helpt inderdaad bij de koppelmomenten. Maar plastic aslagers kunnen er echt niet tegen. Zelfs met smering treedt snel schade op. Enkel metalen aspotjes zijn bestand tegen het extra gewicht. Aangezien ik ontkoppelmagneten niet ga inbouwen. Teveel gedoe voor een baan van dit formaat stap ik ook af van het extra gewicht. Ik ben tevreden met handmatig ontkoppelen van de kadees doormiddel van een pin. Enkel op plaatsen buiten handbereik zal ik gebruik maken van ontkoppelmagneten. Deze plaatsen zijn echter zeer beperkt in aantal aangezien mijn baan overal zeer smal is opgebouwd.

Michiel

Leuk filmpje met een spontane bestuurder.  8)

Er blijkt wel een interfentie te zijn tussen camera en (led)verlichting, want het beeld knippert nogal erg. Het beeld in de helix is stabiel zonder knipper.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG

Ja inderdaad Michiel.
De flikkering is het gevolg van de ledverlichting. Is jammer maar helaas. Ik heb zowat 100m ledverlichting te hangen. De goedkoopste is net haalbaar voor mijn budget. De flikkering moet ik er dan maar bij nemen. De ogen merken dit niet op hoor ;-)

Werner

Ah, hergebruik van een doos ijskreem. 'k Heb er ook zo een reeks staan, om modelbouwonderdelen en elektronica componenten te sorteren  :)
H0, 2-rail analoog, grotendeels Belgisch.
Mijn broncode: wat niet is getest, werkt niet; wat niet werkt, is niet getest geweest.

RD25

"make today amazing"

de boodschap van je dochter is duidelijk.   ;)   knap werk  8)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

krisds

Je kan ook metalen aslagertjes kopen bij pb messing of andere handelaars, zo hoef je geen wagentjes open te breken...

PeterVG

Dat wil ik zeker proberen. Heeft er iemand ervaring mee.

PeterVG

Terwijl op het onderdek testritten gereden worden bouw ik verder bruggen voor het bovendek. De vierde brug voor dit project is intussen toonbaar. Ook deze brug is weer een zelfbouwproject naar een bestaand voorbeeld. Het werd één van de bruggen die mij sterk aanspreekt. De bakstenen brug van Walzin over lijn 166 welke je kan vinden in het dal van de Lesse tussen Houyet en Dinant.



Het voorbeeld is best groot. Volledig op schaal zou ze net niet passen op de plaats die ik ervoor beschikbaar heb. Daarom heb ik de brug op schaal 1/100 nagebouwd. Zelfs iets kleiner toont de brug nog steeds imposant op de modelbaan.



Op deze foto schiet de bouw van de brug al aardig op. Styreen is dan ook een fijn materiaal om mee te bouwen.
De brugvorm van Walzin lijkt niet evident om in model na te bouwen wegens de ronde vormen. Met een goed plan kan dat echter geen probleem vormen. De flanken van de brug verbreden naar de landhoofden toe. Deze vorm werd verkregen door de basisplaat van het wegdek in de juiste vorm te snijden. De flanken van de brug werden hiertegen gekleefd. Om de flanken van de brug vooraf wat buigzamer te maken werden op de uiteinden langs de binnenzijde vertikaal  inkervingen gesneden. Op de foto zijn ze nog net zichtbaar. Deze maken het styreen van 1mm dik wat buigzamer. Daarna is het vrij eenvoudig de basisplaten uit wit styreen in mekaar te lijmen met de juiste rondingen.
Zoals je op de foto kan zien wordt momenteel gewerkt aan de baktsteen laag welke onderaan de brug rond gemetsteld werd. Een eenvoudig karwei in plasticcard. Strips van één steenlaag worden half ingesneden waardoor ze vanzelf rond komen te staan. Daarna is het enkel netjes verlijmen om een mooi resultaat te bekomen.



Even proberen hoe de brug toont wanneer ze op haar plek hangt.

loebaske

Straffe dinges Peter....TOP

SuSke

Waar haal jij "strips van 1 steenlaag" in styreen vandaan Peter?

Maar het is inderdaad een "speciaal" bruggetje
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.