Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

PeterVG

Bedankt voor de toffe reacties en tip heren.

Intussen heb ik het stationsgebouw laten rusten. Regenafvoerpijpen moeten nog gehangen maar ik had zin in iets anders. Dat is de rolbareel geworden. Het plan was om een setje van een kleinseriefabrikant te bouwen. Helaas lukt het mij niet om er eentje te bemachtigen. Aangezien ik de bouw van mijn overwegbeveiliging niet kan blijven uitstellen heb ik besloten om de rolbareel volledig zelf te bouwen. Wat mij vooral zorgen baarde was het wieltje met de typische gebogen spaken. Na wat experimenteren met messing buis is het geloof gegroeid dat ik een mooi exemplaar kan bouwen. Met een beetje meeval kan ik jullie in de volgende dagen een mooi HO exemplaar tonen met de bijhorende bouwbeschrijving.

Wat de 65m vaste baan betreft. Het is geen must om de scenery af te werken. Gelukkig maar, anders zou ik de slaaf van mijn hobby worden. Hoever ik kom zie ik wel. De hoop is dat ik binnen 5 jaar de baan technisch operationeel heb. Hoe de landschapsbouw evolueert zien we dan wel weer. Al zal ik het toch niet kunnen laten om ergens een klein hoekje van de baan al sneller van scenery te voorzien.

vyncky

Moo!
Ik ben benieuwd peter!Ik had een setje van ABE, (ik dacht geleverd via het spoor.....)

maar de meeste onderdelen heb ik , maar de hekken, heb ik ergens verloren gelegd.

succes!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

krisds

In ons favoriete magazine, nummer 39, stond er ooit een artikel over een rolbareel van Guy Holbrecht, gemaakt in plasticcard.

PeterVG

Bedankt voor de tip maar helaas heb ik dit nummer niet in de kast staan.
Geen erg, de rolbareel die het station van Maldegem siert heb ik opgemeten en gefotografeerd.
Aan info geen gebrek dus.
intussen ben ik er min of meer in geslaagd een bruikbaar wiel voor de rolbareel te maken in messing. Jullie willen uiteraard fotos. Die komen nog.

Intussen heb ik op mijn blog een pagina gepubliceerd die de bouw van het stationsgebouw beschrijft.
Sommige foto's kennen jullie al. De oudere wellicht nog niet want dit project startte in 2009.
http://hamsart.blogspot.be/2014/01/statie.html

PeterVG



Net zoals het in de jaren 50 in Sart lez Spa was zal de overweg van Hamsart beveiligd worden door een rolbareel.

Het raamwerk van de bareel heb ik jaren terug uit styreenstrips gebouwd. Alleen had ik toen geen idee hoe ik de typische wieltjes met gebogen spaken moest bouwen. Tijd brengt raad en nu is het gelukt om een bruikbaar resultaat te produceren.
Uit messingbuis van 5mm doormeter werden ringetjes geslepen met een dikte van 1mm. In de ringetjes werden vooraf zeer accuraat met een boorstandaard 6 gaten van 0,7mm geboord. Na het ontbramen van de ring werden de spaken aangebracht. Deze werden geplooid uit platgevijlde messingdraad van 0,5mm dikte. Het oorspronkelijke idee om een as in het wiel te verwerken heb ik achterwege gelaten. Het wiel zou te gevuld worden en de sierlijkheid van de spaken zou verloren gaan. De spaken werden met secondenlijm in de ring gelijmd op de typische wijze van een rolbareelwiel. De uitstekende delen van de spaken werden weggeknipt en bijgevijld tot het afgewerkte wiel zoals rechtsonder getoond.

Met het resultaat ben ik best tevreden wetende hoe klein het wieltje is.
Nu zal het wel lukken om de rest van de rolbareel af te werken.



Detail van de rolbareel van Maldegem.

Gerolf

Mooi gebricoleerd, Peter  8)
Jammer dat je niet kan etsen - dat lijkt mij de beste manier om zulke wieltjes te maken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

#186
Dank Gerolf.

Leren etsen komt nog wel  ;)

Momenteel heb ik de tijd niet om het etsproces te leren.  Hamsart moet klaar zijn tegen de zomer. Een deadline die voor een trage modelbouwer als mezelf lijkt alsof ze overmorgen reeds daar is. Doorwerken is de boodschap want nog veel aankleding moet op de baan verschijnen.

Kautenbach

Hey Peter,

Ik ben zo goed als klaar met mijn ovaaltje ;D

die van jouw; die baan is zo al meer dan presentabel voor een ieder, dus maak je vooral geen zorgen, komt helemaal goed, eerder zorgen voor Luc, Guy en de rest vd organisatie ect om de stroom bezoekers strakjes voor je baan in t gareel te houden, echt heeel benieuwd, vooral naar hoe die fraaie ingetogen sfeer in t echt overkomt, we gaan het beleuven ;)

modèlisme

Hi Peter,
Ik heb die wieltjes gewoon in mijn cataloog ( artikel 901329 ) staan en kunnen apart aangeschaft worden.
Het moedermodel is  opgebouwd door 6 etsdeeltjes op elkaar gesoldeerd en dan heb ik die laten gieten in messing.
Ze worden verkocht per 6 en kosten 10,90  euro + verzendingskosten.
Ze zijn werkelijk op schaal en ik heb ze gemaakt naar het voorbeeld van het wieltje van je foto ( schaal 1/1 ).
Er zit zelfs reliëf in de gebogen spaken.
Groetjes,
Paul.
 

PeterVG

Bedankt voor de tip Paul.
Intussen zijn mijn wieltjes bijna klaar. Aangezien ik tevreden ben met het resultaat hou ik het bij mijn zelfgemaakte wieltjes.

De werken vorderen langzaam want hobbytijd is weer schaars geworden. De voorbije dagen heb ik portaaltjes gemaakt voor de rolbareel.
Hier het NMBS voorbeeld te Maldegem.


Het werkexemplaar in HO

De portaaltjes voor mijn rolbareel zijn flink gevorderd. Zes stuks moeten worden gebouwd. De benen werden gebouwd uit messing U-profiel van 1mm breed. Ze werden in de juiste vorm geplooid na een inkeping te hebben aangebracht op de knikplek. Een railknipper is hiervoor een prima gereedschap. Later wordt de inkeping weggewerkt met plamuur.
De benen worden op 1,5mm afstand gekleefd door een styreenstrip van deze dikte tussen de benen te kleven. De eerste strip dient enkel om de benen op de juiste afstand te brengen. Daarom wordt hij bovenaan gekleefd aan de overtollige top van de benen. Later wordt dit deel weggeknipt.
De tweede strip zal dienen als portaalhoofd. Juist positioneren is hier de boodschap. Een klus die vereenvoudigd is doordat de benen al op de correcte afstand van mekaar hangen.
Het portaal wordt sterker door een styreenstrip van 1 op 0,5mm te kleven dwars over het portaal ter hoogte van de net aangebrachte kopstrip. Om het portaal optisch te laten kloppen kleefde ik stripjes op de benen net onder de aangebrachte dwarsverbinding. Hierdoor krijgt de kop van het portaal een U vormig plaatje op de zijkant net als bij de NMBS.
De overtollige beenstukken worden weggeknipt. Daarna rest het bijvijlen van bramen en overtollige stukken styreen.

Peter

Spijitg dat Frank Boelens (de gewezen FBM) er mee gesyopt is, want die had zo(n rolbareel en nog een aantal andere leuke dingen in H0 voor NMBS liefhebbers, waaronder seinbruggen enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterVG




Het eerste portaaltje van de rolbareel werd voorzien van geleidingsrollen. De rollen hebben in HO een diameter van 1,3mm. Het materiaal wat het meest in de buurt kwam was koperdraad uit elektriciteitskabel. Koper is makkelijk te verwerken dus was ik vertrokken. De rollen werden op een styreenstrip gekleefd welke in model gevijld werd.
Als test werd het portaal over het raamwerk van de rolbareel geschoven.
Wat de foto duidelijk maakt is dat ik de lijmresten rond de geleidingsrollen nog moet verwijderen.





Steam.N

Goed bezig, Peter !
Als je nog fotos hebt van het grote voorbeeld:  laat maar komen !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterVG

Dank je Jean

Fotos van het grote voorbeeld kan je op ons forum vinden onder volgende link:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,8096.0.html

Intussen ben ik bezig met de plaatsing van de rolbareel op mijn baan. Typisch aan een rolbareel was dat er plaats gelaten werd om voetgangers na het sluiten van de rolbareel nog door te kunnen laten. De bareel werd wel eens vroegtijdig gesloten waarna voetgangers nog even de tijd hadden om toch door te wandelen. Dat is wat men mij verteld heeft want een werkende rolbareel heb ik nooit gekend. Wat ik mij afvraag. Was die voetgangerspoort beveiligd? Of was het gewoon een open poort zonder enige belemmering. Foto's kunnen veel verduidelijken, dus bij deze....


Steam.N

Dank je wel, Peter !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }