Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

mark7758

Toch een koppeling van de modelbaan op zolder en de modelbaan in de kelder?
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Metpetergaathetbeter

m.a.w onderkant spiraal, ik dacht eerst dat ze de spiraal zelf was en zocht een begin of een einde,daar die niet te vinden was kon het moeilijk iets anders geweest zijn.  :-\ Maar het is in ieder geval een flinke! ;) Ja die meid ook !   ;D ;)

PeterVG

Citaat van: mark7758 op 03 maart 2017, 13:39:01 PM
Toch een koppeling van de modelbaan op zolder en de modelbaan in de kelder?

Nee Mark dat was niet de bedoeling maar je brengt me wel op een idee  ;)

PeterVG

#558
Een helix bouwen. Hoe begin je daaraan?
Veel lezen en niet wijzer worden. In je haar krabben bij het bekijken van de bijhorende fotos. Zuchten en piekeren zoals al die andere keren wanneer je geen raad weet.
Dus maar weer eens uren zoeken op youtube. Het voordeel is dat je de raarste figuren ziet passeren die er toch in slagen een degelijke helix te bouwen. Uit al dat kijkplezier neem je wat bruikbaars mee en je begint gewoon te bouwen ;-)

Mijn helix heeft een doormeter van ongeveer 2m. Per omwenteling zal 10 cm hoogteverschil overwonnen worden. Niet echt steil dus. Een pluspunt aangezien ik met lange treinen wil rijden. Dat is althans het plan voor de hoofdlijn. De klimspiraal van de aftakkende industrielijn  kent een hellingsgraad van 3% en is dus enkel geschikt voor korte treinen.

Een plan is er niet echt. Ik heb wat ruwe maten op papier geklad. Om het houtwerk op maat te kunnen bouwen heb ik op de vloer wat potloodlijntjes getekend. De helix gaat exact passen tussen de twee achtergronden van de baan. Daardoor moet zeker een stabiel geheel verkregen worden.

In de helix zijn 2 keerlussen verwerkt en 2 aparte klimspiralen. Dit kan eigenlijk wiskundig niet maar ach een modelspoorder is vindingrijk.

Nog wat cijfertjes:
De helix verbind het onderdek van de baan op 84 cm met het bovendek op 134 cm. Daarnaast zijn er keerlussen op 114cm en 172cm. Een spiraal van 124 naar 164 cm verbind de beide schaduwstations

Nog heel wat werk dus voor een trein hier kan rijden.







De eerste deelsectie van mijn klimspiraal is intussen klaar. Ze zal in de toekomst het onderdek op 84cm verbinden met het bovendek op 134 cm. Aangezien op 114 cm een keerlus zal liggen in de helix dient de verbindingsspoorlijn tussen onder en bovendek tijdelijk de helix te verlaten. De klim van de verbindingslijn wordt daarom verder gezet langs de achterwand van de baantong waarin de klimspiraal verborgen zal zitten.
Deze eerste sectie kent een helling van net geen 3%. Een beetje noodgedwongen omdat er onvoldoende rijlengte was voor een mildere helling. Een probleem is dit niet echt omdat enkel korte industrietreintjes van deze lijn gebruik zullen maken.
Een NMJ CFL 1600 bevind zich op het bovendek, 134cm hoog.








Koen

Wow, weer een knap staaltje van vindingrijkheid  :).
Ik en benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Steam.N

Erg mooie constructie, Peter !!!
Zélfs zónder scenery moet het een plezier zijn om op deze baan de treinen te laten rijden !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

mark7758

Gaaf. Als je klaar bent. Mag ik dan eens komen kijken?  8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

SuSke

Dat wordt een impresssionant iets.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

vyncky

serieuze spiraal!

je had gerust nog een extra winding kunnen leggen   ;)

Nog véél houtwerk te gaan?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Jurgen

Ik stel me nu wel de vraag, op mijn baan had ik soms het probleem dat de rijtuigen of wagens een eigen leven gingen lijden en loskoppelden van de rest van de trein.
Hierdoor gebeurde het wel eens dat diezelfde rijtuigen of wagens in een bepaalde bocht zo'n snelheid hadden dat ze uit de bocht gingen met alle gevolgen van dien of gewoon botsten op de achterliggende trein.

Hoe ga je dit soort problemen oplossen in zo'n helix?
Is er een stopsysteem dat voorzien kan worden of iets dat je modellen kan afremmen?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Citaat van: PeterVG op 03 maart 2017, 14:28:00 PM
...Deze eerste sectie kent een helling van net geen 3%. Een beetje noodgedwongen omdat er onvoldoende rijlengte was voor een mildere helling.
Onvoldoende rijlengte voor een kleinere helling? Dat snap ik niet. Mij lijkt er voldoende tussenruimte voor een extra lus, en de helling terug te dringen tot pakweg 1.5%. Ik denk dat je van die 3% toch eens spijt zal krijgen. (denk maar aan kort licht twee-assertje alla 91 met een leuk sleepje dat halfweg de helling blijft doorslippen....)

Maar ik bewonder je ruwbouw. Erg amerikaans van baanstijl, maar uiterst zorgzaam en netjes gebouwd. Indrukwekkend, fascinerend concept.  8) 8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG

Citaat van: mark7758 op 03 maart 2017, 15:02:50 PM
Gaaf. Als je klaar bent. Mag ik dan eens komen kijken?  8)

Zeker Mark, iedereen trouwens.
Je hoeft niet te wachten tot de baan af is. Dat zal trouwens nooit het geval zijn. Ik hoop in 2019 te kunnen rondrijden. Dan zal de bouw van het landschap volgen. Dat zal in segmenten uitgevoerd gaan worden. Zo blijft het leuk. Geregeld weer een klein stukje klaar. Dat hoop ik toch.

PeterVG

Citaat van: Jurgen op 04 maart 2017, 11:14:48 AM
Ik stel me nu wel de vraag, op mijn baan had ik soms het probleem dat de rijtuigen of wagens een eigen leven gingen lijden en loskoppelden van de rest van de trein.
Hierdoor gebeurde het wel eens dat diezelfde rijtuigen of wagens in een bepaalde bocht zo'n snelheid hadden dat ze uit de bocht gingen met alle gevolgen van dien of gewoon botsten op de achterliggende trein.

Hoe ga je dit soort problemen oplossen in zo'n helix?
Is er een stopsysteem dat voorzien kan worden of iets dat je modellen kan afremmen?

Loskomende rijtuigen kan altijd.
Het spoor ligt echter netjes zonder hobbels. De bochten zijn flauw. De hellingen niet extreem. Modellen die uit de bocht gaan verwacht ik niet. De uitloopsectie voor en na de helix is lang. Mocht er eentje loskomen dan blijft die daar wel staan.
Mijn baan is niet geautomatiseerd. Elke trein heeft zijn bestuurder die zal meewandelen. Die persoon kan dus waken over zijn trein en ingrijpen als het nodig is.
Ik denk erover om in de bochten strips langs het spoor te monteren die kunnen dienen als bescherming tegen ellebogen en anderzijds ontspoord materiaal kunnen opvangen. Plastic banden om in hekwerk te vlechten lijkt me wel wat. Niet al te duur, buigzaam en duurzaam. Alleen een beetje te breed. 4,5cm is de standaardbreedte van die banden. Daardoor wordt het spoor moeizaam bereikbaar voor reinigingswerk. Ik ben dus nog steeds op zoek naar een alternatief. Banden met een breedte van ongeveer 3 tot 3,5cm. Iemand suggesties?

PeterVG

Citaat van: vyncky op 03 maart 2017, 18:32:01 PM

Nog véél houtwerk te gaan?

Yannick

Ruw geschat denk ik dat de houten onderbouw voor 60% klaar is. Het goede nieuws is dat de laatste meters baan heel snel vooruit zullen gaan aangezien dat allemaal rechte stukken zijn. Momenteel werk ik aan de helix maar de baanstukken daarrond zijn allemaal bochtig en daardoor moeizaam te bouwen. Daarbovenop is dit een dubbeldeks sectie.
Ondanks het feit dat ik al jaren aan de houtconstructie werk gaat het werk op zich niet tegen steken. Integendeel zou ik zeggen. Ik vind het heel leuk werk en amuseer mij. Anders hou je het ook niet vol ;-)