Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Floris

vernis verkleurt zelf vaak nog harder... witte verf is dan wellicht beter.

DFS

Citaat van: Floris op 30 januari 2018, 17:16:52 PM
vernis verkleurt zelf vaak nog harder... witte verf is dan wellicht beter.

Heb ik ook al meegemaakt, meestal zelfs hoe goedkoper de vernis, hoe geler met termijn...

PeterVG

Een eindlaag lijkt me wel een goed idee.
Deze lijkt me wel een optie.
https://www.youtube.com/watch?v=xio4bFHuvp0

Vandaag lokte het zonnetje me naar buiten.
Een kleine fotosessie zodat ik kan uittesten hoe al dat wit op foto contrasteert met een vrij donker treinstel.
Met zonlicht lukt het allemaal een stuk beter dan in kunstlicht.




mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Pierre

Groet Pierre.


PeterVG

Het is nog niet klaar hoor.
Ik heb nog 10 maanden om dit kerstkaartje af te werken. ;D

DFS

Citaat van: mark7758 op 31 januari 2018, 07:45:44 AM
SUPER gaaf gedaan.

Inderdaad, mooie overgang naar de achtergrond ook !

apenkop

Citaat van: PeterVG op 31 januari 2018, 08:15:18 AM
Ik heb nog 10 maanden om dit kerstkaartje af te werken. ;D
Dat wordt dan ook wel een super...super kerstkaart zet mij maar op de verzendlijst ;D
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Herwig

aan PeterVG,   

Als je dit apart stations-tafereeltje vooraan zou afschermen met een afsluitende, ondoorschijnende plaat ?
De plaat slechts wegnemen als je er aan werkt of je treinen laat bollen...
Misschien blijft het dan netjes wit ?


PeterVG

Ja Herwig dat zou kunnen.
Maar ik vind plastic plaatjes die banen afschermen vreselijk. Dan kan je niet meer genieten van je werk. Genieten kan ik pas als ik vanuit alle hoeken vrij kan kijken. Ik maak het bakje zo dat ik het stofvrij kan afschermen met een doek. Het gordijn gaat dan open bij een rijsessie.

Metpetergaathetbeter

#730
Citaat van: PeterVG op 31 januari 2018, 12:37:38 PM
kan afschermen met een doek. Het gordijn gaat dan open bij een rijsessie.
of ergens een stukje vensterglas dan is het steeds (ietsje minder) zichtbaar waarbij je het glas in profieltjes schuiven    en eventueel wegnemen kan ;)

Herwig

#731
citaat Peter:  "...Ik maak het bakje zo dat ik het stofvrij kan afschermen met een doek. Het gordijn gaat dan open bij een rijsessie..."

Een afneembare, ondoorschijnende plaat of doek.  Wegpakken en opbergen als men treintjes rijdt, 't is inderdaad dat wat ik bedoelde.
Blijft afwachten of uw sneeuwwit voor immer wit blijft ...


Floris


Kautenbach

Super, en weer eens totaal wat anders, top

PeterVG

#734
De besneeuwde tallud van Villeroux.

IMG_0122 by Peter Van Gestel, on Flickr

De basis van de tallud bestaat uit styrodur welke in vorm gesneden werd. Hierop werd Polyfilla One Fill vulmiddel aangebracht als imitatie sneeuw.
Het vulmiddel laat zich makkelijk sculpteren. Een klein kunstenaars truweeltje bleek uiterst handig.
Om rondom een goed bereik te hebben heb ik de talud apart besneeuwd. Dus niet vastgelijmd op het diorama waardoor ik geen hinder in mijn bewegingen ondervond.
Met een schuurpapier kan het vulmiddel indien nodig geschuurd worden. Een schuurmiddel dat geen restjes achterlaat is een must. We willen onze sneeuw immers niet vervuilen.



Het resultaat begint intussen een vorm aan te nemen die realistisch oogt. Al lijkt de kunstsneeuw onder kunstlicht eerder geel van kleur. Daarom heb ik vandaag wat fotos genomen onder zonlicht. Het resultaat oogt dan stukken beter. De sneeuw toont dan echt als sneeuw wit van kleur. Ik ga dus op zoek naar een meer koudere lichtkleur om Villeroux te verlichten.