Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

RD25

Citaat van: Gerolf op 28 april 2017, 10:12:06 AM
Ik vond je constructie al indrukwekkend, maar deze foto's  :o  :P

+1

knap werk
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Kautenbach

Jep, heel indrukwekkend ;)

Steam.N

Hoedje af, Peter.   8) 8) 8)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Wat een baan en dan komt hij doodleuk vertellen dat hij geen "rijder" is.

Keep us posted Peter, want de afwerking van dit meesterwerk wil ik volgen
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

 :o
duidelijk geen rijder inderdaad. Wel een prima timmerman.  ;D

Herwig

aan PeterVG,                                   28apr.'17,

En is het de bedoeling dat je ooit deze ganse, indrukwekkende constructie ook nog eens gaat verven/beitsen (tegen vocht of droogte )  ?

krisds

Dat houtwerk ziet er op foto weer prachtig uit. Goed bezig.

Stef71

Sterk staaltje timmermanswerk.  Ondertussen ben ik er ook achter dat ik mijn onderbouw framewerk niet in multiplex hozf te bouwen. ;)

PeterVG

De hele houtconstructie verven zie ik niet zitten Herwig. Dus doe ik het maar niet. Geen idee of dit verstandig is of niet. De temperatuur in mijn kelder is zeer stabiel. De vochtigheid hou ik in de zomer onder controle met een ontvochtiger. Zoniet zou ik zeker last hebben van condens op warme zomerdagen. Op zulke dagen haalt de ontvochtiger een halve emmer water per dag uit de kelderlucht!
Het is hier even stil geweest. Ik heb voornamelijk zitten denken hoe het verder moet met de constructie van de baan. Het laatste deel van de onderbouw moet nog gebouwd worden. Vooraleer ik daar aan begin wil ik exact weten wat ik allemaal wil en wat daarvan mogelijk is. Dat moet rustig rijpen. Wat ik zeker wil is een mooi lang viaduct. Ik dacht aan dit van La Venne in lichtjes aangepaste vorm. Verder moet een groot station wat veel weg heeft van Gouvy de laatste 8meters open ruimte gaan vullen. Nog werk genoeg dus.
Intussen heb ik een klein projectje opgestart. De bouw van een bakstenen brugje. Het grote voorbeeld staat in Cheneux nabij Stoumont langs lijn 42 goed verborgen in het beboste Amblèvedal.





eddy

Peter,U heeft pm.

groeten eddy

krisds

Leuk brugje, aan de leuvensestenweg te Muizen, aan dierenpark plankendaal staat ook zo'n prachtexemplaar, eerst een grote overspanning voor het wegverkeer, schuin ernaast voor een waterloop.

Gerolf

Mij deed dat brugje denken aan een vakantie in de Languedoc - maar het bestaat blijkbaar ook in België  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

Het is een leuk brugje.
Het ligt geplakt tegen de helling van het Amblèvedal. Daardoor hellen het wandelpad en de waterloop flink af en dit zelfs onder de brug. Langs de zijde van de helling kan ik met mijn 2meter maar net onder het brugje door.  Het landschap uitwerken rond de brug geeft mogelijkheden voor mooie plekjes.



Momenteel ben ik bezig de natuurstenen delen van de brug te bouwen.

Waarom dit werkje niet uitvoeren met architecten karton. Via de graveermethode kan je mooie natuurstenen maken.
Juist!
Maar is dat op termijn wel de juiste keuze?
Het schuimmateriaal lijkt mij zeer fragiel. Snel beschadigd door een foute bruuske beweging tijdens een rijsessie.
Daarom kies ik voor styreen. Sterk en moeilijk te beschadigen door een onhandige modelspoorder.



Natuurstenen bouwen uit styreen is trouwens niet zo moeilijk.
Stripjes worden op maat gesneden.
Rijkelijk insmeren met gewone modelbouwlijm. Een 10tal seconden de lijm zijn ding laten doen. Het plastic zal week worden. Met een puntig voorwerp kan je nu inhakken op het weke deel. Werk in kleine vlakken anders is de lijm alweer uitgewerkt vooraleer je kan hakken.
Na een nachtje rusten heeft je styreenstrip het uitzicht van natuursteen verkregen.
Uit deze strip kan je stenen op maat snijden en plakken op je werkstuk.



Metpetergaathetbeter

Peter,trouwens dat hek boven op je brug is ook bij een Franse fabrikant te krijgen dacht ik :-\ (of toch sterk gelijkend)Ik dacht het al eens ergens tegengekomen te hebben :-\ groeten Peter ;)

mark7758

Decapod zou het moeten hebben. :)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.