Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Stedahult

Mvh. Steef

PeterVG


Door het vele zaagwerk van de voorbije dagen ruikt het in de hobbykelder lekker. De typische houtgeur maakt een mens meteen blij wanneer je even actief je hobby kan beleven.
Na de vele voorbereidingen om de achtergrond te kunnen plaatsen kon het uiteraard niet uitblijven en werd het paneel ook effectief geplaatst. De scherpe hoek waarmee het paneel start was niet evident. De hardboard plaat in deze bocht plooien vroeg veel kracht. Om de krachten op de bevestigingsschroeven weg te nemen heb ik de plaat voorgeplooid. Daarvoor werd de achterkant met een mes ingekrast zodat meerdere evenwijdige groeven ontstonden. Met lijmtangen werd de plaat een dagje in de gewenste bocht geforceerd. Toen de plaat 24 uur later gelost werd bleek de plaat zich naar de bocht gezet te hebben. Nu kon de achtergrond zonder veel trekken en duwen in de gewenste vorm vastgeschroefd worden.
Om meteen op de juiste plek te schroeven had ik vooraf de exacte hoogtes genoteerd. De smalle steunbanden in de rug van de achtergrondplaat smeekten immers om een exacte positionering van de schroef.



De bouw van een achtergrond voor Hamsart heeft me veel geleerd. Zo weet ik dat een mooie achtergrondschildering niet moeilijk hoeft te zijn. Het vraagt vooral veel tijd. Tegenwoordig lijkt iedereen de optie schilderen in te ruilen voor computerprints van fotos. Een pro is dat dit vrij snel een mooi resultaat levert. Anderzijds is de prijs voor een slordige 100 meter achtergrond veel te hoog voor mijn budget. De sfeer van een mooi en sober geschilderde achtergrond vind ikzelf beter dan een fotoprint. Al was het maar vanwege de voldoening die je krijgt vanwege het zelfbouwproces.
Wat de achtergrond van Hamsart me ook leerde is dat ik gruwel van rechte hoeken in de achtergrond. Ze leveren naden die steeds weer storen tijdens het fotograferen van je afgewerkte baan. Voor lijn 41 was de doelstelling simpel. De achtergrond mag alleen maar glooien. Een uitdaging die tot nu toe met succes lijkt uitgevoerd te worden.
Voor het nemen van de foto heb ik een spoortje neergelegd zodat duidelijk is dat het gat in de achtergrond een tunneldoorvoering zal worden. Dit wordt de tunnel die de hier uitgebeelde steenverwerkingssite zal verbinden met een steengroeve. De inspiratie hiervoor werd gehaald in de voormalige groeve van Florzé.



Op de site van de vroegere steenbewerkingsgroeve van Florzé is nu een schietclub gevestigd. De meeste oude gebouwen zijn verdwenen. Gelukkig hebben enkelen de tijd doorstaan. De eigenlijke groeve van Florzé was verbonden met de steenverwerkingssite via een 450m lange spoortunnel. De tunnel is nog intact al is het spoor verdwenen. Het tunnelportaal vraagt gewoon om nabouw in model.
De steengroeve van Florzé werd gekocht door een Nederlandse groep die er outdooractiviteiten organiseert. De tunnel maakt hier deel van uit. Als je meer wil weten kan je onder de naam Carrienta meer vinden.
De steengroeve van Florzé was verbonden met het station van Martinrive (lijn 42) via een industriëel spoorlijntje.



renstimpie

Zo zalig...  jouw bouwproces volgen...

Tim

eddy

Hoi Peter,

goe bezig,de tip van gebogen achtergrond is genoteerd. :P

groeten eddy

Steam.N

Man, wat geeft dat goesting om aan de slag te gaan !!!
Super goed bezig, Peter.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterVG

Hallo



Ik ben Nore
Pappa zal een tijdje niet meer in zijn treinkelder knutselen. Het gaat niet goed met mij. Vandaag ben ik opgenomen in Gasthuisberg. Sinds woensdag heb ik last van een uitpuilende oogbol. Volgens de dokters drukt een tumor het oog naar buiten. De juiste oorzaak is nog niet gekend. Hopelijk vinden ze die snel zodat ik snel weer beter kan worden. Pappa zorgt nu goed voor mij.
Duimen jullie dat ik snel weer beter zal worden.

PeterC

Koude rillingen...

Peter, ik duim volle bak voor beterschap.  Moed!  Amaai...

Groetjes, Peter


Stedahult

Oei! Duimen dat het heel snel beter mag gaan.. Sterkte jullie.
Mvh. Steef

gardevil

Man man man, geen goed nieuws. We duimen met zijn allen voor ene goede afloop.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

HYA

Nora,

Wij hopen dat je snel beter wordt.

Peter,

Sterkte.


Jan, Veerle & Anke


Gerolf

Nore, we begrijpen héél goed dat pappa nu vooral voor jou wil zorgen.
Hopelijk wordt je snel en goed geholpen in Gasthuisberg, zodat je terug kan spelen en verder opgroeien !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Hopelijk wordt het voor Nore snel iets dat ze jaren later enkel nog zal weten 'van horen zeggen'. Veel vingetjes gekruist !

doomslu

Shit.
We duimen mee zodat Nore snel weer beter wordt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Dikke duim voor Nore  , dat je snel terug beter mag worden.
En ook veel sterkte voor mama en papa.

Steam.N

Nore, we duimen hier voor een snel herstel !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }