Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Stieven76

Leuke duidelijke uitleg Peter. Die ga ik eens proberen.  ;)

PeterVG

#481


Het heeft heel wat tijd gekost maar hier is hij dan mijn eerste meidoorn struik in schaal HO. Uiteraard in bloei want zoals eerder gemeld zal Hamsart gesitueerd worden in de meimaand.
Om een realistisch zicht op de struik te krijgen heb ik hem gefotografeerd. Een keertje voor een donkere achtergrond en een keertje voor een lichte achtergrond.
Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Wat denken jullie?
Iets teveel witte bloemen?
De typisch kruisende stammen zijn wel ok. Alleen zijn ze onderaan te zwaar uitgevallen waardoor de struik eerder op een boom begint te lijken.






Vergelijkingsmateriaal genomen langs de vroegere lijn 142.





Gerolf

Heel mooi gedaan, Peter.
Een goede modelbouwer moet blijkbaar ook botanicus zijn - genre Jos "Grove Den"  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

Ziet er goed uit !! Zou idd misschien wat minder wit gebruiken..

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Metpetergaathetbeter

Citaat van: milocomarty op 29 juni 2015, 00:54:40 AM
Ziet er goed uit !! Zou idd misschien wat minder wit gebruiken..
zou het zelf niet kunnen, maar dat was wat bij mij het eerst opkwam, ofwel iets minder geconcentreerd wit  8)

PeterVG




Wat verder geknutseld met meidoorn. De nieuwste creatie is het rechter exemplaar.
Het linker exemplaar leek me teveel bloemen te hebben. Daarom ben ik ditmaal wat zuiniger geweest met witte vlokken.
Ook vond ik het groen van de linkse boom iets te licht. Daarom heb ik ditmaal T46 in plaats van T45 gebruikt om de grasvezels wat te verdikken. Ditmaal heb ik de struik ook meer struktuur gegeven door een tweede maal grasvezels aan te brengen met de electrostaat. Zeer miniem want een struik gaat al snel te dicht zitten. Het lijkt me dat ik goed zit.
De serieproductie mag starten. De lol is er dus af ;-)

pandur

Zeer mooi Peter !
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Peter

Prachtig gedaan Peter.
Van het grote voorbeeld niet te onderscheiden
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterVG

Bedankt heren

Eindelijk een mooi struikje en dan komt het volgende dilemma alweer opduiken.
Fotos leggen alle tekorten bloot. De laatste foto toont duidelijk dat mijn bloeiende meidoorn niet past bij het reeds dor wordende juni gras van Hamsart. Dus toch maar terug naar het oorspronkelijke plan en ook de struiken en bomen een juni tint meegeven. Ik moet er eens over slapen wat de beste oplossing is. Jammer dat ik in juni niet actief op zoek ben gegaan met fototoestel naar boom en struikvoorbeelden. Een jaar wachten is ook niet bepaald een optie want Hamsart had ik graag op korte termijn afgewerkt.

Kautenbach


Martin Welberg

Stukken beter de tweede ! Mooi struikie !! :-*

PeterVG




Eindelijk nog eens de drive gevonden om lekker veel te modelbouwen. De afgewerkte meidoorn struiken een plaatsje geven op de modelbaan was één van de doelen. Zulke struiken vragen een aangepaste omgeving. Daarom heb ik het gras rondom maar een nieuwe laag gegeven. Fris groen typisch aan de meimaand. Het resultaat valt mee. De rest van Hamsart zal volgen zodat de juni look met dor gras zal verdwijnen.




Fluitekruid in HO alweer typisch voor de meimaand.

Na wat experimenteren vind ik deze bouwwijze stukken leuker dan de enkele weken geleden getoonde resultaten. Ditmaal geen gepruts met secondelijm en stuk voor stuk beplakte vezels. Gewoon de grove borstel met de elektrostaat. Meteen een hele berm laten groeien gaat stukken makkelijker.

Hoe gaat het in zijn werk.
Er is al een onderlaag van gras dat kan dienen als hechtlaag. Fluitekruid moet de hoogte in de bloemen komen tot borsthoogte. Dat wil zeggen dat de HO versie opgebouwd moet worden in meerdere stappen. 4 tot 5 om precies te zijn.

Stap 1:
Met de airbrush breng ik verdunde houtlijm aan op de reeds bestaand graslaag. Verdund wil zeggen 50% houtlijm en 50% water. Een mengsel dat prima spuit met luchtpistool.
Dan met de elektrostaat vezels van ongeveer 1cm met een frisse groene kleur, Noch 7102 wildgras lichtgroen. Even laten drogen en daarna met de stofzuiger de overmaat aan vezels recupereren met behulp van een nylonkous. Voordeel is dat de vastgehechte vezels door de kracht van de stofzuiger nog meer opwaarts getrokken worden nu de lijm nog flexibel is.

Stap 2:
Een nieuwe laag lijm aanbrengen met het luchtpistool. Belangrijk is dat je lang genoeg wacht voordat je dit doet. De lijm moet voldoende gehard zijn zodat de vezels minder buigzaam worden. Als je de lijm te snel aanbrengt gaan de vezels door de kracht van het spuitpistool samenklitten wat optisch minder mooi is. Het kan helpen om de luchtdruk van de airbrush te verlagen om het lijmmengsel aan te brengen.
We zijn nu de basis van het fluitekruid aan het bouwen. Daar groeien blaadjes. In de lijm brengen we daarom T45 turf van Woodland aan. Met een zeefje geven we enkele tikjes zodat een subtiele verdikking van de vezels ontstaat en hierdoor een indruk van blaadjes weergeeft.

Stap 3:
Herhaal stap 1
Het fluitekruid wint aan hoogte

Stap 4:
Herhaal het aanbrengen van lijm.
Optioneel een zeer minieme laag T45.
Het aanbrengen van bloemen:
Zeer fijne witte vlokken vergelijkbaar aan de turf van woodland worden gestrooid met een fijn zeefje. Mijn bloemenmengsel werd zelfgemaakt. In de handel zijn echter eveneens witte bloemenmengsels te koop.

Laatste stap:
Reinig je luchtpistool
Een ultrasoonreiniger is geen luxe.
Door het vele wachten tussen de stappen droogt de lijm in je luchtpistool wat moeilijk te reinigen is. Maar met een ultrasoonreiniger is je airbrush weer makkelijk schoon te maken.





evan

Hey Peter,

Leerzame beschrijving en een heel mooi resultaat!

Bedankt
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw