Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

oebr

magniek Peter!
Goeie moed verder, maar de winter komt er aan, dus sowieso wat meer tijd om door te werken he.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Dirkh

ik ben blij van hier nog eens iets te zien, gelukkig zijn de rugklachten een beetje achter de rug.
Weeral mooie vorderingen, wat mij opvalt is dat alles zo opgeruimden netjes lijkt, als ik aan mijn baan bezig ben is de kamer binnen de kortste keren herleid tot een puinhoop.  :D

PeterVG

Bedankt mannen

Zoals de foto toont moeten de handrails van een M1 rijtuig met de korte zijde bovenaan geplaatst worden. Jammergenoeg staat dat op de bouwtekening van Olaerts foutief.

Ach de rug, ik laat me niet kisten en werk koppig verder aan mijn baan. Kabelwerken zijn een probleem maar als ik in korte periodes werk lukt het wel. Ik begin me stilaan een houtworm te voelen. Zo veel plezier heb ik in het bouwen van het houten frame. Fijn dat jullie dat ook zien in het resultaat.



Intussen is de achtergrond van mijn Luxemburg voorzien van een eerste laag hemelsgrijs. Er moeten er nog twee volgen maar eerst de oneffenheden wegplamuren waar dat voorheen nog niet gelukt was.
De verlichting is intussen definitief langs dit deel van de baan. In de lokale bouwmarkt stonden ledschijnwerpers in de aanbieding. Hiervan heb ik er enkele gekocht. Drie stuks hangen tegen het plafond en verlichten dit deel van de baan. Met frieslijsten werk ik liever niet want dan is de lichtinval teveel verticaal met zwarte flanken op het treinmateriaal als gevolg. Nu kan ik ook de flanken mooi vanuit een schuine zijde verlichting.
Waar het tunnelgat gaapt komt een op Goebelsmuhle geïnspireerd tafereel. Tunnelportaal en viaduct liggen er vlak bij mekaar. Op de horizontale plaat komt het riviertje dat onder de spoorlijn door stroomt.
Ter hoogte van de loc is het traject maar 17cm breed. Een uitdaging om het landschap hier overtuigend weer te geven. Ik had gedacht aan een uitgraving waar de trein geheel in verdwijnt. Hierdoor krijg ik een visuele scheiding met het volgende tafereel. De grensovergang bij Gouvy. Op zich niet evident want je rijdt onmiddellijk van de hoogvlakte naar een diep dal. Langs lijn 41 kan het allemaal.

B_Modelbouw

De Rug ... Oei,

Toch een vraagje over de rug ... maar dan deze van je treinbaan; Wat gebruik je hiervoor om zulke mooie glooiing in je achterwand te krijgen ?
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


PeterVG

Bert,
De rug waaraan de achtergrondwand bevestigd is zijn de verticale balken die inderdaad de ruggegraat van mijn baan vormen. Al van bij de ontwerpfase is er rekening mee gehouden dat zij de steun gaan vormen voor zowat alles van mijn houtconstructie.
Deze foto maakt heel veel duidelijk.



Vanuit vogelperspectief is het duidelijk dat de dikkere verticale balken de ruggegraat van mijn baanontwerp vormen. Aan hen zijn de achtergrondpanelen vastgeschroefd. In de achtergrond is dit reeds gebeurd op de foto. Op meerdere secties van de baan worden de balken langs twee kanten bekleed met achtergrond panelen zodat optimaal gebruik gemaakt kan worden van de hobbyruimte.
Ter illustratie, volgende foto vanuit dezelfde hoek maar veel recenter genomen.




mvdr1

Heel knap werk dat aanstekelijk werkt om te proberen even mooi, efficiënt en nauwkeurig te werk gaan !!! Maak regelmatig foto's van de vorderingen van je werkzaamheden; je kan er later een mooi boek mee uitgeven in het genre van die fameuze JL Brandl van de Eisenbahn Journal Speciale Edities ...  :P
SNCB-SBB fan

B_Modelbouw

't Opzet met die wand is prachtig ... Alles blijft bereikbaar, een lange treinlengte met zowel voor als achter (twee kanten van de wand) een aangeklede treinbaan.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Kautenbach

pffff, machtig werk Peter, en dat met je rug, blijft qua omvang en glooiingen en.. en.. geweldig mooi, en.. CFL prominenter in beeld ;D

minitreintje

Prachtige baan :O

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Peter

Wow, wat een ruimte.
In vergelijking daarmee is mijn zolder een kruipruimte.
Bert,
Doe zo voorzichtig verder en forceer je rug niet, zodat ik nog lang dit draadje kan blijven volgen.
Met vriendelijke groeten
Peter

B_Modelbouw

@Peter:

De eer van dit prachtige werk en ruimte is niet voor mij ... maar voor je naamgenoot,
ikzelf ben met een ander (kleinschaliger) baantje bezig.

Net als jij zal ik hier wel geregeld een kijkje nemen naar de verdere vorderingen.

En voorlopig is met mijn rug nog alles in orde.   :D :D
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


PeterVG


De Luxemburgse sectie van lijn 41 had ik graag gekruid met een typisch Luxemburgs spoorgebouw. Voor een station is er geen plaats maar een baanwachterswoning moet kunnen.
Om dit project tot een goed einde te brengen ben ik op zoek naar een bouwtekening of afmetingen van een typisch Luxemburgse baanwachterswoning.
Mocht er iemand kunnen helpen dan zou ik daar zeer blij mee zijn.



Baanwachterswoning nabij Kautenbach

D_Loc

Ik heb op de baan Kautenbach en Wolzerdange dergelijke gebouwtjes zien staan dus ik denk dat Wim je hiermee wel kan helpen.
Rij maar even mee naar 1:24: https://www.youtube.com/watch?v=zcRgu74q0q8  ;D

Bij het gebouw van de foto staat nu overigens een lelijke schutting die vanaf het hekje door de kleine tunnel loopt tot aan de camping.
Het ziet er daar echt niet meer uit helaas, zoals inmiddels op steeds meer plekken het geval is in Luxemburg...
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Rangeerduivel

Citaat van: D_Loc op 11 november 2014, 20:15:37 PM
Het ziet er daar echt niet meer uit helaas, zoals inmiddels op steeds meer plekken het geval is in Luxemburg...

Tja....wat wil je,wat voor volk woont daar allemaal!!! :D :D :D

;)

doomslu

Citaat van: D_Loc op 11 november 2014, 20:15:37 PM
...
Het ziet er daar echt niet meer uit helaas, zoals inmiddels op steeds meer plekken het geval is in Luxemburg...
Hélà  >:( in mijnen hof is 't redelijk proper zenne!  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *