Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Michael

Peter, met bewondering volg ik je bouw verhaal, een monniken werk. Ga zo door.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

OlivierV

Wederom zeer knap houtwerk Peter!

We kijken alvast uit naar het vervolg.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterVG


Bedankt voor de aanmoedigingen heren. Soms voel ik me inderdaad een monnik. Opgesloten in een koude kelder zonder veel contact met de buitenwereld. Wat aanmoedigingen van buitenaf zijn dan ook meer dan welkom.
De bouw van zulk een groot project gaat slechts langzaam vooruit. Nu wil ik jullie niet vervelen met nog maar eens fotos van weer een nieuw stuk houtwerk. Vandaar dat ik een spaarzame poster van plaatjes ben. Binnenkort toch maar eens iets anders bouwen, bruggen of zo. Dan kan ik eens een echt stukje modelbouw tonen.

mark7758

Peter wat dacht je van een webcam? Dan kunnen we LIFE meekijken.  En misschien voel je dan niet meer alleen. 8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

loebaske

Peter, het is een monnikenwerk maar toch hoedje af, je bent zo goed bezig dat ik denk dat er niet veel mis kan gaan, als je alles deskundig doet...

eens afwisseling in de werken, doet je nadien veel goestig krijgen om de draad opnieuw op te nemen....

Catje

Zeer indrukwekkend Peter, sta er versteld van. :o
Dit is nou een mega project.

Groet,
Willy

HYA

Een levenswerk voor jou, een verre droom voor meerdere onder ons ...
Ik kijk altijd uit naar een volgende fotosessie, hoe meer hoe liever.

niko

De eenzame uren in de kelder werpen toch hun vruchten af.
Prachtig project Peter.

mvg NiKO
mvg Niko

PeterVG




Bij het uitdenken van het benedendek moest ik rekening houden met veel factoren. Eentje daarvan is het bovendek voldoende sterk houden zonder steunbalken aan de frontzijde. Bij smalle spoorsecties is dat geen probleem. Maar op deze plek ligt op het bovendek het stationsgebouw van Cerfontaine. Een scène die diepte vraagt. Een extra steunbalk vooraan leek onvermijdelijk. Op het onderdek wilde ik echter een voldoende lang uithaalspoor om rangeringen met redelijk lange treinen mogelijk te maken. Een oplossing om de steunbalk niet storend voor het onderdek te plaatsen werd gevonden. Deze werd halverwege tussen voor en achterkant geplaatst. Voldoende steun voor boven dus. Op het onderdek zal een rotswand de naar voren plooiende achtergrond verbergen. Tevens onststond op het onderdek net voldoende plaats om een locloods aan het eind van de industriële spoorlijn te plaatsen.



De zin om een achtergrond te plaatsen achter de groevespoorlijn werd de voorbije dagen te sterk. Dus was een ritje naar de lokale houtboer onvermijdelijk. Bruine hardboard plaat werd gekocht, niet duur en flexibel. Kortom ideaal spul voor een glooiende achtergrond. Vooraleer deze geplaatst kan worden moet een draagconstructie gebouwd worden op het eind van het benedendek. De achtergrond moet immers naar de frontzijde toeplooien. Nu heb ik het mezelf moeilijk gemaakt door dit in twee stappen te doen. Veel zaagwerk om kleine draaglatjes op maat te maken die de achtergrondplaat in de juiste glooing zullen houden.



Stationsgebouw Cerfontaine dat een plaatsje zal krijgen op het bovendek.
Dit gebouw kwam in dienst in 1920 en was het tweede stationsgebouw van Cerfontaine. De laatste reizigerstrein reed op 30 augustus 1970 onder het gebouw door. Lijn 132 moest worden omgelegd wegens de aanleg van een stuwmeer op de l'eau d'heure. Zo werd het gebouw in 1973 een streekmuseum. Op de verlaten spoorbedding werd een weg aangelegd. Sinds 1992 is het gebouw een beschermd monument.





Mijn zoektocht naar authentieke groeve gebouwen rondom Sprimont leverde enkele mooie exemplaren op. Deze bij de groeve van Prealle komt zeker in aanmerking voor nabouw. Mits kleine aanpassingen zou ik het als locloods willen bouwen.
Deze loods zag tot in de jaren zestig een NMVB stoomtram passeren. De groeve was klant van de normaalsporige NMVB lijn, Poulseur - Sprimont. De deltawerken in Nederland vroegen heel wat tonnen steen. Steen die per spoor vervoerd werd vanuit de groeves rondom Sprimont. Vandaar de inspiratie voor mijn groevelijn in HO.

Gerolf

Intrigerende houtpuzzel  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Kon je ipv een extra steunbalk niet gewoon een schuine balk gebruiken die de voorkant van je bovendek ondersteunt en zelf rust op de achterste steunbalk?

Geen idee of mijn uitleg duidelijk is, maar je zou een 3-hoek krijgen met je 2 steunbalken en het bovendek.
Of had je op die manier niet genoeg steun?


Verder blijft het een strak werk en blijf ik dit draadje ook stilletjes volgen.
Kriebelt het niet om in een gedeelte van je baan al scenery gaan aan te brengen zodat je toch al een gedeelte volledig afgewerkt hebt?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PeterVG


Gelukkig hou ik van puzzelen gerolf ;)

Je vraag is duidelijk Jurgen. Waar het kan pas ik een schuine balk toe. Zo wordt het bovendek op verschillende plaatsen gesteund met een schuine balk naar boven toe. Die wordt dan achter een rotswand of andere helling weggewerkt. Naar onderen toe kan ik het bovendek niet steunen met een schuine balk omdat dan de achtergrondplaat van het onderdek niet geplaatst kan worden.

Kriebelen doet het zeker wel eens om scenery te bouwen. Nu is dat geen probleem want Hamsart staat ook nog in mijn hobbykelder en daar moeten nog meerdere scenery stukjes aangebracht worden. Voorlopig kriebelt het echter om de grote baan te laten groeien. Zo streef ik ernaar om alle stofmakende werken achter de rug te hebben vooraleer ik aan de scenerybouw start. Hamsart staat niet voor niets onder een stofdoek. Al is dat snel verwijderd om een bezoeker een rijdende trein te kunnen laten zien.

vyncky

Leuk die vorderingen te zien!
Je bent goed op dreef.

Ik ken die scenerykriebels  :D
maar het is verstandig te wachten tot de houtbouw klaar is. Net hetzelfde hier  ;).

We blijven volgen!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)