Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

loebaske

Is het je vrouwke die zorg dat den hof er netjes bij ligt??

D_Loc

Citaat van: D_Loc op 11 november 2014, 20:15:37 PM
Het ziet er daar echt niet meer uit helaas, zoals inmiddels op steeds meer plekken het geval is in Luxemburg...
Ik zal hem even herformuleren voordat het draadje straks ontspoort  ;)

Het ziet er daar fotografisch echt niet meer uit helaas, zoals inmiddels op steeds meer plekken langs het spoor het geval is in Luxemburg o.a. doordat er op veel plaatsen hekken dicht langs het spoor worden geplaatst...
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

niko

Prachtige baan Peter , een bron van inspiratie .

mvg niko
mvg Niko

PeterVG

Dank je
Je kan altijd eens langskomen als je wil. Zo ver wonen we niet uit mekaar hoor.

Momenteel is er weinig te vertellen rond de groeipijnen van lijn 41. Die situeren zich vooral in mijn hersencellen en rond mijn kniëen. Momenteel ben ik al enkele weken bezig met plannen maken. Dat doe ik vooral op mijn knieëen en met veel nadenken, vandaar.
Het houtskelet moet groeien in een leeg hoekje van de kelder. Maar vooraleer ik hiermee kan starten moet ik weten hoe. Aangezien dit deel van de baan vrij complex is duurt de planning lang.



Zoals ik hier al eens verteld heb werkt plannen maken bij mij alleen door in de te vullen ruimte te werken. Zo krijg ik voeling met de afmetingen waarmee ik ga werken. Boven een wit blad papier krijg ik alleen een blokkage. Met de PC plannen zal wel kunnen maar ik heb er geen zin in nadat ik al 8uur achter een scherm gezeten heb op mijn werk. Vandaar deze ambachtelijke planmethode met plakband, cellofaan en alcoholstift.
Het nu te bouwen skelet zal tweedeks zijn. Bovenaan kronkelt lijn 41 in een S-bocht tussen twee stations. Het onderdek zal een industriël steengroeve lijntje huisvesten. Langs de achterkant van het skelet zal een helix met 2m diameter verborgen worden. Alles ligt in bochten waardoor het houtwerk enige strikte planning vraagt. Een vraagstuk waar ik nog wel enige tijd mee zal worstelen vooraleer ik een duidelijk beeld in mijn hoofd heb van wat ik wil.



Dit kan ik al meegeven. Op het bovendek (149cm) zal het station van Roanne Coo hier links richting viaduct lopen.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

veel bochten, maar zeer ruime bochten die totaal niet gaan hinderen, eerder mooi maken...in ieder geval een eposant baantje  ;) ;)

eddy

Ben zaterdag eens bij Peter geweest,indrukwekkend.Over het spoorverloop is er hard over nagedacht.

groeten eddy

RD25

Peter , ik lees alles vanaf het begin , en ik schrijf dit woord : Gefeliciteerd .  :)
Zorg voor je rug , en blijven ons dromen .  ;)
Dankjewel.
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

PeterVG


Twee maanden gevulde hobbytijd hebben resultaat gebracht. Het skelet van lijn 41 is enkele meters langer.
Ditmaal is de dubbeldekssectie van de baan aan de beurt.
Mijn vorige post toonde enkel getekende plannen op plasticfolie. Intussen worden mijn hersenspinsels stilaan duidelijk.



Wat bezielt een mens om dubbeldeks te gaan.
De mosterd heb ik gehaald bij Amerikaanse modelspoorders die dankzij dubbeldeks banen enorme rijlengte winnen en zo het gevoel krijgen om echt onderweg te zijn met een trein.
In mijn geval werd lijn 41 enkeldeks bedacht. Alles samen zal lijn 41 een dikke 100 meter lang worden. Naar mijn smaak lang genoeg om dit eenmansproject enigsinds haalbaar te houden. De hoofdlijn dubbeldeks uitwerken leek me van het goede teveel. Toch was er de drang om een deel van de baan dubbeldeks uit te werken met op beide niveaus een aangekleed landschap. Aangezien ik graag een echte industriëele zijlijn wilde uitwerken was dit het aangewezen project om dubbeldeks te gaan. In een stil hoekje van de baan waar lijn 41 als paradetraject rondkronkelt leek mij een uitgewerkt onderdek tot de mogelijkheden te behoren. Het uitwerken van het sporenplan bleek lang niet eenvoudig. Heel wat kopbrekers waren nodig om een realistisch ogend onderdek uit te werken. Twee maanden gingen voorbij vooraleer ik tevreden was over de uitgewerkte plannen. Midden januari kon ik beginnen aan de bouw van het dubbeldeks houtskelet. Daar was het uiteindelijk allemaal om te doen. De uitdaging om een dubbeldeksbaan te bouwen en dit avontuur tot een goed einde brengen.



Het dragend skelet bouwen viel redelijk mee. Intussen heb ik hierrond flink wat ervaring opgedaan.
Veel tijd vraagt de uitwerking van het frontpaneel. Om dit mooi glooiend te kunnen plaatsen bevestig ik glooiende geleiders tegen het skelet van de baan. Veel pas en meetwerk wat uiteindelijk beloond zal worden met een optisch mooi passend front.
Om het allemaal nog wat moeilijker te maken laat ik een riviertje langs de spoorlijn in de voorgrond lopen. Het rivierbed werd aangebracht met enkele breuklijnen waar later watervalletjes uitgewerkt worden.
Uiterts rechts is er plaats voor een kleine locloods waar de industriële loc gestald kan worden.






Het skelet van de dubbeldeksbaan wordt stilaan zichtbaar. Bovenaan loopt hoofdlijn 41 welke dubbelsporig hoogte wint via een helling van 1%.
Onderaan een industriële spoorlijn welke verschillende steengroeves verbind met lijn 41 via een helix.
Het bovendek ligt op een spoorhoogte van 139 tot 146 cm. Het onderdek kent een spoorhoogte van 85cm.







centauri167

Amaai, goed dat ik zat toen ik je nieuwe foto's weer zag, super gewoon !

evan

Lekkere mosterd Peter!

Het blijft een inspirerend project en ik blijf volgen. 

Geniet van je project ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PeterVG

De dubbeldekssectie met aanliggende helix die ik nu aan het bouwen ben is complex. De helix verbind het onderdek met het bovendek. Verder maakt de helix doorlopend verkeer mogelijk doordat het hoge met het lage schaduwstation verbonden zal worden. Verder loopt in deze sectie van de baan geen meter recht. Alle sporen en uit te zagen curves werden uitgetekend op een rol plasticfolie. Een rol van 20m werd vlotjes volgetekend. Geregeld rol ik deze zaagmallen nu uit om passende stukken te zagen uit platen. De juiste maten worden doorgedrukt vanuit de mallen op de platen met een duimspijker. Putjes verbinden met een potloodlijn en er kan gezaagd worden.





Martin Welberg

Zit elke keer met verbazing te kijken, de omvang van het project maar ook hoe strak het houtwerk is...chapeau !!

evan

Citaat van: milocomarty op 22 maart 2015, 22:20:45 PM
maar ook hoe strak het houtwerk is...chapeau !!

Volledig mee eens!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.