Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

PeterVG

Ik ben er vanuit gegaan dat het brugdek gewoon op de brughoofden lag.
Als ik de fotos bekijk lijkt het in ieder geval zo en dat is voor mij voldoende om de brug zo na te bouwen.

Nog wat foto's waar ik mij op baseer tijdens de nabouw.






PeterVG

#901
Het stond in de sterren geschreven dat ik dit brugje ooit zou nabouwen. 20 jaar geleden was het een geliefd fotoplekje waar ik menig trein heb opgewacht. Al tijdens mijn eerste bezoeken aan lijn 42 in de jaren 80 wandelde ik langs dit brugje.
Een beeld uit de dieseljaren


Roanne Coo, 16 mei 1998
Dit was de laatste keer dat ik het brugje met metalen brugdek zag.



Eén dag later lag het brugdek naast de brug.
De elektrificatie van lijn 42 zat eraan te komen en een hogere brug was nodig om draad te kunnen spannen boven de spoorlijn.



Roanne Coo, 20 mei 1998
Geen fraai zicht het gapend gat boven de spoorlijn.



Trois-Ponts, 16 mei 1998
Op de goederenkoer van Trois-Ponts had men een nieuw verhoogd brugdek uit beton gegoten. Het nieuwe brugje werd duidelijk smaller en enkel nog geschikt voor tweewielers.









Op 30 mei 1998 werd het nieuwe brugdek geplaatst. Dit zijn enkele sfeerbeelden van de kraanwerken te Trois-Ponts om het betonnen brugje naar zijn bestemming te kunnen brengen.



Op 27 juni 1998 ben ik het nieuwe brugdek gaan bekijken. Het ziet er best fraai uit.



Dit is de huidige situatie. Nog even want de reizigersdienst verwacht ander treinmateriaal om de dienst Luxemburg-Luik uit te baten.

Een prachtige foto uit de oude doos staat afgebeeld in het boek:
Motorwagens deel 2 van het TSP op pag 57 met brossel 4906.


Rangeerduivel

Citaat van: PeterVG op 01 maart 2019, 10:20:16 AM
Ik ben er vanuit gegaan dat het brugdek gewoon op de brughoofden lag.

Volgens mij heeft men daarvoor geopteerd omdat het niet de bedoeling was van treinen over dat brugje te laten rijden en er dus ook minder belasting (gewicht, trilling enz...) aan te pas kwam.
Maar zoals Suske zei, een metalen plaat is niet uitgesloten maar die zal door zijn geringe dikte niet opvallen.
Kan mij moeilijk voorstellen dat de brug 'bloot' op het beton ligt.. :-\
Soit, het zal in elk geval niet de moeite zijn om er 'in model' iets tussen testeken...

;)

Metpetergaathetbeter

ofwel op de plaatsen waar het metalen glijplaten zou kunnen gelegen hebben  roestplekken om de(eventuele) aanwezigheid van die delen te faken  ;)

erik de noorman

Mooi bouwsel. Peter klinknagels zijn makkelijk na te maken met aluminiumplaat. Reepjes snijden en .in L vorm plooien Met een naald langs een liniaal op gelijke afstand klinknagels induwen. Verlijmen met secondelijm.

Erik.

PeterVG

Ik heb het geprobeerd Erik maar het zit niet in mijn vingers. Alles is in de vuilbak verdwenen.

SuSke

Die foto van de net verwijderde brug staaft mijn vermoeden dat er geen "oplegtoestellen" voorzien waren onder dat brugje.
Je ziet duidelijk de geprofileerde staalplaat waar een betonnen dek op gestort is en dat waarschijnlijk doorliep over de vlotplaten aan de landhoofden. De "steenweg" loopt te soepel van de gewone verharding over naar de verharding op de brug om niet continue te zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

#907
Nu heb 'k    "vlotplaat"   opgezocht,   wat dan weer een   "stootvloer"   of -plaat zou wezen.   
                                  https://nl.wikipedia.org/wiki/Stootplaat
Wel leerrijk allemaal   .....

PeterVG



De werken aan het brugje van Roanne Coo zijn nu zover gevorderd dat de afwateringskanalen onderaan de muren gebouwd moeten worden. Om de situatie nog eens goed te kunnen bekijken heb ik een tripje naar het grote voorbeeld gemaakt. Helaas voor mij zijn de kanalen uitgebroken tijdens de elektrificatie van de lijn. Ik zal het dus met mijn aantekeningen en fotos van 22 jaar terug moeten doen om de bouw te realiseren. Gelukkig hadden we het zaakje toen goed in kaart gebracht.



Een fotocollage met fotos uit 1997 genomen voor de renovatie van de brug. Duidelijk zichtbaar is het afwateringskanaal.

Rond het brugje werd recent flink ontbost. Zoals overal langs lijn 42 trouwens. De ganse lijn ligt er momenteel zeer fotovriendelijk bij.
De snoeiwerken werden uitgevoerd om de veiligheid tijdens stormen te garanderen.






PeterVG

Weinig merkbare vorderingen wegens opstoten van lentegevoel :(
De bouw van het afwateringskanaal bleek heel wat tijd te vragen.



Dankzij de notities die ik 20 jaar terug maakte zal het geheel vrij nauwkeurig op schaal zijn. In ieder geval goed genoeg voor mijn doel.



Een kijk op de achterzijde.
Alles is modulair opgebouwd zodat het schilderwerk makkelijker kan uitgevoerd worden. De brug bestaat momenteel uit een puzzel van 8 stukjes die mooi in mekaar passen.



De brug is nu voor 90% klaar. Enkele details ontbreken. Sommige stukken vragen een plamuurbeurt.
Wat belangrijk is is dat ik de brug kan gaan inpassen in de baan. Enkele kleine aanpassingen aan de houtconstructie en we kunnen weer verder met de bouw van lijn 41.
Het schilderen van de brug laat ik voor later. Eerst nog een paar andere brugjes bouwen die belangrijk zijn om een goed beeld te krijgen van de voorzijde van de baan. Eenmaal dat er is kan het frontpanaal van de baan passend uitgezaagd worden. 
Dat is momenteel het actiepunt waaraan ik werk.

Floris

gaaf zo met die afwateringsgoot en zo. simpel viaductje écht goed uitgewerkt, hou ik van.  8)

evan

Citaat van: Floris op 02 april 2019, 22:45:38 PM
gaaf zo met die afwateringsgoot en zo. simpel viaductje écht goed uitgewerkt, hou ik van.  8)

Ik ook

Knap werk Peter!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loebaske


machtig mooi gebouwd Peter

Herwig

#913
Hoe zo'n  'gewoon'  bruggetje in model toch indrukwekkend kan zijn .....al die details.  Knap.
Ook die driehoekige anders-georiënteerde baksteenvlakken in de schuine steunmuren heb je helemaal uitgewerkt ...
( een architect of zo kent wel de juiste benaming hiervan .... heeft iets te maken met het in elkaar  'weven'  van de stenen )

Floris

close enough, niet weven, maar vlechten. vlechting dus.  :P