Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

PeterVG

Een overzicht van de werken aan lijn 41



Na het afwerken van de helix en de toegangssporen naar de klimspiraal werden de twee keerlussen die in de helix verwerkt zijn operationeel gemaakt. Volledig in de stijl van de baan zijn de keerlussen manueel te bedienen. Een schakelaar is mechanisch verbonden met de wisseltongen. Het elektrische deel van de schakelaar poolt de lus om.





Tussen het boven en onderdek werd een derde niveau gebouwd dat lijn 163 zal uitbeelden van Gouvy naar schaduwstation Bastogne langs diorama Villeroux. De werken aan het schaduwstation werden deze zomer afgerond. Om plaats te sparen onder de multiplexplaat werd gekozen voor platte handmatige wisselstellers van Tillig. Mechanisch werken deze prima. Elektrisch zijn ze een flop. Daarom werd een extra schakelaar geplaatst voor de polarisatie van de wissels.



Lijn 163 zweeft tussen onder en bovendek. Helaas is ze net als hier grotendeels uitgevoerd als schaduwsecte.



Nadat de werken rondom de helix afgelopen waren kon eindelijk gestart worden met het plaatsen van de achtergrondbeplating op het benedendek. Deze klus is intussen geklaard. Er werd 15m achtergrond gemonteerd waarvan er slechts 3m recht loopt.

Lijn 41 kan ook bezocht worden op facebook:
https://www.facebook.com/groups/1354713717992069/

Metpetergaathetbeter


PeterVG

Bedankt voor de tip Peter.
De sneeuwruimer van Kinkempois welke duidelijk gelijkenis vertoond met deze van Gouvy. Wel heeft deze extra koplampen. En voor mij zeer nuttig is een duidelijl beeld van beschrifting en kleurstelling.

eddy

Indrukwekkend Peter.

groeten eddy

Herwig

aan PeterVG,

Bedoel je dat je zelf een   mini-schakelaartje/microswitch   hebt ingebouwd in de oorspronkelijk niet-elektrische, handmatige, wisselomzetters ?  Die verder handbediend blijven...

PeterVG

Het elektrische deel heb ik uit de handstellers van Tillig verwijderd. Een extra schakelaar werd naast de mechanische Tillig wisselstellers ingebouwd. Ik moet nu wel 2 handelingen uitvoeren om deze wissels te bedienen. Maar ik ben in ruil wel zeker van een perfect rijgedrag. Voor mij goed genoeg als oplossing in dit weinig bereden schaduwstation ;)

thor

Je rijdt dus niet digitaal, och computer gestuurd? Zou een groot deel van je handelingen overbodig maken.
Voor de rest, ik volg dit project van je al zeer lang, zeer mooi en zorgvuldig werk, iets om trots op te zijn.
Ben erg benieuwd naar de landschappen die je gaat creëren. Die zitten ongetwijfeld al in je hoofd?
Samengevat : proficiat.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

OlivierV

Peter rijdt wel digitaal, maar handbediend. Hij loopt met z'n smartphone als handregelaar achter z'n loc/trein aan. de wissels worden lokaal bediend. Zo blijft er heel wat spel mogelijk.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

thor

Goed, digitaal handbediend. Wat als er meerdere treinen rijden? ka
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

PeterVG

Bedankt voor de complimenten Ronny. Olivier heeft mijn rijprincipe goed verwoord. Meerdere treinen is voor mij geen doel meer. Een grote rangeerpuzzel zal al fijn zijn..... wie weet ooit als het af raakt.
Toen ik aan de baan begon was het doel een baan voor oprations met vaste dienstregeling met bemande seinhuizen die per station wissels en seinen bedienen in verbinding met mekaar. Dat plan kan nog steeds maar ik twijfel of het ooit zal plaatsvinden. Er is geen belangstelling voor. Mijn vrienden van toen laten niet meer van zich horen. Het Amerikaans concept van operations slaat in europa niet aan.
Mijn motto is nu we zullen wel zien. Ik amuseer mij gewoon en automatisatie hoort daar niet bij☺

doomslu

Als je ooit eens een rijdag organiseert kom ik af!

(tegen dan ben ik zeker in pensioen).  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

thor

Ach, het is overal hetzelfde, ik werk al sinds 2004 aan mijn baan (6x3.5 m) en ik ben in die zin, niet haastig. Alles wat ik doe, moet van de eerste keer juist zijn, voor mij dan toch.
Rij wel geautomatiseerd.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

OlivierV

Een rijdag met meerdere mensen op jouw baan of op eenieders baan waar dat een beetje mogelijk is is mijn inziens een fijn gegeven!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Herwig

#823
aan PeterVG,
Dank voor uw beschrijving van deze specifieke wisselbediening.
( 'k word verondersteld van deze winter hier ten huize een reeks H0-wissels te leggen, maar heb nog steeds niet definitief beslist tot welke niveau van bedrading/schakeling ik deze zou installeren ... )

DFS

Citaat van: PeterVG op 05 september 2018, 21:02:43 PM
Toen ik aan de baan begon was het doel een baan voor oprations met vaste dienstregeling met bemande seinhuizen die per station wissels en seinen bedienen in verbinding met mekaar. Dat plan kan nog steeds maar ik twijfel of het ooit zal plaatsvinden. Er is geen belangstelling voor. Mijn vrienden van toen laten niet meer van zich horen. Het Amerikaans concept van operations slaat in europa niet aan.
Mijn motto is nu we zullen wel zien. Ik amuseer mij gewoon en automatisatie hoort daar niet bij☺

Misschien moet je het Amerikaans concept van operations nog wat tijd geven, wij zijn met enkele vrienden met een gelijkaardig concept bezig