Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Steam.N

Leuk dat je een eerste herkenbaar stuk realiteit krijgt !

Die bakstenen zijn de zichtbare kant van de brugversterking.
Maak je er voor de rest geen zorgen over !
Eens de natuursteen ook aan de binnenkant van de boog aangewerkt is, zal het er prima uitzien  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Citaat van: PeterVG op 28 juli 2017, 12:48:16 PM
...
Ik had eerlijk gezegd commentaar verwacht dat het bakstenen welfsel in realiteit niet sterk genoeg zou zijn.
Klopt wel denk ik. De NMBS had de  brug in Cheneux versterkt met beton. Ach ik rij tijdperk III en vond baksteen mooier.

Niet echt Peter, je hebt de stenen in de juiste richting gelegd dus de "drukboog" kan zich perfect vormen.

Ik denk dat de "versterkingen" in beton in een later faze eerder iets herstellingstechnisch zijn. Instabiliteit van de fundering (verzakking) is genoeg om een aantal scheuren te krijgen en hier en daar een steen die loslaat.
Ook water (ontegensprekelijk aanwezig) en vorst doen de steen geen goed.
Daarom wordt dikwijls naar een drastisch middel gegrepen voor herstelling en dat is dan "Beton".


Verder vol verwachting naar de volgende stap in de scenery, op jou gekende niveau  ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterVG

#632
Tussen alle spoorwerken en bekabelingklussen door zit de dienst planning wel eens te filosoferen over wat mogelijk is met de verdere uitbouw van de baan.

De bouw van station Gouvy zit er aan te komen. Dat vraagt het uittekenen van een sporenplan. Station Gouvy was een kruispunt van lijn 163 en lijn 42. Het zou fijn zijn die functie ook in model te kunnen beleven. Bij de aanvang van dit modelspoorproject was het niet de bedoeling om van Gouvy een echt werkend kruispunt te maken. Maar intussen ben ik meer vertrouwd met het bouwen van de houten baanonderbouw. Verder heb ik nu een driedimensionele kijk op wat al staat. Kortom er ging een lampje branden. Mits wat goede wil is het mogelijk om lijn 163 een operationele toekomst te geven in mijn modelwereld.

Het lijnstuk naar Sankt Vith zal uitgewerkt worden als dubbeldeks peninsula. Om dat mogelijk te maken moet ik wat kleine aanpassingswerken uitvoeren in de reeds bestaande schaduwsectie. Een werkje wat in de planning zit.

De lijn naar Bastogne kan als een derde niveau door de schaduwsectie geleid worden. Helaas kan slechts een klein stukje aangkleed worden met scenery. Dat neemt echter niet weg dat het operationele plezier flink groter zal worden.
Want op het einde van dit lijntje is er plaats voor een bescheiden schaduwstation.

Op de foto zal lijn 163 richting Bastogne tussen de 2 grote reeds bestaande schaduwstations zweven.
Met op deze plek halte Villeroux uitgewerkt op 1m10 lengte.





De houten bak waarin halte Villeroux gebouwd zal worden. Het geheel is demonteerbaar. Scenerywerken kunnen simpelweg op de werktafel uitgevoerd worden.
Mocht in de toekomst blijken dat het derde niveau niet voldoet of te hinderlijk is voor de exploitatie van lijn 41 op de andere niveaus dan kan lijn 163 gewoon terug uitgebroken worden.
Voorlopig gaan we echter voor de uitbouw van lijn 163 richting Bastogne.
Enkel in deze bak zal scenery gebouwd worden. De rest van de lijn zal minimaal zichtbaar zijn. Doordat ze als schaduwsectie vlak tegen de achterwand loopt uit het zicht van operators.

IMG_9103 by Peter Van Gestel, on Flickr

Halte Villeroux wordt uitgewerkt op een klein oppervlak. De bak heeft een diepte van slechts 20cm. De achtergrond wordt daardoor zeer belangrijk om een overtuigend resultaat te bekomen. Storende hoeken werden weggewerkt. Een stevige kortonnen pijp werd in kwartjes gezaagd. Na ze passend geschuurd te hebben werden ze in de hoeken gekleefd. De achtergrond werd glad geplamuurd klaar voor een laagje verf.

Gerolf

Het is altijd leuk om dit machtige project te zien groeien  8)
Die tunnelgaten lijken me klein, maar ik vermoed dat er wel een trein doorheen kan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG


Echte tunnelgaten zijn het niet Gerolf het zijn gewoon de noodzakelijke gaten in de achtergrondplaat welke ik zo klein mogelijk heb trachten te houden.
De uitgezaagde stukjes heb ik netjes bijgehouden en kleur gegeven. Altijd handig als je fotos van je diorama wil maken ;)




vyncky

Peter,

Waar blijf jij die ideeën halen ! ;)

Voor mij mag je stilletjes met het houtwerk stoppen en met de scenery aan de slag gaan...

Misschien dat je deze halte als "minibaan"projectje kan opvatten?

Succes!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

eddy

Denk dat Peter dat ook van plan is.

groeten Eddy

PeterVG

Inderdaad Yannick.
Stoppen met houtwerken doe ik nog lang niet. Ik vermoed wel dat ik intussen meer dan de helft van de constructie opgebouwd heb.
Maar dit diorama is een vingeroefening om eindelijk weer eens wat scenery werken te kunnen oefenen.
Veel stelt het niet voor maar het is vooral een gezonde afwisseling in werkzaamheden.

PeterVG

Waar ik het idee haal?
Gewoon Google ;D
Ik zocht een halte die in HO op 1m lengte uit te beelden was. Hij moest langs lijn 163 tussen Libramont en Bastogne gelegen hebben.
Google bracht me naar de spoorse Zolder:

http://rixke.tassignon.be/spip.php?article1161&lang=fr

Daar vond ik onderstaande foto en meteen had ik zin om hiermee aan de slag te gaan. Dit is precies wat ik zocht.



Dus ben ik op zoek gegaan naar meer beeldmateriaal en google street vieuw toonde dat het wachthokje nog steeds bestond. Al was het nu meer dan 50 jaar later flink vervallen. Dus heb ik van een vrije dag gebruik gemaakt om Bastogne en Villeroux te bezoeken.
Tot mijn verbazing vond ik nog vele elementen van de foto uit 1961 terug.




Halte Villeroux gelegen langs het in 1993 gesloten spoorlijntje tussen Libramont en Bastogne Sud. Zoals het artikel van de spoorse zolder vermeld werd het na de sluiting van Hockai gelegen langs lijn 44 het hoogst gelegen reizigersstation van de NMBS met een hoogte van 533,99m. Intussen heeft het deze titel uiteraard moeten afgeven.

Tijdens mijn bezoek trof ik nog enkele boeiende spoorse objecten die ik graag in mijn diorama ga opnemen. Bijvoorbeeld de betonnen boordsteen van het perron. Deze is nog volledig intact en heeft een lengte van 81m. Een perron hoeft dus niet echt lang te zijn beste modelbouwers ;-)





Andress24

1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

sdz1976

Ook hier word zeer  ginteresseert ende geboeid gevolgd  8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Kautenbach

Vet, kleine halte, intiem sfeertje,  mooi

GDE

Zeker weten dat dit weer een sterk staaltje modelbouw zal zijn met de nodige sfeer :D  dit vraagt om een sneeuwruimtender met een dieselke eraan  ;D  krijg er al koude rillingen van  ;) knap ze Peter

PeterVG

Helaas heb ik weinig tijd rond de kerst om te modelbouwen. Slechts enkele vrije dagen en als die er zijn dan vullen we die met familiemomenten. Gevolg is dat mijn plannetje om een besneeuwd diorama klaar te hebben tegen Kerstmis niet zal lukken. :-\
Gelukkig kon ik af en toe een beetje knutselen en wegdromen in mijn modelspoorwereld.

Diorama Villeroux krijgt als verdwijnpunt langs de linkerzijde een brug waaronder de spoorlijn verdwijnt. De brug van Villeroux heeft de voorbije decennia flinke verbouwingen ondergaan. Ergens jaren 70 werd ze gecementeerd. Deze laag werd tijdens de voorbije jaren deels terug verwijderd. Het uitzicht is hierdoor alles behalve mooi doordat vele bakstenen beschadigd zijn. Mijn tijdperk ligt rondom 1957. De brug zag er toen wellicht nog netjes uit. Vandaar dat ik een naburige brug als voorbeeld voor mijn project genomen heb. Meer bepaald de brug die zichtbaar is vanaf de E25 nabij afrit Villeroux.


De brug nabij halte Villeroux in de huidige toestand.
Recent werd de brug vernieuwd. De oude baksteen borstwering werd vervangen door beton en staal.


De brug nabij de E25. Deze foto werd gemaakt vanop de bedding van lijn 163 onder de brug van de E25.
Deze brug stond model voor mijn modelspoorversie.


Een halve brug op maat gebouwd om de overgang naar de achtergrond wat vloeiender te maken.
De brug werd gebouwd uit styreenplaat van slaters.

De bruggen langs lijn 163 zijn allen uitgevoerd voor dubbelspoor. Na wikken en wegen heb ik besloten dit te behouden. De sfeer van lijn 163 uitstralen vond ik belangrijker dan een perfecte optische overgang. Lijn 163 werd in 1915 door de Duitse bezetter op dubbelspoor gebracht. De NMBS heeft in 1938 de lijn tussen Libramont en Gouvy terug naar enkelspoor omgebouwd.

eddy

Knappe Brossel Peter :P

groeten Eddy