Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Metpetergaathetbeter

Citaat van: mark7758 op 16 juli 2017, 10:50:43 AM
Decapod zou het moeten hebben. :)
dat zou wel eens kunnen Mark ;)

PeterVG

Hekwerk

Om eerlijk te zijn lig ik daar nog niet wakker van. Dat komt later wel. Dat nu plaatsen lijkt me niet slim. Veel te veel kans op beschadiging. Er moet nog een achtergrond geplaatst en geschilderd worden. Een fragiel hekje is zo stuk  :o

Maar goed, denkwerk over wat en hoe dat kan uiteraard wel.

Ik bouw de brug voor tijdperk III. Het hek op de voorgaande foto's toont het hek zoals het nu is. Dus na de renovatie welke werd uitgevoerd tijdens de elektrificatie van lijn 42. Zo zag de brug er uit in 1998. Dit is zonder renovatie met een ander hek!



Persoonlijk vind ik dit hek niet mooi. Dus zoek ik een alternatief. En ja hoor dan kom ik bij deze. Een echt NMBS hek. Lijkt wel veel op het hek dat nu geplaatst werd. Dat hebben ze dus wel goed gedaan bij de NMBS. Bij de ontwikkeling van het nieuwe hek hebben ze tergegrepen naar mooie oude ontwerpen.



Dit hek staat langs lijn 142 bij het station van Vedrin nabij Namen.

Wat Decapot kan bieden is dit:



Lijkt er op maar is het niet!

Herwig

#617
Of zoiets dergelijks ?

http://www.pb-messingmodelbouw.com/nl/schaal-ho/onderdelen/allerlei/90181-0-leuning-3-x-31-5-cm

Wordt een originele      -wat vorm, doorgangen en verhoudingen betreft-      bakstenen HO-brug/viaduct.

PeterVG

Langs lijn 115 kan je dit type leuning vinden.
In mensentaal is dit het lijntje dat Rail Rebecq Rognon heeft overgenomen.
Komt ook in de buurt van het decapod spul.





arnaud

Hello Peter,
Mooie werk en voor mijn een goed tip om de stenen te structureren met lijm ;)

Misschien hier iet's te vinden?
pn sud modelisme 87703
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

PeterVG


Een beetje een historisch moment.
Voor de eerste keer ontvangt lijn 41 een stukje scenery.
Nog heel veel te gaan ;)





Beide doorvoeringen onder de brug zijn hellend uitgevoerd. Dit vroeg heel wat passen en meten om de brug mooi in mekaar te lijmen.
Op het programma staat de verdere detaillering van de brug:
plaatsen van natuurstenen en een dak voor de onderdoorgangen.


Kautenbach

Gaat mooi Peter,  ik ben heel benieuwd hoe dit er met complete scenery uit komt te zien.

Die Decapod hekjes zijn erg fraai, kan ik uit eigen ervaring zeggen!

Herwig

..."...een historisch moment...."...

Proficiat en nog veel moed en voldoende hobbytijd om uw baan, zo knap, verder af te werken.

Jurgen

Citaat van: PeterVG op 23 juli 2017, 19:23:10 PM

Een beetje een historisch moment.
Voor de eerste keer ontvangt lijn 41 een stukje scenery.
Nog heel veel te gaan ;)



Allé, dan ben je bijna klaar.  ;D ;)

Grapje hé, ik volg het draadje regelmatig en kan alleen maar jaloers zijn op wat je daar aan het realiseren bent.

Ik denk dat we dit wel kunnen vergelijken met een permanente tentoonstellingsbaan. Doe zeker verder!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PeterVG

Welfselbogen
Hoe kan je die makkelijk maken in HO?



Uit Slaters baksteen plaat snij je een passend plaatje. Handig is vooraf eerst met papier een passend stukje uit te snijden met de juiste golving. Dit kan dienen als patroon.

Langs de achterkant van de baksteenplaat snijden we evenwijdige groeven. Deze zullen de styreen plaat buigzaam maken.

Uit styreenplaat van 1mm snijden we brugjes met de juiste welving.

We kleven deze langs de bovenzijde en dwingen zo het baksteen plaatje in de juiste vorm. Plakken is eenvoudig met secondenlijm. De goedkoopste versie uit de action is in dit geval de beste optie. Smeer het lijmvlak rijkelijk in. Hou de brug op de juiste plaats. Bestrooi onmiddellijk met Sodabicarbonaat. De secondenlijm zal onmiddellijk hard worden met een goede lijmverbinding als resultaat.
Plak zo veel welvingsbrugjes als nodig.

Met dezelfde methode plakken we de bakstenen welfsels op hun plaats.



De bruggen langs de rechtse zijde werden reeds weggesneden om de plaatsing van de brug mogelijk te maken. Zoniet zouden ze tegen de multiplex draagplank van de sporen komen.




RD25

zou, knap werk, proficiat
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Herwig

't Gaat hier bijna in élk rubriekje over bakstenen gewelven in H0 of N ...                                (zie Pira en zo )

Onder een brug/viaduct heb 'k ooit die papieren bakstenen van Faller gebruikt (misbruikt).
De N-versie voor H0-bruggen.       En makkelijk rond te plaatsen.
Het zijn gefotografeerde fijne baksteentjes.    En onderaan een H0-brug zie je gewoonlijk niet of nauwelijks dat het effen papier is.

Gerolf

Mooi beschreven en uitgevoerd, Peter  :)

Citaat van: PeterVG op 27 juli 2017, 17:40:21 PMPlakken is eenvoudig met secondenlijm (...) Smeer het lijmvlak rijkelijk in. Hou de brug op de juiste plaats. Bestrooi onmiddellijk met Sodabicarbonaat. De secondenlijm zal onmiddellijk hard worden met een goede lijmverbinding als resultaat.

Wist je dat zoiets ook met water lukt ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

Nee
Bakzout werkt perfect.
Ik gebruik deze truc ook als plamuur.
Water lijkt me een hoop gesmos.
Ik had eerlijk gezegd commentaar verwacht dat het bakstenen welfsel in realiteit niet sterk genoeg zou zijn.
Klopt wel denk ik. De NMBS had de  brug in Cheneux versterkt met beton. Ach ik rij tijdperk III en vond baksteen mooier.

Metpetergaathetbeter

je zou verwachten dat ze daar natuursteen gebruiken nee? :-\