Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

PeterVG

Marc en Co
Bedankt voor de schitterende informatie die ik na een lange werkdag mocht ontdekken.
Heel wat vragen zijn hiermee opgelost.
Naast de rolbareel van Hamsart was plaats voorzien voor een voetgangersdoortocht. Deze gaat beveiligd worden met een houten poortje zoals de postkaart van Houdeng-Goegnies toont.
Het signalisatiebord dat het poortje beveiligd houd ik nog even in beraad. Maar bouwen zal ik er zeker eentje.

Zelf dacht ik aan dit exemplaar



Al lijkt het me geen goed idee om dit bij een rolbareel te plaatsen. Hiervoor schat ik het te jong in. Het werd pas voor het eerst opgenomen in het KB van 18 oktober 1957.
Dit zijn de afmetingen voor hen die het willen nabouwen:
Het bordje is 40 cm breed en 23cm hoog. De kantjes op de hoeken zijn 3cm breed.
Door het kleine formaat is het duidelijk dat dit mini andrieskruis overwegen van trage wegen beveiligde.
Zoals deze te Geel langs lijn 15.




PeterVG

Dit lijkt me een leuke kandidaat om de voetgangersoverweg te beveiligen.


Het bord staat langs een oeverwoekerde spoorlijn bij ons in de Kempen. Een tochtje met de fiets met meetstok lijkt me op zijn plaats om dit project te starten. Wie heel goed kijkt kan na lang turen letters ontdekken. Wie weet maak ik nog wel iets van het opschrift na lang turen.
Hoe het ook zij ' Let Op / Attention ' is een sterke kandidaat.

marc goovaerts

Peter,

De eerste verschijning van dit type bordje is inderdaad in het KB van 18 oktober 1957.
Het maakt deel uit van 'C. Overwegen van de derde categorie'.

Art. 10. De overwegen van de derde categorie zijn niet voorzien van afsluitbomen. Zij worden gesignaleerd door middel van het in artikel 6, 2°, omschreven teken in de vorm van een Sint-Andrieskruis, doch zoals dit in de verkleinde afmetingen is in figuur 17 van de bijlage van dit besluit.
Aan deze overwegen kunnen schotten of draaibomen worden aangebracht.
De overwegen van de derde categorie zijn die welke op voetpaden zijn aangelegd.


Het gaat dus niet (zoals de oorspronkelijke vraag in dit draadje) om een afzonderlijke doorgang voor de voetgangers bij een overweg, maar om een overweg die alleen voor voetgangers beschikbaar zou zijn.
Het heeft bij een rolbareel of slagboom dus niks te zoeken.

In het Staatsblad vermeldt figuur 17 ook nog dat de hoogte tussen de grond en de onderzijde van het bordje 2 meter of meer moet zijn.

Wat me opvalt is dat ze allebei in relief zijn. Een snoepje voor de etsers ?
Wat me ook opvalt aan je beide beelden is dat er twee verschillende andreaskruisen op staan. Met en zonder dwarsstrepen. Beide werden voorzien in het internationaal verdrag nopens de wegsignalisatie van 1949 (verschenen in het Staatsblad op 10 maart 1954).

Het laatste paaltje lijkt qua vorm en verhoudingen wel erg op datgene wat in het Staatsblad getekend staat bij figuur 5 (zie hoger). Het zou dus wel eens een hele goede kandidaat kunnen zijn. Je hebt naast een rolmeter geen infraroodcamera of zo om de teksten te doen verschijnen ?


PeterVG

Wederom een dikke merci Marc voor de waardevolle informatie.
Nu nog de tijd vinden om aan de modelversie te kunnen beginnen.
Helaas heb ik geen infrarood camera om het opschrift van het oude bord te ontcijferen.

marc goovaerts

Citaat van: PeterVG op 25 januari 2014, 18:56:33 PM
Helaas heb ik geen infrarood camera om het opschrift van het oude bord te ontcijferen.
Spijtig. Maar je mag het resultaat van je metingen altijd op het forum zetten hoor.

vyncky

Of in een artikeltje in MSM ? :p

Zo'n informatie vindt ik altijd welkom, om wat details aan te brengen langsheen de modelspoorbaan!

Misschien een tip voor Peter en Marc  :P ?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PeterVG

De meetresultaten op het forum zetten is geen probleem. Een artikel vraagt flink wat werk + een mooie tekening. Dat is al wat moeilijker. Er loopt in huis een peuter rond en die vreet hobbytijd. Eerste zorg is Hamsart afwerken. Er wordt aan mijn jas getrokken om ook armseinen te plaatsen. Dat zou eigenlijk moeten maar dat zie ik niet zitten binnen de resterende termijn. Want NMBS armseinen zijn nu eenmaal niet kant en klaar te koop.

Serojt

Peter,

de oversteek voor langzaam verkeer op L15 in Geel, waar exact lag die?

Gr. Joris

PeterVG

#218
Joris
Dit kleine overwegje verbond de Kwakkelberg met Groenhuis. Hij lag in het verlengde van de Meidoornstraat. Al meer dan dertig jaar is dit overwegje verdwenen. Als je op google maps de sattelietfoto raadpleegt kan je zien dat er nu een huis dwars over het vroegere wegje gebouwd is.
Het hoeve die in de achtergrond de foto siert bestaat nog steeds en staat langs de straat Groenhuis.

Serojt

Ja... ik zie het. Dank voor de info.
Spijtig dat dergelijke kleinschalige overwegen stelselmatig verdwijnen. Het komt het kleinschalige netwerk niet ten goede.

PeterVG


Het hekwerk van mijn rolbareel is klaar voor plaatsing. De drie begeleidende portaaltjes ook. Alles kan geplaatst worden. Vooraleer daar werk van te maken heb ik een macrofoto gemaakt. Niet alleen om het aan jullie te tonen maar ook om mogelijke fouten te traceren. Het resultaat is naar mijn smaak OK.
Het hek werd gelijmd uit styreenprofiel. Voor de steunkruisen werd evergreen profiel van 0.5 op 0.5mm gebruikt. Niet alle profieltjes tonen even dik. Dit is me pas laat opgevallen. Blijkbaar zit er dikteverschil op de profieltjes van Evergreen. Ach, eenmaal geplaatst valt het totaalbeeld goed mee. Het verbodsbord middenin werd via de PC gedrukt op fotopapier. Passend uitsnijden was daardoor niet zo moeilijk.
De onderste balk van het rolhek is uiteraard veel te lang. Dat is met opzet om het hek hanteerbaar te houden tijdens de bouw. Nu is het zover dat de overtollige stukken verwijderd gaan worden voor de definitieve plaatsing.


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

Knap Peter!

Het feit dat er in de styreenstrips een zeer lichte golving zit, maakt het geloofwaardiger vind ik.

;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Heel knap gebouwd en geverfd, Peter  8)
Je wieltjes, zijn die functioneel? Draaien ze bij het rollen van de bareel ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

Bedankt mannen
Jammer dat ik je moet ontgoochelen Gerolf. De wieltjes zijn vastgekleefd. Rollen kan de bareel dus niet.
Het verven van de rode strepen viel beter mee dan gevreesd. Op papier had ik de juiste afmetingen getekend voor de rode strepen van 1 venster. Daardoor was het vrij eenvoudig deze te verven. Simpelweg door het raamwerk van de bareel boven de mal te houden tijdens het schilderen. Het kleinste penseel dat ik kon vinden bij Lucas 10/0 hielp de klus klaren.