Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

GDE

Perronlantaarn , afmetingen in centimeters by geert descamps, on Flickr
by geert descamps, on Flickr
Onderkant perronlantaarn by geert descamps, on Flickr
Perronlantaarn Belgische spoorwegen by geert descamps, on Flickr
Perronlantaarn Belgische spoorwegen by geert descamps, on Flickr
Dankzij de vriendelijke bewoner is het me gelukt om enkele opmetingen te doen . Op een foto staat een meter tegen de lantaarn , met deze kan de volledige hoogte uitgerekend worden . Door de hoogte en sterke wind kon ik moeilijk die lamphouders meten maar op 1 of 2 centimeters na zou deze een diameter hebben van 35 centimeter . Die lamphouders komen nog vaak voor op loodsen en soms nog aan stations . In Maldegem hangen die ook nog. Jammer dat die overal allemaal zo hoog hangen wat het gaan opmeten niet gemakkelijk maakt . Dit zijn weer van die typische details waar ge nergens geen info over kunt vinden in boekskes . In ieder geval is het wel iets leuks om na te bouwen al lijkt het me niet eenvoudig .

PeterVG

Prachtig Geert.
Een dikke dankuwel is zeker op zijn plaats.
Hiermee ben ik op het goede spoor gezet.
Zou het mogelijk zijn om de fotos in flickr vrij te geven voor algemene toegang.
Nu kan ik de meeste fotos enkel raadplegen via het forum.
Het zou fijn zijn dat ik de fotos via flickr kan downloaden voor mij project.

GDE

Heel graag gedaan Peter . Daarvoor is het forum en kunnen we elkaar helpen . Ik ben al benieuwd naar uw creatie  :D Nog even vermelden dat de sokkel van deze paal zo'n 30 cm boven de grond uit stak zoals aangegeven op het plan . Als ik uw foto's bekijk en deze in de boeken van Nicolas collection lijkt de sokkel minder hoog boven de grond uit te zitten .  de foto's op Flickr zouden nu allemaal toegankelijk moeten zijn . Als het niet lukt met de foto's laat dan maar weten hè  ;)

Gerolf

Erg mooie lantaarns - het kriebelt om die ook na te maken  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

Geert:
Alle fotos zijn nu prima zichtbaar.
Hartelijk dank hiervoor.

Gerolf:
Je maakt me wel benieuwd.
Met welke materialen zou U aan de slag gaan?

MARKLINRIJDER

#695
Perron Verlichting by Goovaerts David, on Flickr

In 3D print (HO) ong. een 4.5€/st

PeterVG

Mooi David
Wil dat zeggen dat we deze bij U kunnen bestellen?

GDE

#697
Ook wel interesse in deze palen David . Komen de lampenkappen ook ? Die kappen zijn ook interessant om apart te doen want deze waren zelfs aan stations en goederenloodsen te zien . Alvast een zeer mooi initiatief  :)
P1080234 by geert descamps, on Flickr

MARKLINRIJDER


sdz1976

Knappe verwering van die brug Peter  8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Gerolf

Citaat van: PeterVG op 18 januari 2018, 17:47:47 PM
Gerolf: Je maakt me wel benieuwd.
Met welke materialen zou U aan de slag gaan?

Ik zou eerder voor messing buisjes gaan (en de draaibank), de lampenkappen stansen, de houders etsen, ...  nogal artisanaal dus  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Doornroosje

Ik dacht eerder aan een saté-stokje, krimpkous voor boven en styreen buizen van iets grotere diameter eronder. Dat is toch wat ik in gedacht had voor de palen van mijn perronoverkappingen op mijn baan.

Michiel

#702
Erg mooie lantaarns, met erg fijne palen. Zouden ook niet op mijn baan misstaan (maar wel in schaal N). Maar waarschijnlijk zijn de palen te fijn om ze hol te kunnen uitvoeren, en er lakdraad door te rijgen. Misschien, zoals in't echt met functionele luchtlijnen werken?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Ik vermoed dat de door David getoonde palen (en ook andere in hetzelfde produkt gemaakt) heel fragiel zullen zijn.
Ik zou ze daarom bv in messing maken.
Paul Bellon heeft bv. zo'n soort palen (wel niet voor verlichting) voor ondersteuning van perron afdak. (wel veel te duur voor mijn station Hoboken -polder  80 euro voor het benodigde aantal  :( :() Maar ze zijn wel prachtig
Met vriendelijke groeten
Peter

GDE

#704
Mooi gemaakt David  ;) Deze wil ik zeker kopen van zodra ze beschikbaar zijn . ik denk dat voor deze verlichtingspaal 3D ideaal gaat zijn . Het paaltje van David heeft de correcte vormen zoals de echte en ja zoiets is fragiel en zeer breekbaar . In onze hobby is dat meestal zo . Zeker als je de juiste maten wilt aanhouden . Het bovenste stukje die gewoon recht is zou nog eventueel in messing kunnen . Maar dat kan men eventueel zelf nog aanpassen indien gewenst . Misschien ook beter zo tegen het kromtrekken ? Ik denk dat het misschien ook beter zou zijn om dan de lampkappen te bevestigen met dit apart messing buisje (0,8 mm?) die door een beugel van de lampenkappen geschoven word tenzij alles in ene keer geprint zal worden . De lampenkap heeft in model een diameter van ongeveer 0,4 mm wat nog mee valt maar die houder zelf maken lijkt me een ferme uitdaging . Als die zou kunnen in 3 D zou wel mooi zijn. Ik vrees dat voor zelfbouw hier heel wat uurtjes zouden in kruipen . Als je maar ene nodig hebt is dat niet erg maar als ge er meerdere nodig hebt ... David als die lampenkappen met houders apart komen heb ik naast die met paaltjes daar ook wel interesse in  ;) naast die op perronlantaars , lampkappen aan stations en goederenloodsen kwam men ze ook nog tegen op gewone H vorm palen
De panne - HN-139 by Geert Nauwelaerts, on Flickr
Diesellok 6275 in Sint-Niklaas-West, 25.09.1971 by Geert Nauwelaerts, on Flickr of je kan de oude paal gebruiken om er een TL lamp aan te hangen  :D