Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Kautenbach

Wow, dat is nog eens een aanpak, Peter. Mag ook wel met zo'n  baan ;D ;D

PeterVG

#886
Nu een klein deel van de achtergronden in hun basiskleur geschilderd zijn ben ik benieuwd hoe dit baandeel zal ogen met gemonteerde frieslijsten. Ik moet me inhouden om dit werkje niet al uit te voeren. Het lijkt me verstandiger om eerst sporen en wissels te monteren. De bekabeling en motorisatie uitvoeren zonder frieslijsten is toch een stuk handiger.



Dus ben ik gestart met het leggen van sporen. Eerst komt het benedendek aan de beurt. Hier kronkelt een industrieël lijntje langs steengroeves. De sporen zijn hier matig onderhouden en licht uitgevoerd. Om dit uit te beelden ben ik aan het experimenteren gegaan met flex rails van Tillig. Dwarsliggers hangen netjes aan mekaar in matjes. De dwarsliggers op korte afstand. Niet echt juist voor lichter spoor. Dus snij ik de dwarsliggers los zodat ik ze op grotere afstand van mekaar onder het spoor kan monteren. Tillig heeft ook flexrail met metalen dwarsliggers, Tillig nr 85136. Ideaal om wat mee te experimeteren. Resultaat is dat ik houten en metalen dwarsliggers op een hoopje gegooid heb en ze willekeurig weer gemonteerd heb op een schaalafstand van ongeveer 1m.



Tillig Flexspoor met metalen dwarsliggers



Na wat snijden en plakken.
Een start van wat ooit een verwaarloosd spoortje moet worden. Heel wat verweerwerk zal nodig zijn om het overtuigend te maken.



PeterVG

#887
Inspiratie vond ik langs lijn 132 waar nog steeds metalen dwarsliggers te vinden zijn tussen Mariembourg en Treignes



In België werden metalen dwarsliggers massaal aangewend tijdens de jaren 20 en 30 van vorige eeuw. Na WO I was het spoornet in België een schim van wat het ooit was na verwoestingen en plunderingen. Het net terug opbouwen was een grote uitdaging. Pas in de jaren 20 kwam dat goed op gang. Na WO I was er een imens tekort aan hout. De spoorwegen schakelden dan ook over op metalen dwarsliggers. Het zal U wellicht verbazen maar de dwarsliggers van toen zijn nog gewoon in dienst bij de CFV3V. Je kan er exemplaren vinden van 90 jaar oud.


mark7758

Gaaf en leuk idee. Bedankt
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Cozzy

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Floris

cool, angleur - athus. Begon als klein staalfabriekje (kocht ruwijzer in bij hoogovenbedrijven en zette het als een van de eersten met een thomas-oven om in staal) in kinkempois, waar nu de coilhaven zit, en blijkbaar gingen de zaken goed want later namen ze een paar hoogovenbedrijven over, zoals societe de sclessin, tegenover de cokesfabriek in seraing waar nu een walserij staat (ferblatil) maar een paar van de oude hallen staan nog op het walserijterrein, en dus de hoogovens van athus. Later werd de hele zaak door cockerill overgenomen.
Goed, tot zover deze uitermate nuttige info  ;D
Lekker bezig Peter! Ben minstens zo benieuwd als jij wat dit gaat worden!

PeterVG

Waar waren we gebleven want het is hier al een tijdje stil.
Hier ongeveer:



Het tweedeksdeel van de baan is uitgerust met verlichting en frieslijst en een hemelsblauwe achtergrond.
Eigenlijk was dat een tussentijds einddoel en het plan was om daarna de schaduwstations volledig operationeel te maken. Maar goed verandering van plan kan de motivatie hoog houden. Dus werden de plannen gewijzigd. Ik wil graag het beeld van hierboven aanvullen met frieslijsten in het midden en onderaan de baan. Makkelijk gezegd maar niet snel uitgevoerd. Om het mezelf niet moeilijk te maken heb ik besloten om wissels en motorisatie eerst aan te brengen zonder frieslijst. Dus diende het sporenplan volledig uitgewerkt te worden. Bruggen en viaducten moeten ook definitief geplaatst worden zodat ik de frieslijst vrij correct kan uitzagen. Veel werk dus

Het onderdek vraagt de meeste aandacht aangezien hier 3 spooraansluitingen liggen.



De foto toont hoe spooraansluiting La Préalle stilaan zijn definitief sporenplan gaat krijgen.
Het sporenplan zoals het nu uitgetekend is werd iets totaal anders dan voorheen gepland. Allemaal het gevolg van het ontdekken van een paar fotos genomen rond de steengroeve van La Préalle nabij Sprimont.
https://goo.gl/images/wngDcw



Naast het plannen van La Préalle werd bundel Florzé volledig uitgewerkt. Hier staan de werken al wat verder. De spoorwerken in de bundel zijn grotendeels klaar. De bekabeling en het monteren van de wisselmotoren is achter de rug.  De eindafwerking ligt hier stil doordat 2 wissels moeten nabesteld worden.








PeterVG

Langs het bovendek loopt de dubbelsporige lijn 41. Het bovendek is op dit deel van de baan eerder een paradetraject met weinig wissels. Wel heb ik heel wat brugjes gepland waardoor de spoorlijn zich door een Ardens landschap kan kronkelen. Om de frieslijst passend in het landschap te kunnen plaatsen moeten de brugjes minstens als mockup geplaatst worden.
Momenteel ben ik bezig met de bouw van het kleine brugje van Roanne Coo. In 1997 heb ik het grote voorbeeld opgemeten vlak voor het vernieuwd werd om de elektrificatie van lijn 42 mogelijk te maken. Het brugje in HO is een zelfbouwproject op basis van styreenplaat. Intussen staat er al iets toonbaars op de baan.


Het grote voorbeeld zoals het tot 1998 te zien was aan de vroegere uitrit van station Roanne Coo.


De start van het project


De steunmuren van het brugdek gebouwd met slaters baksteenplaat.


Het bouwsel begint op een brug te lijken.
Ik heb besloten om klinknagels achterwege te laten. Ik slaag er niet in om iets deftig af te leveren dus ben ik tevreden met het huidige resultaat. Uiteindelijk wacht nog 60m baan op scenery dus moeten we al wat sneller tevreden zijn.

OlivierV

Je bent weer reuzegoed bezig Peter! Het brugje mag er zeker wezen!
En zoals men zegt, verandering van spijs doet eten.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan


Metpetergaathetbeter

er bestaan decals van klinknagels  :-\

Herwig

#896
Zo'n kort, bescheiden plaatbruggetje heeft dat nooit een oplegging ?  ( roloplegging met horizontale cilinders bijvoorbeeld )
Op uw foto te zien blijkbaar ook bij dit kleine bruggetje weer niet,  niet nodig of misschien onzichtbaar ?
Ligt de brugonderkant in dit geval rechtstreeks op de natuurstenen of betonnen balk van de aanbrug ?
Of liggen er toch rubberen of kunststoffen oplegplaten tussen ?

SuSke

#897
Waarschijnlijk stalen glijplaten Herwig, die ondertussen al lekker vastgeroest zijn.

Vraag is wat de feitelijke overspanning is van zo'n brugje.
De verkorting/verlenging ingevolge de temperatuurswerking kan voor korte overspanningen in het bruglichaam zelf opgenomen worden en dan zit het aan beide kanten gewoon "vast".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

aan Suske,
Dank voor de info over de (minimale) brugoplegging.
aan PeterVG,
Nog veel moed voor & plezier met uw sensationele kelderproject.

evan

Citaat van: Herwig op 01 maart 2019, 08:18:01 AM

Nog veel moed voor & plezier met uw sensationele kelderproject.

Sensationeel is het zeker!

Bedankt voor de update Peter ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.