Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

vyncky

Volgens mij bedoelen ze met het poortje waar die man tegen leunt! hetgeen rechts ervan! om sommige postkaarten staat de rolbareel gesloten, en is dat stukje open. (Ik vindt ze niet direct! )

Hopelijk is het wat duidelijker?



Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Dirky

als ge rolbarelen op oude postkaarten wilt zien > www.delcampe.be en als zoekterm "passage a niveau" bij postkaarten....

meer kans in 't frans want blijkbaar is er meer oud materiaal te vinden in het Waalse landsgedeelte...

PeterVG

Inderdaad Yannick, de opening rechts van de man dat bedoel ik met het poortje naast de rolbareel.

Delcampe is inderdaad een schat aan informatie Dirky. Uren heb ik er al rondgezocht op zoek naar info. Dat is op zich al een leuke hobby. Maar mijn vraag was gericht aan het collectieve geheugen. Mijn baantje is gesitueerd in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Postkaarten tonen meestal rolbarelen uit een verder verleden. Ik vraag me af of het poortje in de jaren vijftig nog bestond? Zoja zou er extra signalisatie voor geplaatst zijn om voetgangers te verplichten om rond zich te kijken vooraleer de spoorweg te betreden?

marc goovaerts

In het KB van 18 oktober 1957 staat inderdaad bij één tekening (nr. 5) een soort klappoortje naast een bareel op volle lengte (in hetzelfde KB verschenen ook de eerste op halve breedte).
Bij dat poortje staat er een paaltje getekend met een vierkant bordje. Spijtig genoeg is het wit gelaten.

PeterVG

Aha, boeiende info Marc.
Zou het mogelijk zijn de tekening(en) in te scannen. Graag zou ik ze willen bestuderen.

marc goovaerts

Geef me efkes tijd om het op de harde schijf te zoeken, te pixelen, te photobucketten...
Niet alleen de scan zit ergens. Ik heb ook een groot deel van de signalisatiegeschiedenis in België al gevectoriseerd, ook dit.

PeterVG

Haast is niet nodig. Deze info is zeer waardevol. Daar wil ik graag even op wachten.

Gerolf

Citaat van: PeterVG op 23 januari 2014, 23:01:17 PM
Haast is niet nodig. Deze info is zeer waardevol. Daar wil ik graag even op wachten.
Ik ook, en ik denk ook nog anderen ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Wat werk aan geweest, maar hopelijk niet te lang moeten wachten ?

Bon, eerst wat juridische praat in het KB van 18 oktober 1957...

Art. 4. ...Wanneer aan de overweg een doorgang voor voetgangers bestaat, wordt deze gesignaliseerd door een aanwijzingsteken dat beantwoordt aan de voorschriften van artikel 103 van genoemd koninklijk besluit van 8 april 1954 en met, in 't wit op blauwe achtergrond, het woord < opletten > (figuur 5).

Art. 17. Het is elke gebruiker van de openbare weg verboden een overweg of een kruising op te gaan of op te rijden in een van de volgende gevallen :
a) als de afsluitbomen in beweging of in gesloten stand zijn;
b) als een vast rood licht of een rood knipperlicht brandt;
c) als het geluidssein werkt.
Aan overwegen met een doorgang voor voetgangers, geldt dit verbod niet voor voetgangers, wat het rood licht en het geluidssein betreft.


En dan die figuur 5, de scan:



Gevectoriseerd:



Let wel, in dit KB worden enkel nog slagbomen afgebeeld. Geen enkele rolbareel. En de moderne andreaskruisen bestonden nog niet, enkel de smalle, langwerpige.
In het voorgaande KB (26 maart 1936) staan ze wel allebei. En daarbij een bordje, deze keer niet wit op blauw:



In het vernoemde KB van 8 april 1954 vind ik voorlopig geen artikel 103...

Wel nog wat rolbarelen gevonden via Google. Dikwijls een hekje voor voetgangers, dikwijls links van de rijrichting. Maar geen paaltjes, behalve 'Interdit de circuler...' De foto's dateren dan ook van lang voor het door jou bedoelde tijdperk. Waren er eigenlijk nog rolbarelen in de jaren 50 ?






dieselfreak

@ Marc: rolbarelen kwamen nog voor tot halverwege de jaren 60, al waren ze toen wel eerder zeldzaam. Uit mijn prille jeugd herinner ik mij dat er omstreeks 1966 nog een rolbareel was aan de overweg Raapstraat/ Antwerpse steenweg in Sint-Niklaas op spoorlijn 54 richting Temse en Mechelen. Helaas heb ik er geen tastbaar bewijs van maar het beeld is voor eeuwig opgeslagen op de harde schijf van mijn fotografisch geheugen. :)
MC

ERVIN

Mooie foto's Marc , bedankt om ze te delen.  ;)

Steam.N

Thanks, Marc. 
Absoluut nuttige fotos !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vyncky

Fantastisch!
weer wat decals bij tekenen :)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Peter

Een uitgebreide verzameiling van oude (spoor en andere) foto's vind je op onderstaande website.
Ook Hoboken had verschillende overwegen met rolbarelen Prachtige verzameling trouwens, die ik dikwijls vol heimwee bekijk. Zeker die van Antwerpen-zuid en de Silvertoplaan waar we nadat we begin 60 er jaren van Duitsland gekomen zijn vlakbij woonden.

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=710444&page=4
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Citaat van: vyncky op 24 januari 2014, 12:33:11 PM
Fantastisch!
weer wat decals bij tekenen :)

Yannick
Hela ! Da's mijn eigen langetermijnplan hoor !