Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

eddy

Knap werk Peter,
tot in Leuven,kijk er al naar uit.

groeten eddy

Kautenbach

Geniaal gemaakt Peter :)

Stieven76

Dat ziet er inderdaad weer heel mooi uit  ;)

GDE

whaaaaw ! Net zoals de rest van de zeer mooie modelbaan is de weegkolom mooi en netjes afgewerkt . Welke kleuren gebruikte je hiervoor Peter ? Nog een vraagje voor Paul van modèlisme , is de weegkolom al te koop ?

modèlisme

Ik heb ondertussen opnieuw een 10 tal in HO laten maken.
Eind deze week komen ze binnen.
Mail maar even.
Het etswerk voor tussen de sporen moet nog geëtst worden. Dat zal pas binnen enkele maanden zijn.
 

PeterVG

Geert, de weegkolom werd met Vallejo acrylverf geschilderd. De kleur is een mengsel dat naar eigen inzicht gemengd werd uit wit (001), lichtgrijs (155) en 901 (pastelblauw). Over de juistheid van de kleur heb ik me niet druk gemaakt. Hoe meer fotos je te zien krijgt van een weegkolom des te meer kleurtinten de revue passeren. Mooie exemplaren kan je momenteel vinden in Treignes (CF3V) en St Ghislain (TSP). Beiden zijn lichtgrijs met een blauw tintje.
Het mechanisme in de houten kast heb ik gans zwart geschilderd. Dit lijkt mij correct naar NMBS standaard. Wel jammer want zo verdwijnt het fijne detailwerk van de 3D print grotendeels voor het oog. Daarom dat ik door drybrushen met grijs een metaalachtige indruk wilde verkrijgen waardoor de fijne details van de 3D print terug zichtbaar worden.



GDE

Enorm bedankt Peter voor de goeie info . grt

GVL

Mooie foto van een interessant detail, Peter.
Een metaalachtig uitzicht kan men ook met een drybrush met Humbrol Metalcote verven bereiken.
Groeten.

GDE

Dag Peter , Ik zie dat je dat je decals van TL decals gebruikt voor je hectometerpalen en wisselomzetters . Kan je me daarvan het referentienummer bezorgen aub  ? mvg Geert

PeterVG

Geert
De hectometerpaaltjes werden beplakt met decals " 9[]01 " wit van TL decals. Dat zijn cijfers van 1 mm groot.
Het juiste lettertype is dat niet bepaald maar het waren de enige exemplaren die min of meer bruikbaar en verkrijgbaar waren.
De wisselomzetters zijn beplakt met eigen prints. Ooit een keertje via autocad aangemaakt aan de hand van het NMBS cijfertype. Helaas in een PC crash verloren gegaan. Als ik ooit de tijd vind maak ik dit cijfertype opnieuw aan.
Ooit zal niet voor morgen zijn. Eerst project 41 op het goede spoor zetten. 

GDE

#280
Bedankt Peter . Ik wist niet dat de nummers op de wisselomzetters van een ander type en afmeting was . Het zijn van die kleinigheden die niet zomaar te koop zijn he .  Weet er soms iemand wat deze nummers betekenen ?  Grt Geert

krisds

Ik zat net ook te denken wat die cijfers betekenen op de wisselomzetters... Ik heb er liggen van pb messing, ik wil er natuurlijk niks onnozel of fout op te zetten :). De weegbrug en algemene vooruitgang is geweldig om te zien. Het nmbs/sncb gevoel is zeker aanwezig.

Stedahult

Citaat van: eddy op 08 maart 2014, 20:55:16 PM
Knap werk Peter,
tot in Leuven,kijk er al naar uit.

Hier nog zo één...
Mvh. Steef

PeterVG




Op de modelbouwbeurs van Sint Niklaas kon ik pigmentpoeders van Mig productions kopen. Daarmee verweren leek me wel iets. Als testwagen nam ik de goedkoopste wagen uit de collectie. Inderdaad ben ik voorzichtig ingesteld.
Als leek in het poederwezen ben ik op youtube op zoek gegaan naar leerzame filmpjes. Zoals dat dan gaat leer je vanalles over verweren maar niet echt dat wat je zoekt. Dus ben ik maar zelf aan het experimenteren gegaan. Het resultaat bevalt me wel.



De houten wanden van de wagen vroegen om een verweerd uiterlijk. Allereerst werd de belettering met een mespunt een beetje afgeschraapt. De nummering liet ik eerder ongemoeid. Het B-logo werd stevig geschraapt zodat het lijkt te verdwijnen. De groene kleur van de planken werd naar de achtergrond verdrongen door een wassing met acrylverf. Door een mengsel van grijs met gele en bruine tinten werd een afbladerend effect verkregen eigen aan verweerde planken. Wanneer de verf na enkele minuten begon te hechten werd de waslaag deels afgewreven met keukenpapier. Hierdoor lijkt het of de planken houtnerven krijgen. Na een dagje drogen ging ik verder met de poedertjes van mig.




HYA