Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Jurgen

Afgelopen zaterdag dan toch maar een reeks 82 gekocht van Piko.

Ik moet dringend eens terug werk maken van een baan dat alles terug kan rijden. Ik wil geen dozenkoper worden...
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

arnaud

Citaat van: PeterVG op 27 december 2017, 10:54:47 AM
Bouwkit van Jocadis nog steeds verkrijgbaar bij Saroulmapoul.
Koop eens bij een Belgische webwinkel  ;)

Mooie ;)
Ik vraag me als deze was niet (hier en daar) op een beton basis gebouwd (gezet)
Altijd cool jij model te zien
Arnaud
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Jurgen

Citaat van: Jurgen op 28 december 2017, 10:46:56 AM
Afgelopen zaterdag dan toch maar een reeks 82 gekocht van Piko.

Ik moet dringend eens terug werk maken van een baan dat alles terug kan rijden. Ik wil geen dozenkoper worden...


Geen idee waarom ik dit bericht in dit draadje heb geplaatst. Ik had nochtans niets gedronken!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Jurgen op 30 december 2017, 18:49:51 PM
Geen idee waarom ik dit bericht in dit draadje heb geplaatst. Ik had nochtans niets gedronken!
misschien lag het daaraan  ;D ;)

Peter opnieuw fraaie dingen,veelal was dat wachthuisje ofwel betegeld of betonnen vloer,verder werd het vaak gravel ;)

Johnnytrein

" Ik had nochtans niets gedronken" oei zelfs dat is gevaarlijk om uitdroging te voorkomen regelmatig drinken is de boodschap water heeft de voorkeur dan. :) :-[
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

PeterVG

#665
Schilderwerken aan de brug van Villeroux

De brug werd gebouwd met styreen baksteenplaat van Slaters.

Na een goede wasbeurt werd een grondlaag gespoten met Vallejo surface primer 73.605: roodbruin RAL 8012. 
Fijne verven deze uit het gamma van Vallejo. De dunnere verven uit het air gamma spuiten zeer goed ook met fijne airbrush pistolen.

Het roodbruin van de grondverf was een prima basislaag om meer variatie in de baksteenkleur krijgen.
Daarvoor gebruikte ik Vallejo air verf in de kleuren: Geel, Rood en Zwart.
Deze verven werden al drybrushend zeer spaarzaam opgebracht met een stukje keukenrol. Handig want zeer goedkoop en makkelijk te plooien tot een plat borsteltje netjes platgedrukt in een pincet. Voordeel is dat de verf via deze methode makkelijk rij per rij kan aangebracht worden.


IMG_9930 by Peter Van Gestel, on Flickr


Eerst spaarzaam hier en daar wat geel opbrengen.
Daarna spaarzaam een mix van rood en zwart waardoor meer zwart gekleurde stenen ontstaan. Niet met puur zwart werken want de zwarte kleur zal dan te overheersend zijn.
Als laatste kleur wordt met met puur rood gewerkt. Hierdoor zullen de stenen mooi oplichten.


IMG_9665 by Peter Van Gestel, on Flickr


Een volgende keer ga ik als grondverf met grijs werken. Ik heb een vermoeden dat de muur dan meteen gevoegd lijkt nadat de afzonderlijke stenen geverfd zijn.
Met de nu gebruikte methode moet ik de muur nog voegen.

apenkop

Toch een heel mooi resultaat Peter. Volgende bewerking voegen en dan nog wat verweren gaat helemaal goed komen wordt een prachtige brug
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Gerolf

Citaat van: PeterVG op 31 december 2017, 19:33:44 PM
Een volgende keer ga ik als grondverf met grijs werken. Ik heb een vermoeden dat de muur dan meteen gevoegd lijkt nadat de afzonderlijke stenen geverfd zijn.
Met de nu gebruikte methode moet ik de muur nog voegen.

Ik gebruik liever een grijze wash om achteraf te voegen ... maar dat is een kwestie van voorkeur ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Als je met een grijze grondlaag begint en als die dienst moet doen voor als voegwerk, wel even opletten met je "schildermethode". Je moet dan wel echt dry-brushen of de voegen zitten terug vol.

Maar ik gebruik deze techniek ook als ik werk met architectenkarton.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterVG

Enkele foto's genomen tijdens de schilderwerken van de brug.
Uit fouten kun je leren dus heb ik de tussenstappen in beeld gebracht om te vergelijken.
Om details op de foto's te bekijken klik je best door op de foto voor een groter exemplaar.



Voegwerken uitgevoerd met olieverf

Vooraleer de voegwerken werden uitgevoerd werd eerst een laag Gloss vernis van Vallejo gespoten met de airbrush.
Op het gladde oppervlak gaat de wash van olieverf goed in de voegen vloeien.
De wash werd aangemaakt met Mig thinner for washes en een mengsel olieverf uit wit en geeloker. Om gebreken in het voegwerk te verkrijgen werd de wash als pinwash aangebracht zodat deze niet overal tussenliep.
Na deze behandeling de top van de bakstenen goed afvegen met keukenpapier tot ze weer zuiver rood zijn.
Al bij al een makkelijk en snel proces.



Poeders van Mig als vervuiling aangebracht.

De poeders werden tot een wash gemengd met als drager "thinner for washes" van Mig.
Om enkel de voegen te kleuren werd een eerste laag wash na drogen afgeveegd met keukenpapier waardoor enkel de voegen vervuild achterbleven.
Daarna een tweede laag die ook op de bakstenen zelf mag opdrogen zodat een waas op de bakstenen verschijnt.
Er rijden stoomtreinen onder de brug. Een stevig beroet brugdek is een must.



Fixeren met blanco lak

Een laag satijn lak werd als fixatie aangebracht.
Waarom satijn, omdat dit wel leuk leek in een sneeuwlandschap met lichte dooi en dus natte gevels.
Helaas is de witte kleur van de voegen grotendeels verdwenen tijdens het fixeren met de satijnlak!
Een belangrijke les voor toekomstige projecten is minder verweerpoeders aanbrengen.
De hoek rechts onderaan toont duidelijk het verschil in voegwerk.

krisds


Om u een beetje aan te moedigen, ik kwam deze tegen op het internet via deze link;
http://www.blog.seniorennet.be/overweg13/

PeterVG

Bedankt voor het plaatsen van deze duidelijke foto Kris.

Je hebt me wel aan het twijfelen gezet.
Het doel van de paal links van het wachthok was me niet duidelijk.
Ik nam aan dat er een noodtelefoon aan bevestigd was. En ben dus gestart met deze na te bouwen in HO.
Maar ik begin te twijfelen of deze paal geen ander doel had?
Een aan/uit schakelaar voor de perronverlichting?
Maar wie zou die dan komen bedienen? Een treinconducteur?

Weet er iemand raad?

De foto van overweg 13 dateert uit de jaren 80 de halte is reeds gesloten.
Alles is duidelijk in verval en de bewuste paal kan al wat armaturen verloren hebben.
Als ik de foto van 1961 bekijk dan hangt er meer aan de paal maar het is helemaal niet duidelijk wat.



Dirkh

Is die paal niet voorzien van een slot dat door de conducteur moet bediend worden om aan te geven dat de trein mag vertrekken ?

Zo iets ?

PeterVG

Heb ik ook aan zitten denken Dirk.
Alleen in villeroux stonden geen seinen.
Er was dus niets aan te sturen.
Of ben ik mis heren NMBS'ers?

mark7758

Het lijkt bijna op een kraan voor een tuinslang. (Zou dat kunnen?) Overweg 13 vragen of hij die foto in grote resolutie heeft.?
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.